شناور کمک به سیل‌زدگان ساخته شد

خسارت‌ ناشی از سیل‌های اخیر در کشور، اهمیت توجه به راه حل‌های به صرفه و فناورانه را بیش‌تر می‌کند؛ ساخت شناور ویژه با رانش هوایی، بخشی از پاسخ جوانان خلاق ایرانی به مشکلات ناشی از بلایای طبیعی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طبق آخرین بررسی‌ها، میزان خسارت سیل در ایران رشد ۲۵۰ درصدی داشته است و بخش قابل توجهی از اعتبارات سالانه حوادث غیرمترقبه را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش بارش‌ها در سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از عوامل تشدید سیل در کشور بود.

خوش‌بینانه‌ترین بر آوردها از خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی ناشی از سیل‌های اخیر در کشور حکایت دارد. سیل همیشه بخشی از تاریخ کشور بوده است. انتشار اخبار فراوان از جزئیات مشکلات روزمره کمک به سیل‌زدگان در حوادث اخیر بیش از گذشته لزوم توجه به راه حل‌های فناورانه را نشان می‌دهد.

 در اختیار داشتن وسیله‌ای با قابلیت تحرک در آب‌های کم عمق برای کمک سریع به مصدومین، ارسال دارو و آذوقه از جمله این نیازها است؛ در ساخت شناور امداد رسان باید به نکاتی مانند صرفه اقتصادی در تولید و بهای تمام شده نیز توجه کرد.

محمد توکلی، مدیر عامل شرکت طرح آفرینان پاسارگاد در این‌باره گفت: با توجه به رصد حوادث اخیر در مناطق سیل زده کشور به فکر طراحی و ساخت یک شناور هوایی در شرکت افتادیم. شناور مذکور با رانش هوایی در آب حرکت می‌کند و دارای آب‌خور بسیار کمی است؛ یعنی می‌تواند در آب‌های بسیار کم‌عمق ( ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ) حرکت کند.

وی افزود: این مزیت برای مناطق سیل‌زده به ویژه معابر، کوچه‌ها و خیابان‌های آب‌گرفته بسیار کار آمد و مفید است. شناور جدید می‌تواند دو  برانکارد حامل مصدوم احتمالی را به صورت همزمان حمل کند و همچنین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم دارو یا هر مایحتاج دیگری را در پهنه سیل‌زده منتقل کند.

این فعال فناور ادامه داد: این قایق در مرداب‌ها یا نیزارهای پشت سدها و یا برخی مناطق شمال کشور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محصول مذکور با قیمت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تولید می‌شود که یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی است.

توکلی عنوان کرد برای این قایق از یک نوع موتور خودور استفاده کرده‌ایم تا مجبور به واردات پرهزینه موتور مخصوص از خارج کشور نباشیم و همین مسئله، استفاده از این قایق‌ها را به لحاظ اقتصادی منطقی کرده است؛ در نمونه‌های بعدی می‌توان نوع موتور و بدنه را ارتقاء داد.

کد خبر 398046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.