کم‌خوابی مشکل تمرکز را ۳ برابر می‌کند

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد کم‌خوابی تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد روزانه افراد دارد و ضعف تمرکز را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات اخیر نشان داده است خواب باکیفیت باعث بهبود سلامت قلبی عروقی و سلامت مغز افراد می‌شود؛ از طرف دیگر، کم‌خوابی خطر افزایش ابتلا به افسردگی، دیابت و امراض قلبی را به همراه دارد. برخی محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که کمبود خواب می‌تواند بر جنبه‌هایی از حافظه و ادراک بصری افراد به شدت تاثیر بگذارد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان در آمریکا به منظور بررسی تاثیر خواب بر تمرکز افراد مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۳۸ فرد را به دو گروه تقسیم کردند، به گونه‌ای که ۷۷ نفر از آن‌ها یک شب را در محیط آزمایشگاه سپری کرده و نخوابیدند، در حالی که ۶۱ نفر باقی‌مانده شب را در منزل خود خوابیدند.

شب قبل از آن نیز همه افراد شرکت‌کننده در دو فعالیت شرکت کردند؛ در فعالیت اول زمان واکنش افراد به یک محرک خاص اندازه‌گیری شد و در مرحله دوم توانایی انجام‌دادن مراحل خاص یک فرآیند پیچیده با وقفه‌های مکرر مورد ارزیابی قرار گرفت. این افراد صبح روز بعد نیز این دو فعالیت را تکرار کردند. سپس محققان عملکرد ذهن آن‌ها را قبل و بعد از آزمایش با هم مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد کم‌خوابی تعداد اشتباهات افراد را برای انجام مراحل خاص یک فرآیند پیچیده با وقفه‌های مکرر، دو برابر و ضعف تمرکز آن‌ها را سه برابر کرد. همچنین افرادی که نخوابیدند برای انجام هرکاری محتاطانه عمل می‌کردند.

به گفته محققان، تمرکز تنها عملکرد ادراکی است که تحت تاثیر کم‌خوابی قرار می‌گیرد. ممکن است برخی مبتلایان به بی‌خوابی بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهد، اما انجام دادن کارهای چند مرحله‌ای مانند  عمل جراحی و امور پیچیده برای این افراد ریسک زیادی به همراه دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Psychology: General منتشر شده است.

کد خبر 397993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.