نیازهای قدیمی ترین منطقه اصفهان از نگاه معتمدان

در سومین روز از آذرماه سال‌جاری دیدار مردمی شهردار اصفهان با معتمدان منطقه یک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این دیدار سه ساعته که با پاسخگویی شهردار، رییس شورای شهر و مدیر منطقه همراه بود، چهره‌های سرشناس انقلابی، علمی، فرهنگی و هنری از جمله «طیبه تابش» مادر سردار شهید حاج حسین خرازی، فرمانده لشگر امام حسین(ع) در دوران دفاع مقدس، «محمدرضا نریمانی» از بازیگران پیشکسوت تئاتر و تلویزیون، استاد شعر «فضل‌الله شیرانی بیدآبادی»  متخلص به سخا، «صفورا روح‌الامین» رییس بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، «امامی»، خواهرزاده شهید آیت‌الله سید محمدحسین بهشتی، «حجت الاسلام مؤمنی» از مدرسان حوزه علمیه اصفهان، تعدای از مسئولان نظامی و انتظامی همچنین «مصطفی بحق» رییس اتحادیه خواروبارو آجیل فروش اصفهان حضور داشتند و به بیان دغدغه‌های مردم و مشکلات منطقه یک شهرداری اصفهان پرداختند.

آنچه در ذیل می‌خوانید گزارشی از این ملاقات مردمی همراه با بیان نکات و مسایل گفته شده از سوی معتمدان است:

ضرورت تکمیل گذر جوزدان

«سعیدی» پدر دو شهید و از معتمدان محله جوزدان به عنوان نخستین نفر در بین معتمدان منطقه یک دغدغه‌های خود را اینگونه عنوان کرد:

درحالی‌که کوچه جوزدان از گذرهای معتبر و قدیمی شهر اصفهان به شمار می‌رود، هنوز آنچنان که باید به آبادانی نرسیده، از این رو درخواست می کنیم شهردار اصفهان بودجه‌ای در اختیار شهرداری منطقه برای تکمیل گذر جوزدان در نظر بگیرد.

حد فاصل خیابان میرداماد تا خیابان کهندژ یک کوچه باید آزادسازی شود تا این گذر از حالت بن بست خارج شود که این موضوع نیز باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

مجموعه توریستی علی قلی آقا پارکینگ ندارد

«حمیدی»، عضو شورای هیئات مذهبی اصفهان و از معتمدان محله علی قلی آقا از مشکلات این محله گفت:

دغدغه ما در محله علی قلی آقا این است که علی رغم وجود مجموعه کامل توریستی به نام علی قلی آقا شامل حمام و مسجد علی قلی آقا، زورخانه و حسینیه امام جعفرصادق(ع)، در این محدوده حتی یک پارکینگ برای پارک خودروها وجود ندارد.

کوچه‌های اطراف محله علی قلی آقا با نصب موانع مسدود و راه عبور افراد بسته شده است که می‌طلبد در این راستا تدابیری اندیشیده شود تا در صورت ایجاد مشکل راه عبور وجود داشته باشد.

تعیین تکلیف گاراژ رو به روی مسجد لنبان

«مصطفی شیرانی»، از معتمدان محله لنبان با درخواست از شهردار اصفهان در خصوص احداث پارکینگ در حوالی مسجد لنبان گفت:

مسجد لنبان یک مسجد قدیمی است که روایت شده امام حسن مجتبی(ع) در آن نماز خوانده است؛ روبه‌روی این مسجد گاراژی وجود دارد که قرار بود زمین آن تملک و به پارکینگی دو طبقه در زیرزمین و همکف آن به فضای سبز تبدیل شود که درخواست می‌کنیم توافق لازم با مالک انجام و این اتفاق خوشایند رقم بخورد.

احداث ورزشگاه و فرهنگسرا در قلب شهر

«استاد فضل الله شیرانی بیدآبادی» متخلص به "سخا" ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهرداری اصفهان و تدابیر شهردار سپاس‌نامه‌ای در وصف شهردار اصفهان قرائت کرد و در ادامه استاد سخا این شعر را در قالب دو قاب نفیس تقدیم شهردار اصفهان و مدیر منطقه یک کرد و قاب دیگری مزین به «اسماءالله» را توسط شهردار اصفهان به مادرشهید خرازی هدیه داد.

وی از شهردار اصفهان درخواست کرد: زمین مقابل قنادی گلاب واقع در خیابان مسجد سید که شش هزار متر آن متعلق به شهرداری اصفهان است را برای احداث ورزشگاه و فرهنگسرا اختصاص دهد زیرا در قلب شهر و محله‌های بیدآباد، جوزدان و لنبان مرکز فرهنگی برای استفاده شهروندان وجود ندارد.

