۴۰ درصد کودکان کار اصفهان اتباع خارجی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: آمار کودکان کار اتباع خارجی در استان‌های مختلف کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و در استان اصفهان طبق آمارهای سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص مراکز نگهداری کودکان کار تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: دو مرکز نگهداری از کودکان کار در اصفهان فعال است که یک مرکز به صورت روزانه تحت نظارت بهزیستی توسط موسسه خیریه "سرمد" مدیریت می‌شود که در آن حدود ۱۲۰ کودک کار خدمات مختلف دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دیگر مرکز نگهداری از کودکان کار بهزیستی به صورت شبانه روزی است، افزود: نگهداری طولانی مدت برای این مرکز شبانه روزی تعریف نشده به همین دلیل در روزهای مختلف تعداد کودکان متغیر است درحال حاضر حدود ۲۰ کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در تشریح عملکرد این مراکز گفت: این مراکز به ساماندهی کودکان کار می پردازند بدین معنی که اگر بدسرپرست هستند، آنها را به مراکز نگهداری و سرپرستی کودکان و نوجوانان بهزیستی منتقل می کنند و اگر سرپرست آنها به صورت موقت شرایط حضانت  را از دست داده آنها را تا مدت زمان برگشت به خانواده زیستی نگهداری می کند.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد عدم صلاحیت خانواده به دلیل اعتیاد است، افزود: در کودکان کار بیشترین دلیل بی‌تأثیری خانواده یا ناکارآمدی آن به موضوع اعتیاد برمی‌گردد که یک یا هردوی والدین به دلیل اعتیاد نمی‌توانند والدین موثری باشند لذا کودکان آن‌ها معمولاً از طریق بهزیستی حمایت می شوند.

ناجی با بیان اینکه دستگاه قضایی تنها مرجع اعلام کننده سلب حضانت از این کودکان است، تصریح کرد: وقتی از والدین این کودکان سلب حضانت می شود طبق قانون این کودکان به بهزیستی تحویل داده می شوند و بهزیستی تمام تلاش خود را می کند تا بتواند آنها را بعد از مدت معینی در صورت کسب شرایط مناسب به خانواده زیستی خود برگرداند؛ همچنین درصدد رفع مشکلاتی چون بیماری‌ها، اختلالات روانی، مشکلات معیشتی و همه موضوعاتی که باعث غیر موثر شدن صلاحیت والدین زیستی شده برمی آید تا آن‌ها را رفع کند و کودک به آغوش خانواده خود برگردد.

وی با تأکید براینکه گام آخر در صورت اصلاح نشدن خانواده زیستی واگذاری فرزند به متقاضیان فرزندخواندگی است، افزود: این کودکان درصورت وجود نداشتن شرایط لازم برگشت به خانواده خود به متقاضیان خواهان فرزندخواندگی سپرده می شوند. معمولاً متقاضیان کودکان در سنین شیرخوارگی و پیش دبستانی بیشتر است و افراد متقاضی کمتر خواهان پذیرش کودکان با سنین بالاتر هستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در تشریح شرایط واگذاری این کودکان گفت: طبق قانون اگر حدود ۲۴ ماه از سلب حضانت یک خانواده بگذرد و توان جلب مشارکت یا اصلاح خانواده مذکور وجود نداشته باشد و خانواده زیستی بدون صلاحیت تشخیص داده شود قانونگذار اجازه واگذاری فرزند چنین خانواده‌ای را به متقاضیان فرزندخواندگی داده است؛ هرچند نحوه واگذاری فرزند به متقاضیان باهم متفاوت است.

وی درخصوص نوع واگذاری فرزند به متقاضیان فرزندخواندگی اظهار کرد: یک نوع واگذاری به صورت موقت انجام می شود که تحت عنوان "امین موقت" است و خانواده متقاضی فرزندخواندگی در جریان این امر قرار می گیرد که احتمال برگشت این کودک به خانواده زیستی خود وجود دارد و با علم به این موضوع داوطلب نگهداری از کودک می‌شود.

ناجی گفت: در نوع دوم، خانواده کودک به طور قطع امکان نگهداری از فرزند خود را ندارند و این کودک به طور کامل از خانواده اصلی خود سلب حضانت شده بدین معنا که امکان بازگشت به خانواده زیستی خود را ندارد که به صورت دائم به متقاضیان فرزندخواندگی واگذار می شود و خانواده جدید می تواند برای آنها مدارک هویتی به نام خانواده فرزندپذیر دریافت کند.

وی درخصوص اینکه چه درصدی از کودکان کار کشور و اصفهان از اتباع خارجی هستند، افزود: آمار کودکان کار اتباع خارجی در استان های مختلف کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است اما در استان اصفهان طبق آمارهای سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد است.

کد خبر 398067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.