آمریکا درپی افزایش تنش‌ها در ایران است

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه برای مقابله با مداخلات مقام‌های آمریکایی در ناآرامی‌های اخیر، اقداماتی در دست بررسی است، گفت: این اظهارات و مداخلات را نه از باب دوستی و خیرخواهی با ملت ایران، بلکه باعث افزایش تنش‌ها می‌دانیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، سید عباس موسوی صبح امروز- دوشنبه- در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامی داشت هفته بسیج و روز مجلس، اظهار کرد: هم دولت و هم وزارت امور خارجه همیشه تعامل خوب و سازنده‌ای با مجلس داشته است و کمتر وزیر امور خارجه‌ای بوده است که چون ظریف به مجلس پاسخگو باشد. وی در صحن‌ها و کمیسیون‌ها حضور داشته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است.  

وی با اشاره به اتفاقات ناخوشایند در کشور، اظهار کرد: ناخوشایندتر از این مساله مداخلات کشورهای بیگانه بود که آن را محکوم کردیم؛  زیرا ایران اعتراض را حق مردم می‌داند و در قانون اساسی به این مساله تصریح شده است. ما اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم. در سال‌های گذشته اتفاقات مشابهی رخ داد که مردم اعتراض داشتند و آن را بیان کردند.  

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه حساب اغتشاشگران و سواستفاده‌کنندگان از بستر اعتراضات جدا است، تصریح کرد: حساب گروه‌هایی که مسلحانه وارد این عرصه شدند، جدا است. بیشتر کشورها دانسته وارد شده که باید مسئولیت این مساله را بپذیرند. گروه‌های تروریستی در جریان این اغتشاشات اقداماتی انجام دادند که نهادهای قضایی و امنیتی در حال بررسی آن هستند.  

موسوی ادامه داد: تعجب می‌کنم برخی از کشورها که سطح سیاست خارجی‌شان مانند وزیر و سخنگویشان اینقدر نازل شده است که بخواهند از اغتشاش و آتش‌سوزی برایشان فیلم و عکس بفرستند. توصیه می‌کنیم راهپیمایی این روزها به ویژه امروز را نگاه کنند.  

وی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد تحرکات دیپلماتیک و سفر مقامات خارجی بودیم از جمله نماینده ویژه رئیس‌جمهور مالزی و ژنرال باجوآ فرمانده ارتش پاکستان. همچنین عراقچی به هلند رفت و دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک به تهران آمد و نماینده ویژه کره جنوبی امروز به تهران می‌آیند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مداخلات مقامات آمریکایی از ناآرامی‌های اخیر ابراز داشت: حمایت‌های آنها را دخالت در امور ایران و در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی می‌کنیم. ارزیابی‌های آنها نسبت به حقوق بشر و آزادی بیان و اینترنت و... نشان می‌دهد با واقعیات متفاوت است. این اظهارات و مداخلات را از باب دوستی و خیرخواهی با ملت ایران نمی‌دانیم بلکه به دنبال افزایش تنش‌ها در داخل ایران می‌دانیم.  

موسوی افزود: راهبرد آنها افزایش تنش و فشار به مردم است تا مردم به دولت فشار وارد کنند. اقداماتی اندیشیده شده است. اقداماتی برای مقابله با آنها در دست بررسی است؛ هم از نظر پیگیری حقوقی و مستندسازی و هم اقداماتی از سوی دستگاه‌های داخلی برای مقابله با این گونه شرارت‌ها انجام دهند.  

وی درباره اعتراض اتحادیه عرب از پذیرفته شدن سفیر جدید یمن توسط ایران بیان کرد: این انتقاد را رد و قبول نمی‌کنیم. دولت مستقر در صنعا، دولت قانونی است که مورد گفت‌وگوی کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها و سازمان ملل است. طبیعی است به کشورهایی که مایل باشند، سفیر اعزام می‌کند و ایران هم سفیر آنها را پذیرفته و با آنها مانند کشور دوست رفتار می‌کند.