اعتبار مورد نیاز برای مرمت امامزاده ستی فاطمه تامین شود

«موسوی» از معتمدان محله کاشانی دغدغه مرمت امامزاده ستی فاطمه واقع در خیابان کاشانی را داشت و گفت:

امامزاده ستی فاطمه روبه‌روی بیمارستان کاشانی علاوه بر اینکه محلی برای زیارت شهروندان است به عنوان محل تفرجگاهی روزانه پذیرای بسیاری از همراهان بیماران بستری شده در بیمارستان کاشانی است.

درحال حاضر هزینه‌های مربوط به خادمان این امامزاده توسط خیران تأمین می‌شود، اما به لحاظ اقدامات عمرانی نیاز به اعتبار دارد که درخواست می‌کنیم اعتبارات مالی تأمین و اقداماتی برای مرمت، عمران و فضای سبز امامزاده تخصیص یابد.

مساعدت شهرداری برای توسعه فضای بیمارستان بهشتی

«صفورا روح الامین»، رییس بیمارستان شهید بهشتی اصفهان با معرفی قابلیت‌های این مرکز درمانی پیشنهاداتی برای توسعه فضای سبز و احداث پارکینگ ارایه داد:

♦ بیمارستان شهید بهشتی اصفهان تنها مرکز فوق تخصصی زنان است که در منطقه یک واقع شده و خدمات فوق‌تخصصی را به بیماران ارائه می‌کند.

♦ در بیمارستان شهید بهشتی مرکز ناباروری راه‌اندازی شده که این مرکز تنها مرکز دولتی ناباروری استان به شمار می‌رود.

♦ درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان شهید بهشتی، به همت خیّران در حال احداث است، اما برای توسعه فضا نیاز به مجوز داریم تا کمبود فضایی بخش نازایی برطرف شود.

♦ درصدد هستیم برای کارکنان و کادر درمانی در بخش حیاط بیمارستان برنامه‌ریزی کنیم، اما برای مراجعه‌کنندگان این بیمارستان پارکینگ عمومی وجود ندارد.

تامین اعتبار کافی برای تکمیل ادامه خیابان اردیبهشت

«امامی»، خواهرزاده شهید دکترآیت الله بهشتی سخنان خود را با درخواست تدبیر برای افزایش سرانه فضای سبز منطقه آغاز کرد و از مشکلات منطقه اینگونه گفت:

♦ برخلاف تصور عموم سرانه فضای سبز منطقه یک بسیار کم است و به یک معضل و آسیب برای شهروندان منطقه تبدیل شده است.

♦ مشکل دیگر منطقه حجم ترافیک سنگین و کمبود پارکینگ به ویژه در خیابان طالقانی ادامه خیابان اردیبهشت است که باید اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

♦ برای بهسازی خانه فرهنگ شهید بهشتی علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، با کمبود اعتبار مواجه هستیم، از این رو باید اعتبار لازم برای بهسازی این خانه تزریق شود.

♦ ساختمان مسجدالنور ابتدای خیابان اردیبهشت برای دریافت پایان کار مشکل دارد، در این مسجد سالن مطالعه در حال احداث است که برای تأمین اعتبار آن درخواست حمایت داریم.

تعیین تکلیف زمین حصاربندی شده در خیابان بیدآبادی

«خبوشانی» از خادمان حرم امام حسین (ع) درخواست تعیین تکلیف زمین حصاربندی شده در خیابان بیدآبادی را داشت و گفت:

♦ در خیابان بیدآبادی زمینی وجود دارد که در حال حاضر حصاربندی شده درحالی‌که می توان پس از تعیین تکلیف آن را برای احداث درمانگاه اختصاص داد.

بازگشایی گلوگاه‌ها برای بازآفرینی بافت فرسوده

«روح الامین» برادر شهیدان روح الامین ضمن تشکر از فعالیت‌های شهرداری تاکید کرد:

منطقه یک، منطقه‌ای بومی و فرسوده است و باید به آن به صورت ویژه توجه شود.

♦ بافت فرسوده این منطقه با تأمین اعتبار و بازگشایی گلوگاه‌ها می‌تواند بازآفرینی شود.

از شهرداری می‌خواهیم برای آزادسازی ادامه خیابان اردیبهشت اعتبار مورد نیاز به صورت کامل تزریق کند تا این پروژه در کمترین زمان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

راه‌اندازی بازار خشکبار در میدان میوه و تره بار صارمیه

«مصطفی بحق»، رییس اتحادیه صنف خواروبار و آجیل فروش شهر اصفهان با درخواست مساعدت برای راه‌اندازی بازار خشکبار در میدان میوه و تره بار گفت:

♦ از شهرداری اصفهان انتظار می‌رود مزایده برگزار شده برای اجاره فضای میدان میوه و تره بار در صارمیه را با قیمت کمتری برگزار کند تا بتوانیم بازار خشکبار را در این نقطه راه‌اندازی کنیم.

