صدای کمانچه‌ای که جهانی شد

صدای کمانچه کلهر سال‌هاست که روی صحنه به تنهایی توانسته غوغا بر پا کند، صدایی که نه تنها هنر دستان او بلکه از دل و جانش برمی‌آید و برای همین جهانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز سوم آذرماه، زادروز کیهان کلهر است؛ آهنگساز و نوازنده برجسته کمانچه. هنرمندی ارزنده و بزرگ که توانست با سازش دنیای موسیقی را متحول کند و با کشیدن آرشه بر سیم‌های نازک ساز، نواهای موسیقی اصیل ایران را به گوش دنیا برساند. البته نوازندگی او تنها به کمانچه خلاصه نمی‌شود و دستی هم بر نــــــواختن تنبور، سه تار و شاه کمان دارد.

او در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در خانواده‌ای کرد و موسیقی‌دوست در اسلام‌آباد غرب متولد شد. کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به فراگیری موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.

او در مستندی به نام موسیقی غریبه‌ها بیان می‌کند که در زمان جنگ بین ایران و عراق، موشکی به خانه‌شان برخورد کرده و کل خانواده‌اش را از دست می‌دهد.

کلهر همچنان در هنر خود پر آوازه و پرتلاش و با وجود همکاری‌های بسیار با نوازندگان مطرح دنیا چون هنرمندان هندی از جمله "شجاعت حسین خان" (غزل) یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و رامبراندت تریو (گروه موسیقی هلندی) پایبند به موسیقی سرزمین خود است. چنانکه پس از هر جایزه بین المللی و افتخاری کــــه کسب می کند این پایبندی را بر زبان می آورد و از زادگاهش یاد می کند.

کیهان کلهر طی سال‌ها فعالیت توانست با تکیه برتوان واندوخته‌هایش آثار بسیار به اجرا بگذارد. همچنین کارهای خود را به خوبی مدیریت کند و شناخت درستی نسبت به برنامه‌های یک هنرمند داشته باشد. کیهان کلهر با آلبوم‌های "بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا" که در آن‌ها به‌عنوان آهنگساز و نوازنده نقش داشته نامزد دریافت "جایزه گرمی" شده‌ است. در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، کیهان کلهر به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانستند با ارائه آلبوم sing me home موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شوند. او نخستین نوازنده ایرانی است که برنده جایزه معتبر جهانی "وومکس" در سال ۲۰۱۹ شد.

کلهر با توجه به سال‌ها تلاش در عرصه موسیقی و همکاری با معروف‌ترین خواننده‌های موسیقی ایران چون استادان محمدرضا شجریان و شهرام ناظری و برگزاری کنسرت‌های متعدد با این بزرگان با تکیه بر همان چهار سیم کمانچه ظریف و نحیف خود و با کشیدن آرشه، صدای آن را به گوش دنیا می‌رساند و این نکته مهمی است که نوازنده با تکیه بر توان و شخصیت خود و اجراهایش، مهمترین نقش را در معرفی هنرش داشته باشد بی‌آنکه نیاز باشد در کنار کسی قرار گیرد حالا هرچقدر هم آن خواننده و یا نوازنده دیگر مهم باشد.

کد خبر 397926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.