سه کشور به طرح صلح هرمز پاسخ مثبت داده اند

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس یادآور شد: هرگونه ورود و نقش‌آفرینی کشورهای بیگانه در منطقه را رد و محکوم می‌کنیم و آن را باعث افزایش تنش و ناامنی در منطقه می‌دانیم. به کشورها هم گفته‌ایم امنیت وارداتی و خریدنی نیست بلکه مبنای آن مبتنی بر همکاری همه کشورها است. همه کشورها باید در تامین امنیت سهم داشته باشند. طرح ایران (صلح هرمز) در این راستا است و تاکید کرده‌ایم همه کشورها می‌توانند در این همکاری نقش داشته باشند.  

مسوی با بیان اینکه خطاب روحانی به همه کشورها مستقیم بوده است، عنوان کرد: از کشورها خواسته‌ایم به ندای صلح‌خواهی ایران پاسخ داده و از توهم دست برداند. تاکید کرده‌ایم حضور کشورهای بیگانه موجب ناامنی و بی‌ثباتی است و هر کجا آنها وارد شدند، بی‌ثباتی و ناامنی را وارد کرده‌اند. امیدواریم طرح ایران با واکنش مثبت این کشورها روبرو شود. تا آنجا هم که می‌دانیم سه کشور به صورت مکتوب پاسخ ایران را دادند و بقیه کشورها هم در حال بررسی هستند.  

گفتاردرمانی و حمایت لفظی اروپا قابل قبول نیست

وی درباره اظهارات وزیر دفاع فرانسه و رویکرد کشورهای اروپایی درباره ایران و تغییر موضع درخصوص برجام گفت: آنها در لفظ حرف‌هایی می‌زنند که در عمل آن را انجام نمی‌دهند. شیوه اروپا در حمایت لفظی و گفتاردرمانی خیلی موجه نیست.  

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه وزیر دفاع فرانسه در آن نشست حرف‌های نامطلوب دیگری هم زده است که از نظر ما محکوم است، گفت: ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و برخلاف اظهارات لفظی‌شان است. ما روی این لفاظی‌ها حساب ویژه‌ای باز نکردیم و موضع ما همان موضع قبلی است. امیدواریم از این رویکرد یک گام رو به جلو بردارند که اقدام سازنده‌ای باشد.  

به مانورهای بی حاصل توجه نمی‌کنیم

موسوی درباره سفر مایک پنس (معاون رئیس جمهوری آمریکا)  به کردستان عراق و احتمال تاثیرپذیری در روابط با ایران اظهار کرد: روابط ایران با دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق روابط خوب و نزدیکی است. ایران در مواقع شدت و سختی به کمک دولت مرکزی و اقلیم کردستان رفته است. پنس برخلاف رویه‌های دیپلماتیک بدسلیقگی انجام داده است و سفر مستقلی به اقلیم انجام دادند.  

وی ادامه داد: دولت مرکزی هم نسبت به این مساله واکنش نشان داد چون همه مناسبات باید از بغداد عبور کند. ما این مانورهای تبلیغاتی و بی‌حاصل را توجه نمی‌کنیم. دولت اقلیم هم به این مساله توجه نمی‌کنند.  

ایران از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره سفر ژنرال باجوا به تهران و رایزنی‌های وی با وزیر امور خارجه و احتمال همراه داشتن پیامی از سوی فرمانده کل ارتش پاکستان از عربستان هم تصریح کرد: در سفر مهم ژنرال باجوا به ایران و دیدارهای سطح بالایی که با مقامات تاثیرگذار ایران انجام دادند، طیف مختلفی از مسائل مهم مورد رایزنی قرار گرفت، از روابط دوجانبه، مرزی، دو سه سرباز به گروگان گرفته شده. مسائل منطقه‌ای هم طبیعتا در این دیدارها بحث شده است.  

موسوی با بیان اینکه پاکستان با توجه به روابط خوبی که با ایران دارد و از قبل هم داشتیم، علاقه‌مند کاهش تنش در منطقه و میان کشورهای اسلامی است، خاطرنشان کرد: خواهان نوعی همکاری و گفت‌وگو میان کشورهای تاثیرگذار در منطقه است. ایران از این حسن نیت استقبال کرده و تاکید کرده از هر تلاش مبتنی بر کاهش تنش و افزایش همگرایی در میان کشورهای اسلامی استقبال می‌کند.