زبان تشکر داشته باشیم

«سردار لاله‌زار»، از سرداران جهادگر بازنشسته از زبان تشکر و انتقاد برخی از مسئولان و همچنین قدرشناسی از شهیدان اینگونه گفت:

♦ عادت کرده‌ایم به صورت یک اپیدمی هرگاه میکروفون به دست می‌گیریم، انتقاد کنیم، زبان تشکر نداریم، اما من در این فرصت می خواهم از اقدامات بسیار خوبی که توسط شهرداری در شهر انجام شده تشکر کنم.

 ♦ در دوران جنگ تحمیلی بیشترین نیروها از اصفهان اعزام شد و سپاهیان و جهادگران به نبرد با دشمن به پا خاستند، شهدای زیادی تقدیم انقلاب کردیم از جمله «شهید نیکبخت» که متأسفانه آنچنان که باید مردم او را نمی شناسند درحالی‌که او برای محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان به درجه شهادت نائل آمد.

♦ شهیدان یزدان پناه نیز از طریق جهاد به مناطق کردستان برای خدمت به مردم اعزام شدند که توسط عناصر ضدانقلاب شهید شدند.

♦ اصفهان در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۲۳ هزار شهید تقدیم کرد و رزمندگان، سپاهیان و ارتشیان زیادی از این خطه کشور به میدان نبرد رفتند.

♦ علاوه بر این شهیدان، شهراصفهان شهرداران با لیاقتی از جمله «ملک مدنی» داشته است؛ شهردار سابق اصفهان و بنیانگذار شهرسازی نوین انقلاب که خدمات بسیار خوبی را برای این شهر انجام داد و باعث شد اصفهان سرآمد شهرهای ایران باشد.

♦ باتوجه به شرایط خاص منطقه، ساخت و ساز با مشکلات زیادی مواجه است، از این رو درآمدهای شهرداری نیز آنچنان نبوده درحالی‌که منطقه‌ای برخوردار خوانده می‌شود؛ باید اعتبارات بیشتری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه در نظر گرفته شود.

♦ «بیشه‌حبیب» به لحاظ ترافیکی مشکلات زیادی دارد که برای رفع آنها درخواست رسیدگی داریم.

مسئولان باید ابتدا به وظایف خود عمل کنند

«محمدرضا نریمانی» بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در این دیدار با گفتن لطیفه‌ای خطاب به مسئولان گفت:

مسئولان باید ابتدا به وظایف خود عمل کنند و بعد از دیگران انتظار داشته باشند که به وظایفشان عمل کنند.

البته از اهالی منطقه یک نیستم، اما به دعوت روابط عمومی این منطقه در جلسه حضور یافتم.

گسترش سطح معنویت و اخلاق در شهر

«حجت الاسلام و المسلمین مومنی» از مدرسان حوزه علمیه از دیگر معتمد حاضر در این دیدار بود که از مشکل عبورو مرور خودروها زیربازارچه بیدآباد گفت:

♦ هرچه تلاش کنیم سطح معنویت و اخلاق در شهر گسترش پیدا کند، معضلات به طور طبیعی کاهش می یابد.

♦ شاد زیستن و شاد بودن همراه با معنویت و اخلاق می تواند در تحقق اهداف مؤثر باشد.

♦ در خیابان مسجد سید یک حوزه علمیه واقع شده و مدرسه میرزاحسین از دوران صفویه به یادگار مانده است، اما زیربازارچه بیدآباد منتهی به حوزه علمیه عبور و مرور خودروها مشکل ساز است، جالب اینکه در این محدوده تعدادی مدارس آموزش و پرورش واقع شده که برای پارک خودروها مردم دچار مشکل هستند از این رو انتظار می رود برای احداث پارکینگ اقدام شود.

قدردانی از خدمات شهرداری اصفهان

«هادی‌پور» از خیران منطقه یک با قدردانی از خدمات شهرداری اصفهان گفت:

♦ منطقه یک یکی از زیباترین مناطق شهر اصفهان است و اقدامات خوبی در آن توسط شهرداری انجام شده است از این رو ضمن از خدمات شایسته شهرداری قدردانی می‌کنیم.

تصمیم‌های مدیران شهری زودتر عملیاتی شود

«مهدی مزروعی»، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان شهروند منطقه یک در این دیدار حضور یافت و با تاکید بر سرعت اجرای پروژه‌ها و نظم بیشتر در ترافیک شهر اظهار کرد:

♦ در ۱۰۰ سال گذشته در نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله، بار بخش زیادی از کشور به عهده اصفهان بود و بار اصفهان به عهده مناطقی مثل منطقه یک بوده است.

♦ در ارتباط با اصالت منطقه یک نباید شک و تردید داشت بنابراین باید به این منطقه نگاه خاصی داشته باشیم.

♦ بافت فرسوده و گلوگاه‌ها چالش‌های اصلی منطقه یک به شمار می رود بنابراین وقتی تصمیم به مداخله در بافت فرسوده و گلوگاه‌ها گرفته می‌شود، باید تصمیم‌ها را زودتر عملیاتی کرد تا درد مضاعف برای شهروندان ایجاد نشود.

