باید اندیشه تبعیض در شهرسازی رفع شود

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اندیشه تبعیض در شهرسازی باید در تمامی حوزه‌های جسمی، جنسی، ذهنی و فکری رفع شود.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص اهمیت حفظ حقوق عمومی شهروندان در شهرسازی اظهار کرد: حق عمومی زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که تبعیض وجود نداشته باشد و در مقابل تبعیض زمانی شکل خواهد گرفت که امکانات عمومی در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اندیشه تبعیض در شهرسازی باید در تمامی حوزه‌های جسمی، جنسی، ذهنی و فکری رفع شود، افزود: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم مدافع حقوق عمومی هستیم که مناسب‌سازی شهرها مورد توجه واقع شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه گسترش شهرها به حاشیه آن سبب ایجاد خطر در شهرها شده است، تصریح کرد: در سالهای اخیر روش‌های شهرسازی در کلانشهرها منجر به بروز فضاهای بی دفاع شهری شده و درپی آن مردم نیز وادار شده‌اند از این فضاها برای حفظ امنیت خود استفاده نکنند؛ کارنامه شهرسازی در شهرها را میزان وجود فضاهای بی دفاع شهری و در مقابل استفاده تمام شهروندان از فضاهای مناسب‌سازی شده مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون در شهرها شاهد تعارض در منافع هستیم که این امر سبب تعارض در قدرت می‌شود، ادامه داد: تعارض در قدرت، پدیده "قدرت شهرها" را ایجاد کرده و آن‌ها را به دلیل تعارض در حریم‌ها در مقابل فرمانداری‌ها و وزارت کشور قرار می‌دهد

لزوم توجه به مخاطرات طبیعی در شهرسازی

نژادبهرام با اشاره به اینکه پیشینیان ما به خاطر اتفاقات تلخی که درپی سیل و زلزله برای شهرها رخ می‌داد در شهرسازی خود راهکاری‌هایی را اندیشیده‌اند، خاطرنشان کرد: گداشتن چوب در سازه معماری مسجد نصیر و پلکانی شدن بازار وکیل در شیراز و نمونه‌های دیگر در شهرهای تبریز و یزد و دیگر شهرهای ایران، به خوبی دغدغه مردمان گذشته در جهت مقابله با مخاطرات طبیعی را مشخص می‌کند.

وی گفت: شهرهای ایران برای فرونشست‌ها که تهدید چند دهه اخیر است، چه کرده‌اند؟ کمیسیون‌های شهرسازی در سراسر کشور باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار داده و برای آن راهکار ارائه دهند.

کد خبر 398076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.