آژانس بی‌طرفی خود را حفظ کند

وی درخصوص لغو معافیت‌های هسته‌ای فردو توسط آمریکا و همکاری‌های ایران و آژانس ابراز داشت: ما مقامات آمریکایی را در جایگاهی نمی‌دانیم که درخصوص تعهدات ایران در برجام سخن بگویند. آنها از برجام خارج شده‌اند و نمی‌توانند اظهارنظری کنند اما همکاری‌های ایران و آژنس باقی است. گزارشات متعدد آژانس هم نشان از عمق همکاری است. امیدواریم در دوره مدیرکل جدید آژانس این همکاری ادامه یابد و آژانس فارغ از فشارها از سوگیری دور باشد و بی‌طرفی خود را حفظ کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره شکایت ایران از رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن بیان کرد: در اتفاقات جدید در کشور علاوه بر آنکه حساب مردم را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم، شاهد حمایت همه جانبه برخی بیگانگان از اغتشاشگران بودیم. این حمایت‌ها هم امنیتی و هم رسانه‌ای بود. برخی رسانه‌های فارسی‌زبان برنامه‌های عادی‌شان را قطع و برنامه‌های فوق‌العاده‌ای گذاشته بودند که تشویق به آشوب و اغتشاش بود.

موسوی با بیان اینکه گزارشات آن رسانه‌ها مستندسازی شده است، یادآور شد: گزاراشات خود را به آفکام داده شده و بررسی خواهد شد. کشورهای دیگر هم باید مسئولیت نقش خود را بپذیرند و آنها باید پاسخگوی اقدامات شرورانه آشوب‌طلبان و گروه‌های تروریستی باشند ...

امیدواریم کره جنوبی تعهدات خود را اجرا کند

وی درباره سفر نماینده رئیس جمهور کره جنوبی به تهران هم گفت: بعد از اتفاقاتی که میان ایران و کره جنوبی درباره بدهی‌ها رخ داده بود، پیشرفت‌هایی اتفاق افتاد. رئیس بانک مرکزی هم به سئول رفته بودند و توافقاتی برای استفاده از این بدهی‌ها برای خرید دارو شده بود اما آنها بعد از تحریم‌های آمریکا گفتند قادر به انجام تعهداتشان نیستند که با واکنش ایران روبه‌رو شد و تاکید کردیم اقدام آنها را محکوم می‌کنیم. بعد از آن، آنها خواستار سفر نماینده‌ای ویژه به تهران شدند که قبول کردیم و امیدواریم همکاری‌های تجاری همچنان برقرار و موانعی که بر سر راه است، برطرف شده و تعهدات خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: ایشان هرازگاهی سخنانی می‌گوید که خیلی با واقعیت‌ها و سیاست‌هایی که از سوی رژیم عربستان درباره ما اتخاذ می‌شود، همخوانی ندارد. من قبلا به لفاظی‌های ایشان پاسخ دادم. شرط و شروط ایشان و برخی مقامات کشورهای منطقه را قانع‌کننده نمی‌دانیم. اینکه ایران خواهان گفت‌وگو و منطقه‌ای امن و باثبات است، نباید آنها را به توهم بیندازد که هر گونه بخواهند شرط بگذارند و اظهاراتی را بیان کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه ایران همسایگان خود را اولویت اصلی سیاست خارجی خود می‌داند، اظهار کرد: در عمل هم نشان دادیم که این اولویت چقدر جدی است و ایران خواهان روابطی خوب مبتنی بر حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر است اما اگر آنها با توهم، شرط و شروط گذاری و اتهام‌زنی‌های بی‌مورد این فرصت را از دست بدهند، مربوط به خودشان است.