♦ پروژه ادامه خیابان اردیبهشت و پارکینگ زیرسطحی آن با تأمین اعتبار مورد نیاز باید با سرعت بیشتری تکمیل شود.

♦ باتوجه به مشکلات ترافیکی موجود در خیابان طالقانی باید نسبت به تعریض این خیابان بررسی لازم انجام شود و تعریض آن باتوجه به فعالیت صنوف متعدد نباید دور از ذهن باشد.

♦ نیروی انتظامی و پلیس راهور باید با اقتدار بیشتری عمل کند و دوربین‌های نظارتی بیشتری در معابر شهر تعبیه شود تا نظم در ترافیک شهر ایجاد شود.

پُربیمارستان‌ترین، پُرسینماترین، پُرهتل‌ترین در منطقه یک/تحول در بزرگراه شهید خرازی

«مهین شکرانی»، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در این دیدار اظهار کرد: منطقه یک با حدود ۸۰۱ هکتار مساحت از جنوب به زاینده رود، از شرق به چهارباغ، از غرب به بزرگراه شهید خرازی و از شمال به خیابان فروغی منتهی می‌شود و ۸۱ هزار نفر جمعیت دارد.

وی افزود: در این منطقه یک ۱۱ محله قرار دارد که در بین آنها محله‌های بسیار برخوردار و کم‌برخوردار قرار دارد و تنوع محله‌ای متفاوت است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه آزادسازی معابر برای اجرای پروژه‌های عمرانی، بازگشایی گلوگاه‌ها، کمبود سرانه فضای سبز و فضاهای ورزشی و فرهنگی همچنین ترافیک زیاد است، تصریح کرد: این منطقه با هشت بیمارستان شامل چهار بیمارستان دولتی و چهاربیمارستان خصوصی پُربیمارستان‌ترین منطقه شهر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: منطقه یک یکی از پُرسینماترین، پُرهتل‌ترین مناطق با تعداد زیادی مراکز اداری و مدارس است.

شکرانی با اشاره به پروژه‌های مهم منطقه یک شهرداری اصفهان، گفت: از جمله پروژه‌های این منطقه، ادامه خیابان اردیبهشت حدفاصل میرداماد تا طالقانی و پارکینگ زیرسطحی آن است که امیدواریم آزادسازی آن به زودی به پایان برسد و خیابان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه خیابان کاشانی از سمت جنوب به شمال و خیابان اردیبهشت از سمت شمال به جنوب یکطرفه است، تکمیل ادامه خیابان اردیبهشت می‌تواند در کاهش ترافیک منطقه تاثیرگذار باشد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: پارکینگ زیرسطحی خیابان اردیبهشت با گنجایش  ۱۱۰ دستگاه خودرو برای مراجعه‌کنندگان بیمارستان کاشانی و خیابان طالقاتی مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های منطقه یک راه‌اندازی خط اتوبوس ویژه شرقی- غربی در مسجدسید است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

شکرانی با بیان اینکه در زمینه پروژه‌های آبرسانی، کلکتور شرقی- غربی در دست احداث است، گفت: منبع آبی باید احداث شود تا در هنگام بحران‌های خشکسالی نجات‌بخش فضای سبز منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: احداث ایستگاه آتش نشانی در خیابان چهارباغ پایین که هسته مرکزی شهر را پوشش خواهد داد، در شرف مناقصه است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژه پیاده روسازی چهارباغ پایین در حال انجام است، افزود: پروژه ساماندهی گذر علی قلی آقا به زودی آغاز می‌شود البته کف‌سازی مسجد رحیم‌خان حدفاصل طالقانی تا این مسجد امسال اجرا و به اتمام رسید.

وی با اشاره به پروژه فضای سبز اطراف بزرگراه شهید خرازی، گفت: پروژه فضای سبز بزرگراه شهید خرازی از امسال آغاز و درختچه‌هایی کاشته شده تا چهره بزرگراه را متحول کند.

شکرانی اظهار کرد: از دیگر پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به طرح باززنده‌سازی محور مادی نیاصرم که از پروژه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود و چهارباغ را به پل مارنان اتصال می‌دهد، اشاره کرد که در مرحله تهیه طرح و تایید و تصویب است و به زودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی گذر جوزدان از دیگر پروژه‌های منطقه یک و بسیار حائز اهمیت برای اهالی این منطقه است، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته چهره این گذر در دو سال گذشته تا حد زیادی دگرگون و مشکلات آن برطرف شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: پیرایش شهری منطقه که تصویب شده در محدوده خیابان کاشانی و ابتدای گذرجوزدان است.

ضرورت افزایش ضریب اعتماد نسبت به مدیریت شهری

«علیرضا نصراصفهانی»، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پس از گذشت ۱۰۸ سال از عمر بلدیه، در این دوره مدیریت شهری اصفهان برای نخستین بار یک بانو به عنوان شهردار یکی از مناطق شهر منصوب شده که جای بسی خرسندی است.

