فواید سیب زمینی برای سلامت بدن

کنترل ‌پیشرفت ‌بیماری ام‌اس، رژیم غذایی ‌مناسب برای کنترل تنبلی ‌تخمدان، بهترین کار هنگام کمر درد، افزایش هزینه ‌های بیمه سلامت ‌با داروهای دیابت و فواید سیب زمینی ‌برای سلامت بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون ‌دفتر ‌خدمات ‌تخصصی ‌سازمان ‌بیمه ‌سلامت ‌با اشاره ‌به شیوع دیابت ‌در کشور، اظهار کرد: داروهای ‌مرتبط با دیابت، تقریبا ردیف اول ‌هزینه های بیمه ‌ای را در بخش ‌داروهای ‌سرپایی ‌تشکیل ‌می ‌دهد. شیوع ‌دیابت ‌نسبت ‌به ‌سایر بیماری ‌ها در کشور قابل توجه است و فکر می کنم بیماران دیابتی ‌تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ‌حدود چهار میلیون نفر تخمین زده می شود که اینها درمان های دارویی ‌و غیردارویی می ‌گیرند.

مهرداد الهامی، افزود: داروهایی ‌که مرتبط با دیابت است، تقریبا ردیف اول هزینه های سازمان را در بخش داروهای ‌سرپایی ‌تشکیل می دهد. البته خدمات ‌دیگری ‌که ناشی از اثرات ‌و عوارض دیگر دیابت مثل دیالیز، همودیالیز یا سایر خدمات بستری است که آنها هم حجم قابل توجهی ‌از هزینه های سازمان را به ‌خود اختصاص می ‌دهند.

وی ‌تصریح کرد: همچنین‌ آزمایش هایی که به صورت روتین برای این بیماران به صورت ادواری انجام می شود سهم قابل توجهی ‌از بسته خدمات آزمایشگاهی سازمان ‌بیمه سلامت را به خود اختصاص ‌می ‌دهند.

فواید سیب زمینی برای سلامت بدن

سیب‌ زمینی ‌خواص آنتی باکتریایی، درمانی ‌و آنتی اکسیدانی ‌دارد ‌و برای از بین بردن سموم بدن مفید است. پوست سیب زمینی ‌کلسترول بد بدن یعنی LDL را کاهش می‌دهد و برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، مفید است.

سیب‌ زمینی ‌خواص ‌آنتی ‌باکتریایی، درمانی ‌و آنتی ‌اکسیدانی ‌دارد ‌و برای از بین ‌بردن ‌سموم ‌بدن ‌مفید ‌است. ‌درمان ‌علائم ‌دیابت، ‌کاهش ‌فشار ‌خون، ‌درمان ‌زخم ‌و ‌تنظیم حرکات روده نیز از دیگر مزیت‌های پوست سیب‌زمینی به شمار می‌رود.

سیب‌زمینی ‌به از بین بردن شوره سر و لکه‌های تیره پوست ‌کمک می‌کند ‌و باعث درخشندگی موها می‌شود. همچنین قادر است لکه‌های تیره و پف اطراف ‌چشم را از بین ببرد و به درمان ‌پوست ‌چرب ‌و جوش ‌و آکنه نیز کمک کند. آب سیب‌زمینی ‌برای تقویت گردش ‌خون، کاهش ‌تورم و ‌ ‌درمان سنگ ‌کلیه ‌و ماسک سیب‌ زمینی برای ‌کاهش ‌لکه‌های پوستی ‌مفید است.

بهترین ‌کار هنگام کمر درد

یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه بهترین ‌کار هنگام کمر درد استراحت کردن ‌است، گفت: بیماری‌های ‌ستون فقرات ‌و مفاصل بدن از جمله بیماری‌هایی است که همواره هر فرد به طور معمول در دوران زندگی خود آن را تجربه می‌کند ‌و در برخی موارد افراد زیادی را دچار صدمات زیادی کرده و ‌حتی خانه نشین می‌کند. ماساژ دادن کمر بدترین کار است.