وی درباره حکم دادگاه آمریکایی مبتنی بر غرامت ۱۸۰ میلیون دلاری از ایران به نفع جیسون رضائیان تصریح کرد: جیسون رضائیان براساس اسناد و شواهد و البته اعترافات ایشان که در محیط باز و آزاد انجام شده، متهم امنیتی بوده است. ایران هم وقتی ایشان به اشد مجازت محکوم شده بود، حکمش را به حبس تقلیل داد و بعد از مدتی براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی عفو و آزاد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: اینکه ایشان بعدا در آمریکا شکایت کند و دادگاه‌های آمریکایی با دست باز این حکم بدهد، از سوی ما مردود است.
 موسوی با بیان اینکه ایران با روی باز با رضاییان برخورد کرده است، گفت: اینکه ایشان این درخواست را داده، از عجیب روزگار است. ما به محاکم قضایی آمریکایی توصیه می‌کنیم مواظب باشند که در چه وادی‌ گام برمی‌دارند و اگر قرار به صدور حکم و دست و دلبازی باشد، ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

موسوی درباره پرداخته شدن جرایم علیه ایران از اموال کشورمان خاطرنشان کرد: اموال ایران آنجا است و آنها غیرقانونی این اموال را نگه می‌دارند و روزی این اموال باید به ملت ایران بازگردد. ما در چند مورد موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم این اموال را برگردانیم. قطعا اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا روزی از حلقوم‌شان بیرون خواهیم کشید.

حق پاسخ به کشتی سابیتی را برای خود محفوظ می دانیم

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری حمله به نفتکش ایرانی سابیتی ابراز داشت: در حال بررسی هستند. ما اعلام کردیم براساس شواهد و قرائن، این حمله موشکی توسط برخی ابزارهای تخریب بزرگ انجام شده است. هنوز منتظر هستیم اقدامی از سوی آنها انجام می‌شود یا خیر. ایران این حق را برای خود محفوظ دانسته است به محض آنکه برایش محرز شود چه رژیم و کشوری در این اتفاق دست داشته است، اقدامات لازم را در هر کجایی که لازم بداند، پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر درز دادن اطلاعات ایران درعراق بیان کرد: پس از بررسی‌های اولیه، این اسناد اولیه مورد تائید نیست. گشتن رد پای ایران در کشور همسایه که رابطه وثیق و عمیقی با آن دارد و دو ملت هم رابطه زیادی با یکدیگر دارند، کار سختی نیست و نیاز به سندسازی ندارد و ما چیز پنهانی در عراق نداریم.

موسوی با بیان اینکه حضور ما در عراق زمانی که داعش به این کشور حمله کرده بود، علنی و به درخواست دولت قانونی آنها بود، یادآور شد: ایران براساس وظایفی که برای خود تعیین کرده است، این اقدامات را انجام داده است. اولین کشوری بودیم که به درخواست عراقی‌ها پاسخ داده و به آنها کمک‌های نظامی و مستشاری کردیم.

وی درباره ادعای مطرح شده علیه سردار سلیمانی هم عنوان کرد: سردار سلیمانی به عنوان فرد تاثیرگذاری در مبارزه با تروریسم و داعش، طبیعی است که مورد نفرت و بغض آنها باشند و چنین سندسازی‌هایی برای وی انجام دهند.

نشست کمیسیون برجام ششم دسامبر در وین برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفت: احتمالا ششم دسامبر نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در وین برگزار می‌شود و آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام در این کمیسیون مشترک بحث خواهد شد. اقدامات ایران برای توازن‌بخشی به تکالیفش از سوی آنها مطرح و اقدامات آنها در انجام تعهداتشان بررسی می‌شود.

موسوی درباره درباره مانور نظامی مشترک ایران و کشورهای عربی اظهار کرد: از این مانورها زیاد انجام می‌دهند. ایران هم وظایف خود را در مناطقی که امنیتش به ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز برعهده‌اش است، انجام می‌دهد و این مانورها هم تاثیری بر ما و استراتژی‌هایمان نخواهد داشت.  