وی افزود: اینکه در نشست شهردار اصفهان با معتمدان منطقه یک، مدیر منطقه یک مورد تمجید معتمدان قرار می‌گیرد، اتفاق بسیار خوبی برای مدیریت شهری است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه رضایت‌مندی در بین معتمدان منطقه یک از فعالیت شهردار این منطقه مشهود است که امیدواریم در آینده و در ادامه روند فعالیت‌ها، باز هم منشأ خیر و برکت باشند.

وی با بیان اینکه منطقه یک یکی از مناطق قدیمی شهر بوده که هرگونه تحرک در آن به لحاظ بافت قدیمی و تاریخی بسیار سخت است، گفت: کمترین فضاهای خالی در این منطقه وجود دارد و هر اقدامی در مباحث نوسازی بسیار سخت و دشوار بوده، اما خونگرمی، ارتباط خوب و مشارکت معتمدان بسیار ارزشمند است.

نصراصفهانی با اشاره به شرایط خاص شهرداری اصفهان، تصریح کرد: وقتی از بودجه سخن به میان آورده و تعریف می‌کنیم که بودجه عبارت است از «منابع محدود برای تقاضاهای نامحدود» گویای آن بوده که انجام فعالیت دشوار است.

وی ادامه داد: شهردار اصفهان در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر، یک لایحه دوفوریتی مبنی بر برداشت ۱۸ میلیارد تومان از سه منبع مختلف در شهرداری اصفهان برداشت و برای جبران خسارات اموال عمومی در جریان ناآرامی‌های اخیر هزینه کند تا کار مردم را به سامان رسانده و امور مردم را تسهیل کند، زیرا شهر نیاز به آرامش، امنیت، نظم و انضباط دارد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در جریان ناآرامی‌های اخیر بسیاری از ساختارهای شهر از چرخه خدمات‌رسانی خارج شد، افزود: شهردار اصفهان که بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی را باید در ۱۵ منطقه و تعدادی سازمان مدیریت کند، در حال حاضر برای ۱۸ میلیارد تومان هزینه باید به سمت مبالغی برود که در بودجه به آن اجازه هزینه کردن داده نشده و این گویای آن است که تمام بودجه‌ها دارای حساب است و باید بر اساس بودجه، فعالیت‌ها را انجام داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری منطقه یک اصفهان در زمینه تحقق بودجه همچون شهرداری مرکزی بسیار خوب عمل کرده که امیدواریم براساس بودجه‌ تعریف شده بخشی از خواسته‌های به حق معتمدان منطقه را در سال‌جاری عملیاتی و بخشی دیگر را در بودجه ۹۹ با تشخیص مدیر منطقه و معاون برنامه‌ریزی شهردار مورد توجه قرار دهیم تا شرمنده خواسته‌های معتمدان نباشیم.

نصراصفهانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان محدودیت منابع دارد، گفت: اینکه شهرداری در این شرایط سخت اصفهان را به عنوان شهری سرزنده و پویا مدیریت می‌کند و علاوه بر حفظ وضعیت موجود، به پروژه‌هایی قابل تحسین ورود پیدا می‌کند به طوری که حتی باعث شده شورا و شهرداری از طرف خیرخواهان مورد سرزنش قرار گیرد که چرا در این شرایط سخت به پروژه خط دو قطار شهری اصفهان که احداث هر کیلومتر آن ۷۰۰ میلیارد تومان باید زیر زمین هزینه کرد، باید فعالیت شهرداری را تحسین کرد.

وی با اشاره به پروژه احداث رینگ چهارم شهر، افزود: رینگ سوم از جمله بزرگراه شهید خرازی که در حال حاضر نقش خیابان خیام سابق را ایفا می‌کند، از وجود خودروها اشباع شده و ضرورت احداث رینگ چهارم به خوبی احساس می‌شود، بنابراین باید از حلقه سوم ترافیکی به سمت حلقه حفاظتی چهارم شهر حرکت می‌کردیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آنچه که امروز به طور جدی نیاز داریم، اعتماد به مدیریت شهری و افزایش ضریب اعتماد نسبت به مدیریت شهری است، از این رو انتظار می‌رود معتمدان کمک کنند تا آشتی بین مدیریت شهری و مردم رقم بخورد و زمینه‌ای برای افزایش مشارکت مردم با مدیریت شهری فراهم شود تا اتفاقات خوبی در شهر بیفتد و هر روز شهر زیست‌پذیرتر شود.

شهر را تا ابد و برای همه تاریخ می‌خواهیم

«قدرت الله نوروزی»، شهردار اصفهان در دیدار با معتمدان منطقه یک اظهار کرد: در این منطقه کانون تمام خوبی‌هایی است که هر کدام از معتمدان، اشاره‌ای به ویژگی‌های آن داشتند.