عادل ابراهیم پور، افزود: نشستن ‌و ایستادن‌های ‌طولانی ‌و اضافه وزنی که باعث افزایش ‌حجم شکم شود، از دلائل مهم ایجاد کمر درد است. وقتی شکم افزایش حجم پیدا می‌کند راستاها را از پشت می‌کشد و بار مفصل را در قسمت کمر زیاد می‌کند و دیسک‌های بین مهره‌ای را تحت فشار می‌گذارد. این دیسکها پوسیده شده و می‌ترکند و در نهایت دیسک ایجاد شده و روی سیاتیک فشار می‌آورد. در گردن نیز باز همین موضوع وجود دارد.

وی با تاکید بر ساختار دیسک کمر، افزود: بین مهره‌ها صفحه‌ای بنام دیسک داریم و در واقع مانند کمک فنرهایی هستند که در ماشین تعبیه شده‌اند و دیسک کمر نام دارند؛ یعنی گیرنده فشار هستند.

این متخصص ارتوپدی افزود: این دیسک‌ها در ابتدا خاصیت ارتجاعی داشته و مایع دارد اما وقتی که فشار زیاد وارد می‌شود در وضعیت بدی قرار می‌گیرد، این فشار باعث می‌شود دیسک آب خود را از دست بدهد و از دست دادن آب مساوی با کاهش خاصیت ارتجاعی خواهد شد.

ابراهیم پور اضافه کرد: در نتیجه به زمانی می‌رسد که دیسک ابتدا برجسته می‌شود و بعد می‌ترکد. وقتی دیسک ترکید، هسته مرکزی دارد که بسته به اینکه این هسته به کدام طرف انحراف پیدا کند، عصب کناری خود را تحت فشار قرار می‌دهد. این عصب شامل شبکه‌ای به نام عصب سیاتیک است و این کلمات دیسک و سیاتیک تقریبا مترادف یکدیگرند.

وی با تأکید بر اینکه برای دوری از ابتلا به این عارضه باید اضافه وزن نداشته و تحرک داشته باشیم، بیان داشت: پیاده روی نیز برای عضله، قلب و مفصل خوب است.

پیشرفت ام‌اس کنترل شد

نتایج مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد که کنترل فعالیت سلول‌های موسوم به سلول بتا در بیماران مبتلا به ام‌اس می‌تواند به میزان قابل‌توجهی پیشرفت این بیماری را کاهش داده و موجب افزایش امید برای ارائه درمان قطعی ام‌اس می‌ شود.

بیماری ام‌اس یا مولتیپل اسکلروز (MS) را می‌توان یکی از بیماری‌های جدی معاصر محسوب کرد که متأسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است. البته این بیماری قابل‌کنترل بوده و بیماران مبتلا به ام‌اس می‌توانند با مصرف دائمی داروهای موردنیاز، به‌طور عادی به زندگی ادامه دهند.

به‌ تازگی تیمی از محققان در مرکز تحقیقات بیمارستان دانشگاه مونترال راهکاری مؤثر برای تأخیر در پیشرفت این بیماری ارائه کرده‌اند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که مسدود کردن چسبندگی مولکول سلول لکوسیت فعال‌شده (ALCAM) که عموماً توسط سلول‌های بتا بیان می‌شود می‌تواند پیشرفت بیماری را به تأخیر اندازد.

به باور پژوهشگران، این یافته‌ها می‌تواند منجر به ارائه و ساخت نسل بعدی روش‌های درمانی برای مداوای بیماری ام‌اس شود. الکساندر پرات  از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه مونترال در این رابطه اظهار کرد: مولکول ALCAM در سلول‌های بتا افراد مبتلا به ام‌اس در سطوح بالاتر بیان‌شده است و با هدف قرار دادن این مولکول به‌طور خاص می‌توان راه‌های درمانی جدیدی را برای درمان این بیماری ارائه کرد.

