پیشنهاد یک کارشناس برای بازگرداندن بافت تاریخی به عرصه حیات

یک دکترای برنامه ریزی شهری گفت: تامین بودجه مورد نیاز برای مرمت، بازسازی و احیای بناهای تاریخی از طرف سازمان‌های مسئول اهمیت زیادی دارد تا این بناهای ارزشمند در شهرها به چرخه حیات شهری بازگردد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متولی بافت تاریخی شهرها درکشور وزارت میراث فرهنگی است در حالی که سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی سهم بسیار ناچیزی از بودجه اختصاص یافته دولت دارد.

وی افزود: مرمت و حفظ بناها و بافت‌های تاریخی هزینه بسیار زیادی دارد زیرا اقدامی کاملا تخصصی است به علاوه پس از مرمت و بازسازی استفاده درآمدزای مناسبی از این بناها نمی‌شود بنابراین چنانچه مدیران و برنامه‌ریزان قصد دخالت در بافت تاریخی را دارند حتما باید بحث درآمدزایی را نیز برای این بافت‌ها در نظر بگیرند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: درآمدزایی صرفا از طریق بازدید گردشگران از بناهای تاریخی و فروش بلیط امکان‌پذیر نیست و نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های بالای نگهداری این بناها آن هم در سطح گسترده و در کلانشهری تاریخی مثل اصفهان باشد که حداقل دارای ۳۰۰ اثر تاریخی است، بنابراین مدیران و برنامه‌ریزان باید به فکر راه حل‌های دیگری باشند.

وی تاکید کرد: یکی از رویکردهای مناسب نسبت به بافت‌های تاریخی، حفظ اصالت و ارزش بنا در کنار زنده نگه داشتن روح حیات و زندگی در آنها است، شهر یزد تا حدودی در اجرایی کردن این رویکرد موفق بوده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بیشتر آثار تاریخی یزد به سبک قدیمی حفظ شده است و گردشگران از بناهای آن بازدید می‌کنند، اما در عین حفظ اصالت این بافت‌ها استفاده تجاری و اداری مناسب نیز از فضاهای تاریخی انجام می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: امکان پیاده‌سازی این روش و استفاده تجاری، اقامتی و پذیرایی از بناهای مختلف تاریخی شهر اصفهان نیز وجود دارد تا با توجه به بافت متراکم شهر نیازی به ساخت و سازهای جدید نباشد، در این راستا تامین بودجه مورد نیاز برای مرمت، بازسازی و احیای این بناها از طرف سازمان‌های مسئول اهمیت زیادی دارد تا این بناهای ارزشمند در شهرها به چرخه حیات شهری بازگردد.

کد خبر 397955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.