وی افزود: مجموعه حاضر در این نشست، مجموعه‌ای فرهیخته و با سابقه درخشان، انسان‌های نیک‌اندیش و خیراندیش، خیّران پرتلاش و زحمت‌کش هستند که مظهر تلاش برای زندگی بهتر مردم بوده‌اند؛ افراد بسیار شایسته‌ای همچون مادر شهید خرازی و سایر افراد برجسته، افرادی که به نوعی می‌توانند منشأ اثر باشند و این یک غنیمت است زیرا سخنان معتمدان چراغ راه فعالیت شهرداری است و مدیران شهری را برای انجام اقدامات لازم آگاه می‌کند.

شهردار اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن هفته بسیج، گفت: در جلسه دیدار با معتمدان منطقه یک، برادران سپاه، نیروی انتطامی و بسیج حضور دارند که این حضور مایه مباهات است و فرارسیدن هفته بسیج را به آنها تبریک می‌گوییم.

وی تصریح کرد: دیدار با معتمدان و شهروندان منطقه یک قرار بود هفته گذشته برگزار شود، اما به دلیل اتفاقات ناگواری که در شهر افتاد و مسیر تمام فعالیت‌های عادی را به سوی کنترل یک بحران منحرف کرد، با یک هفته تاخیر برگزار شد که از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

نوروزی با اشاره به ناآرامی‌های هفته گذشته در شهر اصفهان، اظهار کرد: هفته گذشته اتفاقات ناخوشایندی در شهر رخ داد که همه مردم را ناراحت کرد؛ معتقدیم اعتراض می‌تواند به عنوان یک حق برای هر جمعیت و گروهی نسبت به تصمیمات به رسمیت شناخته شود و البته مبنای قانونی دارد، تجمع و اعتراض از جمله مواردی است که نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ظرفیت آن را دارد و البته باید مکانیزم‌های بهره‌مندی از آن به گونه‌ای تعبیه شود که افراد بتوانند در مواقعی که نسبت به تصمیمی نقد و اعتراض دارند، در یک فضای مناسب نقد خود را بیان کنند، اما اینکه دارایی‌ها و اموال و خودروهای مردم مورد حمله‌های ناگوار قرار گیرد و برخی را از ادامه هستی ساقط کند، امکانات شهری که متعلق به تک تک مردم است مورد حمله قرار گیرد، مورد قبول هیچ کس نیست؛ این حرکت‌ها اعتراض، نقد و اعتراض به ساختار نیست بلکه خروج از حرکت‌های مسالمت‌آمیز است که می تواند به همه آسیب بزند.

وی گفت: در جریان ناآرامی‌های اخیر به مترو که با هزینه بسیار و رنج و تلاش چندین ساله راه‌اندازی شده و هر روز بیش از ۱۰۰ هزار نفر را جابه جا می‌کند، حمله و بخش‌هایی از آن به آتش کشیده شد و این ناوگان بزرگ متوقف گردید که خسارات وارده آن متوجه شهروندان شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای خرید هر دستگاه اتوبوس اسکانیا در حال حاضر باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شود، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تلاش شد اتوبوس‌های جدید خریداری و تعدادی از اتوبوس‌ها را بازسازی شود تا ناوگانی پویا را در خدمت مردم قرار دهیم، اما به ناگهان عده‌ای به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خسارت وارد کرده و ۳۰ اتوبوس را در آتش سوزاندند که دود آن به چشم همه رفت.

وی با بیان اینکه امکانات شهرمتعلق به تمام شهروندان است، اظهارکرد: در ناآرامی‌های اخیر تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که می‌تواند جایگزین پلیس در شهر باشد و یک گردان انسان را از انجام فعالیت‌های فیزیکی رها کند و نظم شهر برای رفت و آمد مردم به وسیله این چراغ‌ها به گونه‌ای رعایت شود که هیچ کسی دغدغه برای تردد نداشته باشد، دچار آسیب شد در حالی که هیچ کس دوست ندارد  به خاطر اعتراض به یک تصمیم، اینگونه آسیب به امکانات شهر وارد شود زیرا این امکانات متعلق به مردم بوده و  بازگرداندن آنها کار سختی است.