تاکنون دلایل قطعی ام‌اس شناخته‌نشده است اما برخی موارد نشان می‌دهد که خطر بروز بیماری در برخی افراد، بیشتر است. برای نمونه این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ‌داده و عموم بیماران مبتلا به این عارضه در فاصله سنی ۲۰ تا ۴۰ سال هستند.

پژوهشگران معتقدند اصلی‌ترین دلیل بروز ام‌اس، وراثت بوده و عوامل دیگری مانند عفونت‌های ویروسی و برخی بیماری‌ها مانند دیابت، تیروئید و ... نیز در افزایش خطر بروز ام‌اس تأثیر دارند. این بیماری در نژاد سفیدپوست و به‌طور خاص مردم شمال اروپا بیشتر دیده‌شده و در مناطق معتدل رایج‌تر از مناطق سردسیر و گرمسیر است.

رژیم غذایی ‌مناسب برای کنترل تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا به اختصار، (PCOS (polycystic ovary syndrome، با میزان شیوع حدود ۱۱ درصد در جوامع مختلف ظاهراً شایع‌ترین بیماری اندوکرین در زنان و در سن باروری است.

علت بروز سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

 ‌اگرچه ‌فرضیات ‌مختلفی ‌برای ‌علت ‌این ‌بیماری ‌مطرح‌شده ‌اما ‌علت ‌این ‌سندروم ‌هنوز ‌نامشخص ‌است. ‌یک ‌فرضیه، ‌ناهنجاری ‌در ‌بخش‌های ‌فعال ‌اندوکرینی ‌زنان ‌شامل تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی، محور هیپوتالاموس- هیپوفیز و بافت‌های حساس به انسولین مانند بافت چربی را علت این سندروم می‌داند.

عوارض ‌بروز سندروم PCOS

این سندروم می‌تواند ‌با ‌عوارض ‌مختلفی ‌در فرد مبتلا همراه باشد که مهم‌ترین عوارض آن در سنین نوجوانی و دوران بلوغ به‌صورت آمنوره (فقدان عادت ماهانه)، الیگومنوره، رشد بیش‌ازحد موهای زاید (هیرسوتیسم)، آکنه و چاقی بروز می‌کند.

ریزمغذی‌ها ‌در رژیم غذایی زنان مبتلابه PCOS

روی: دخالت عنصر روی در بلوغ جنسی و عملکرد غدد جنسی به اثبات رسیده است. روی یک عنصر حیاتی برای بدن است که در ساختمان بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم حضور دارد. محققان تأثیر کمبود روی در مقاومت انسولینی، تحمل نکردن گلوکز و کاهش ترشح انسولین را که در صورت تداوم کمبود روی منجر به دیابت می‌شود، بررسی کرده‌اند مکمل یاری روی در برخی مطالعات توانسته است حساسیت انسولینی را در بیماران دیابتی نوع ۲ بهبود بخشد.

اسیدهای ‌چرب امگا سه: محققان پیشنهاد کرده‌اند که PCOS همچون بسیاری از بیماری‌های مزمن، یک وضعیت التهابی خفیف در بدن است که با افزایش سطح شاخص های التهابی همراه است. منیزیم:

منیزیم دومین یون داخل سلولی در بدن انسان ازنظر فراوانی است و در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی دخیل است. کمبود منیزیم در ابتلا به بیماری‌های متابولیکی همچون دیابت نوع ۲، چاقی، سندروم متابولیک، مقاومت انسولینی، اختلالات چربی و بیماری‌های قلبی-عروقی موثر است. سبوس گندم، برنج و جو، بادام، مغزها، بذر کتان و دانه‌های کنجد، تخم کدو، هندوانه و آفتابگردان، سبزی‌های سبز دارای برگ تیره، دانه سویا، موز و ماهی منابع خوب منیزیم در رژیم غذایی هستند.

کد خبر 397985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.