پایدارترین محله شناور اروپا در کشور گل‌ها

در شمال آمستردام محله‌ای با عنوان Schoonschip ساخته شده است که به عنوان تمیزترین و پایدارترین محله شناور در اروپا شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Schoonschip که معنای لغوی آن "کشتی تمیز" است به طور کلی از ۳۰ خانه شناور و یک سالن اجتماعات در شمال آمستردام تشکیل شده است. طراحی این محله برعهده گروهی از مشاوران، سرمایه‌گذاران و حامیان مالی پروژه قرار دارد و طراحی آن را شرکت معماری Space & Matter انجام داده است. این محله برخلاف دیگر محله‌ها، از مجموعه‌ای منظم و به ‌هم پیوسته از خانه‌ها تشکیل نشده است، بلکه شامل خانه‌هایی برای ۴۶ خانوار (حدود یک‌صد نفر ساکن) و یک سالن اجتماعات است که روی ۳۰ قطعه شناور روی کانال جانبی رودخانه IJ، کانالJoha van Hasseltkanaal قرار دارد.

اسکلت اولیه خانه‌ها در سال ۲۰۱۸ بنا شده است و بر طبق برنامه‌ریزی‌ها پس از تکمیل در سال ۲۰۲۰، این ناحیه  به پایدارترین محله اروپا تبدیل خواهد شد. تمامی این خانه‌ها مقاوم و عایق‌بندی‌شده و خودکفا مجهز به پنل‌های خورشیدی و پمپ‌هایی آبی خواهد بود که از آب کانال برای تأمین گرمایش و سرمایش استفاده می‌کند. تمامی انرژی‌های موردنیاز خانه‌ها نیز به طور کامل از محیط اطراف فراهم می‌شود. علاوه بر این از فاضلاب‌ها و پسماندها نیز نیرو و انرژی تولید خواهد شد. در این محله کوچک تولید محصولات غذایی بر عهده ساکنان است که بدین منظور سقف هر خانه‌ها به مزارعی سرسبز برای پرورش گیاهان و محصولات زراعی و تغذیه‌ای تبدیل شده است.

علاوه بر خودکفایی و دوستدار محیط زیست بودن، Schoonschip به لحاظ اجتماعی و عمومی نیز پایدار است و ساکنان آن توافق کرده‌اند که برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای محله خود را با همکاری یکدیگر محقق سازند. برای مثال این افراد اتومبیل‌های الکتریکی خود را به اشتراک می‌گذارند و به طور کامل برای جابجایی‌ها از سایر وسائل اشتراکی استفاده می‌کنند.

این اسکله هوشمند برای پیاده‌روی و برگزاری جلسات گروهی کاملا مناسب‌سازی شده است و شاکله آن کاملا احساس زندگی در یک جامعه واقعی را برای ساکنان تداعی می‌کند. هرچند زندگی روی آب می‌تواند با افزایش احتمال بروز خطراتی که در اثر افزایش سطح آب رخ می‌دهد و یا سایر مشکلات و خطرات موجود در طبیعت همراه باشد ولی از سوی دیگر امکان تعامل انسان‌ها با محیط طبیعی اطراف و آشنایی با مزایای زیست‌محیطی را دارد.

علاوه بر این زندگی در این محیط منجر به ایجاد تعلق میان طبیعت و انسان می‌شود و از تخریب بیشتر محیط زیست پیشگیری به عمل خواهد آورد. البته پیاده‌سازی چنین پروژه‌ای تنها مخصوص آمستردام نبوده است و شهرهایی همچون برلین با ایجاد یک دانشگاه شناور و دوستدار محیط زیست و کپنهاگ با ساختن فضاهای عمومی شناور در گذشته دست به اقداماتی از این قبیل زده‌اند ولی تا این لحظه Schoonschip قرار است تنها محله مسکونی پایدار و دوستدار محیط زیست شناور در اروپا باشد.

کد خبر 397930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.