مهدهای سالمندی آئین‌نامه مستقل ندارند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه هنوز برای مهدهای سالمندی آیین نامه مستقلی وجود ندارد، گفت: تنها یک مهد سالمندی در اصفهان داریم و درحالتی که مراکز روزانه سالمندی مراکز گرانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد در نخستین کارگاه تخصصی شهر دوستدار سالمند اظهار کرد: تلاش بهزیستی در حوزه سالمندان بیش از فعالیت در دیگر گروه‌های سنی هدف خود بوده است.

وی با بیان اینکه طب سالمندی از مدل‌های آموزشی خوب در حوزه سالمندی است، افزود: در حال حاضر مطب‌های سالمندی در کشور به صورت فعال وجود دارد هرچند تعداد و کمیت آنها محدود است اما طب سالمندی دیدگاه‌های حوزه سالمندی را تغییر داده و به طور کلی نگرش به حوزه سالمندی در کشور رو به پیشرفت است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه درحال حاضر رشته طب سالمندی و سامانه سیب در بهداشت و درمان وجود دارد، تصریح کرد: در بهزیستی مجوز مراکز سالمندی را به افراد با دانش خاص مانند رشته‌های پزشکی سالمندی می‌دهند اما نگاه به حوزه مراکز سالمندی از مراکز شبانه به سمت مراکز روزانه در حال تغییر است.

وی درخصوص آمار مراکز سالمندی روزانه در استان اصفهان گفت: درکل استان اصفهان تنها پنج مرکز سالمندی روزانه وجود دارد که دلایل محدود بودن آنها به خاطر نبود فرهنگ خدمات روزانه به سالمندان است.

فرشاد با بیان اینکه مراکز روزانه سالمندی یارانه مختصری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: این پنج مرکز روزانه سالمندی در استان در حال حاضر با بحران اقتصادی مواجه هستند که در صورت تصویب بودجه قانون حمایت از معلولان و اختصاص بودجه این قانون به بهزیستی یارانه مراکز روزانه سالمندی اصلاح می‌شد، اما متأسفانه هنوز این بودجه به بهزیستی اختصاص نیافته است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز برای مهدهای سالمندی آیین نامه مستقلی وجود ندارد، تصریح کرد: تنها یک مهد سالمندی در اصفهان داریم و درحالتی که مراکز روزانه سالمندی مراکز گرانی هستند چرا که شرایط، ساختمان فیزیکی و زیرساخت‌های آموزشی متعددی نیاز دارند این مراکز، مراکز گرانی هستند و در کنار تأسیس آنها باید مهدهای سالمندی که مدل ارزان قیمت‌تری از مراکز سالمندی نسبت به مراکز روزانه هستند ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مهدهای سالمندی باید در همه محلات شهر تأسیس شود، افزود: این مهدها به دلیل اینکه حال سالمندان را برای ساعاتی خوب می‌کنند و ارتباط اجتماعی و سلامت روانی آنها را تأمین می‌کنند باید در همه محلات ایجاد شود و سیاست بهزیستی دیگر سیاست توسعه مراکز شبانه سالمندی نیست هرچند چهار مرکز بزرگ شبانه سالمندی را در اصفهان داریم و چهار مرکز دیگر شبانه سالمندی دارای ساختمان در استان است که مراجعه شبانه ندارد توجه ما بر گسترش مراکز روزانه است.

وی با اشاره به اینکه مدل مراقبت در منزل بهزیستی مدل ارزان‌تری نسبت به مدل مرکز بهداشت است، گفت: هر مرکز مراقبت از ۱۰ الی ۱۵ نفر سالمند را برعهده دارد به نحوی که هفته‌ای سه روز و روزانه دو ساعت مراقب به منازل این سالمندان مراجعه کرده و به نحوی به خانواده سالمند در نگه داری از او شامل مواردی چون حمام کردن و کارهای معمول سالمند کمک می‌کنند که این مدل مراقبتی به خانواده‌هایی که دارای سالمند بستری هستند تا به حال کمک بسیاری کرده است هرچند تأمین منابع آن برای بهزیستی بسیار گران است چون حقوق و بیمه مراقبین باید تأمین شود.

فرشاد با اشاره به اینکه بهتر است خدمات سالمندی در اصفهان به هم مرتبط شود، خاطرنشان کرد: بهتر است به عنوان یک طرح پایلوت همه خدمات در سایتی مشترک تعریف شود و در موضوع سالمندی به نقاط اشتراک بیشتری برسیم و با جامع کردن این سیستم و یکپارچگی موضوعات به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

کد خبر 397956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.