نوروزی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به امکانات و زیرساخت‌های شهری وارد شده است، تصریح کرد: در حالی که بودجه شهر اصفهان نسبت به دو سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و همه اقدامات براساس جدول پیش می‌رفت و بودجه‌ها تحقق پیدا می‌کرد به ناگهان بیش از هشت درصد این بودجه که باید صرف آبادانی شهر می شد، باید صرف جبران ضررها و خساراتی شود که عده‌ای آنگونه امکانات شهری را به آتش کشیدند و شهرداری نسبت به خدمات رسانی به مردم در بعضی از بخش‌ها شرمنده شد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای در پی چاره‌اندیشی بودیم که ابتدا حقوق کارکنان و کارگران را پرداخت کنیم یا مترو راه‌اندازی و اتوبوس خریداری شود؟، به این نتیجه رسیدیم هر اتفاقی که بیفتد ابتدا باید حقوق کارگران و کارمندان به موقع پرداخت شود که خوشبختانه انجام شده است، از این رو جبران خسارت‌ها را طبقه‌بندی کردیم زیرا بعضی از خدمات ضروری بوده و هر لحظه باید برای زندگی مردم باشد که در حال اقدام هستیم و برخی دیگر نیز به مرور انجام خواهد شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حکومت، دولت و مسئولان کشور باید در هر محله‌ای قدردان جمع افراد فرهیخته باشد، زیرا معتمدان سرمایه‌های اجتماعی هستند که با مشارکت و مداخله در بسیاری از امور می‌توانند مسایل را حل کنند، گفت: باید جامعه به این باور برسد که در پیشگیری از بحران‌ها کسانی می‌توانند مسایل را حل کنند که مردم به آنها اعتماد دارند و البته چه کسانی بهتر از معتمدان هر منطقه و هر محله، بنابراین ما به عنوان شهرداری باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که اگر قصد تعریض خیابان یا احیاء بافت فرسوده داریم باید با مردم گفت و گو کنیم.

وی خطاب به معتمدان منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر می‌خواهید همه طرح‌ها اجرایی شود و با موانع آزادسازی رو به رو هستید، باید بدانید که آزادسازی به تنهایی از دست شهرداری بر نمی‌آید، بلکه با مشارکت می‌توان شهر را آباد، موانع را رفع و رضایت مردم را حاصل کرد.

نوروزی تاکید کرد: شهرداری قادر است برای انجام آزادسازی جهت اجرای پروژه‌ها از مواد هشت و ۹ قانون شهرداری به عنوان راهکار استفاده و پول به حساب صندوق دادگستری واریز کند، اما این اقدام را آخرین راهکار می‌داند؛ شهری که معتمدان برجسته و منطقه‌ای که انسان‌های بزرگ دارد، باید با گفت و گو مسایل مردم را رفع کنند و البته شهرداری نیز باید به خواسته‌های آنها توجه کند و جایگاه رفیع چنین انسان‌هایی را به رسمیت بشناسیم و قدر آنها را بداند تا مشارکت همگانی که در قانون اساسی گفته شده، عملیاتی شود.

وی افزود: مشارکت همگانی یعنی اگر شهرداری بخواهد اقدامی انجام دهد که با حقوق ملت تعارض پیدا می‌کند، از ملت کمک بخواهند و این موضوع تنها در ارتباط با آزادسازی خیابان نیست بلکه در بحرانی‌ترین مسایل ملی نیز این اقدام شدنی است و می‌توان از ابزار اعتماد به مردم و سرمایه اجتماعی استفاده کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری اراده کرده که برای رفع مسایل با معتمدان مناطق به گفت و گو بنشیند و از آنها کمک بگیرد تا رضایت مردم حاصل شود، گفت: بر این باور هستیم که اگر وجدان عمومی نسبت به اجرای طرحی رضایت نداشته باشد، هیچ سودی نخواهد داشت و انجام هر فعالیتی باید با رضایت مردم انجام شود، از این رو با این نگاه حرکت می‌کنیم و این معتمدان محلی هستند که باید به شهرداری کمک کنند زیرا سرمایه‌های اجتماعی به شمار می روند؛ بنابراین از شما می‌خواهیم برای ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی و آبادانی شهر تلاش کنید.

وی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم شرایط شهرداری نسبت به سایر شهرداری‌های کشور بهتر شده دلیل آن یک پشتوانه تجربی، علمی و مردمی است، سال گذشته با این سیاست‌ها به لحاظ جذب بودجه در کشور رتبه اول را به دست آوردیم و امسال نیز وضعیت خوبی داریم و توانستیم به خوبی بودجه را تحقق بخشیم.

افزایش ۳۷ درصدی بودجه شهرداری

نوروزی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی بودجه شهرداری اصفهان، اظهارکرد: بودجه از سه هزار میلیارد تومان در سال گذشته به چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته و در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه ۹۸ تحقق یافته است.

وی ادامه داد: امیدواریم رابطه متقابل شهرداری و معتمدان تداوم پیدا کند تا در سایه برکت این تعامل، خدمت رسانی به مردم بهتر از قبل انجام شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه معتمدان منطقه یک نکات خوبی را مطرح کردند که تمام موارد یادداشت‌برداری شده و برخی از موارد در بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: خوشبختانه گام‌های خوبی در محله جوزدان برداشته شده، اما معتمدان منطقه درخواست دارند که کوچه به یک خیابان تبدیل شود، البته به این خواسته‌ها توجه خواهد شد.

وی با اشاره به عملیات اجرایی خط دو متروی اصفهان، گفت: خط دو مترو علیرغم تمام سختی‌های موجود برای تامین بودجه، از دارک آغاز و ایستگاه‌هایی در حال احداث بوده، همچنین در دو لاین عملیات حفاری با پیشرفت خوبی در حال انجام است که جهت تسریع در اجرای پروژه، فعالیت از نقطه غربی شهر اصفهان (کهندژ) نیز آغاز شده است.