وی درباره تاریخ بعدی نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه هم گفت: هنوز تاریخ نشست مشترک دو کشور تعیین نشده است و اگر تاریخ جدیدی تعیین شود، اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آغاز رفت و آمد شهروندان و اتباع ایران به عراق خاطرنشان کرد: از آغاز سفرها خبری ندارم ولی با توجه به شرایط جاری عراق، توصیه مسافرتی ایران همچان پابرجاست زیرا باید حداقلی از امنیت برای مسافران باید وجود داشته باشد و امنیت‌شان تضمین شده باشد.  

قطعی اینترنت برای حفظ و تامین امنیت بود

موسوی درباره قطعی اینترنت در ایران و قطع شدن آن در سفارتخانه‌ها ابراز داشت: در ایامی که این اتفاق رخ داد برای حفظ امنیت بود وگرنه دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران به رسمیت شناخته شده و مشروع است. اگر در شهری آتش‌سوزی شود، لوله‌های گاز را قطع می‌کنند که آتش گسترش نیابد. وقتی امنیت ایران توسط این ابزار به خطر می‌افتد برای آن است که نهادهای مسئول بتوانند امنیت را ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: درباره اینترنت سفارتخانه‌ها و خبرنگاران خارجی از ابتدا تمهیداتی اندیشیده شد تا حداقل کارهای جاری انجام شود. با پیشرفت شرایط وضعیت اینترنت روز به روز بهتر می‌شود و امروز هم تقریبا اینترنت در تمام کشور در جریان است و سفارتخانه‌ها از آن استفاده می‌کنند.  

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره توهم مقامات آمریکایی مبنی بر تاثیر فشار حداکثری بر تحولات اخیر و اثر آن بر رایزنی‌های ایران با کشورهای اروپایی بیان کرد: این اتفاقات، ناخوشایند بود و بر همه شئون زندگی ما و مردم ایران اثرگذار است اما اینکه عده‌ای خیال کنند بر اثر فشارها و اقدامات آنها علیه ایران، این اتفاقات رخ داده، قبول ندارم اما سوء استفاده‌های آنها از این شرایط را رد نمی‌کنم.  

موسوی با بیان اینکه آنها خوشحال هستند که از این شرایط برای فشار به ایران استفاده کنند، یادآور شد: پمپئو هم گفت باید مردم ایران را آنقدر فشار وارد کرد که از گرسنگی به دولتشان فشار آورند. با این وجود، ایران اقدامات لازم را انجام می‌دهد و فکر می‌کنیم اثر ویژه‌ای در این مسئله شاهد نباشیم و امیدواریم این کشورها دست از مداخله در امور دیگر کشورها بردارند.

وی درباره دیدار سفیر ایران در کرواسی با برانکو عنوان کرد: من هم این اخباری که شما از آن خبر دارید، شنیده‌ام و اطلاع رسمی ندارم.

بیانات رهبر انقلاب درخصوص دیپلماسی اقتصادی بسیار به جا بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانات رهبر انقلاب در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: بیانات رهبر انقلاب بسیار به جا بود و معاونت دیپلماسی اقتصادی هم بسیار فعال است و البته می‌دانید که وزارت خارجه تصدی‌گری نمی‌کند و وظیفه تسهیل را برعهده دارد و ما در وزارت امور خارجه کار خود را ادامه می‌دهیم.  

موسوی افزود: اینکه این سیاست‌ها چقدر نتیجه دهد بستگی به عملکرد ارگان‌های دیگر دارد. در عین حال اینکه می‌گوییم درب دیپلماسی باز است، به معنای آن نیست که امید بسته‌ایم و کارها را تعطیل کرده‌ایم.

وی درباره کشته شدن یک ایرانی در استانبول و بحث‌های مبنی بر اینکه وی مدیر یک کانال تلگرامی معاند بوده است، اظهار کرد: ایشان به عنوان یک فرد ایرانی مورد توجه وزارت امور خارجه است و منتظر گزارش نهادهای امنیتی ترکیه هستیم اما درخصوص علت نمی‌توانم اظهارنظر کنم. همچنین آمادگی داریم اقدامات کنسولی را در صورت نیاز ارائه دهیم.

کد خبر 398053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.