نوروزی افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء برنده مناقصه خط دو متروی اصفهان از بخش کهندژ شده و در حال تجهیز کارگاه است تا عملیات احداث خط مترو را به سمت میدان امام علی(ع) انجام و در این نقطه به مسیر حفاری شده از سمت ایستگاه دارک برسد.

سرور و شادی به شهر تزریق می‌شود

وی خاطرنشان کرد: خط دو متروی اصفهان از میدان امام حسین(ع) به سمت طالقانی، خلجا، کاشانی و صاحب روضات عبور خواهد کرد و در این مسیر تعداد چهار ایستگاه احداث خواهد شد؛ احداث چهار ایستگاه مترو در منطقه پرتراکم و فشرده که مرکزیت بسیاری از امور از جمله بیمارستان‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی و ... است و قرار نیست احداث آن ۱۷ سال به طول انجامد، نویدی بسیار ارزشمند برای اهالی منطقه یک است.

شهردار اصفهان گفت: خط دو متروی اصفهان جبران غم‌های خط یک را خواهد کرد و سرور و شادی را به شهر تزریق می‌کند.

وی با بیان اینکه با احداث خط دو مترو، شهری زیر زمین اصفهان در حال احداث است که برای هر کیلومتر آن ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، افزود: هر روز که مترو را زودتر بسازیم، از اتفاقاتی همچون کاهش ارزش پول، افزایش قیمت ها و تشدید تحریم‌ها رهایی پیدا کرده‌ایم.

نوروزی اظهار کرد: عده‌ای از افراد خیراندیش تاکید دارند شهرداری نباید اعتبار و بودجه را زیر زمین هزینه کند زیرا در مقابل دیدگان شهروندان نیست، اماچنین دیدگاهی نداریم زیرا شهر را تا ابد و برای همه تاریخ می‌خواهیم؛ اگر قرار بود ۴۰۰ سال پیش تنها برای همان زمان فکر شود، امروز میدان امام(ره)، سی و سه پل، پل خواجو و سایر میراث‌های ارزشمند باقی مانده را در شهر نداشتیم.

وی تاکید کرد: مترو را برای یک دوره دو ساله نمی‌خواهیم بلکه با سرعت و قدرت پیش می‌رویم، اگر در این دوره تمام نشد، گروه بعدی مدیریت شهری اصفهان موظف به ادامه اجرای پروژه خواهد بود تا به صورت دایم در خدمت جمعیت شهر قرار گیرد و آن زمان شهر دارای زیرساخت‌هایی می‌شود که هر جهانگردی و هر ایرانی از دیگر نقاط کشور به اصفهان سفر کرد از وجود مترو بهره‌مند شود.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از تکمیل خط یک متروی اصفهان در یک پروسه چهارماهه، گفت: در حال حاضر خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر را در شهر جابه جا می‌کند، البته ظرفیت جابه جایی ۱۵۰ هزار نفر را نیز دارد و این خدمت بزرگی است.

وی با اشاره به احداث حلقه حفاظتی شهر(رینگ چهارم)، اظهار کرد: در طول دوران تاریخ اصفهان تا زمان انقلاب اسلامی تنها دو رینگ در شهر وجود داشته، پس از پیروزی انقلاب اسلامی رینگ سوم احداث شده که هر چه رینگ‌ها از شهر فاصله می‌گیرد طول آن بیشتر می‌شود به طوری که رینگ چهارم به طول ۸۰ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در شهر اصفهان قرار دارد.

نوروزی ادامه داد: رینگ چهارم با ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در حال احداث است که یکی از آنها در مجاروت کارخانه قند با ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه ساخته خواهد شد؛ البته برای آزادسازی مسیر رینگ چهارم از کنار کارخانه قند تا جاده فرودگاه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هرگز انسان امیدوار شورشگر نمی‌شود

وی تاکید کرد: اطلاع ندارم چند نفر شهروند اصفهانی از حرکت‌های بزرگ عمرانی شهر اطلاع دارند، اما باید اصفهان دوستان به این مسائل بپردازند و امید ایجاد کنند؛ هر چه بیشتر در دل مردم امید ایجاد شود و مردم امیدوار باشند، شهر زیست‌پذیرتر خواهد شد و اعتماد و امید به آینده ایجاد می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هرگز انسان امیدوار شورشگر نمی‌شود، گفت: فردی که به آینده دلخوش باشد، خواستار برقراری امنیت و زندگی راحت است، اگر نظم در شهر باشد، رفت وآمد مردم تسهیل می‌شود.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری ماموریت دارد که شهر را به گونه‌ای اداره کند که هر شهروندی احساس آرامش کند، زندگی در این شهر را مایه افتخار بداند و تحقق این مهم با کمک معتمدان در مناطق مختلف شدنی است.

کد خبر 398016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.