حمل‌ونقل شهری در بودجه ۹۹ دولت مورد توجه باشد

رئیس کمیسیون نظارت و پایش شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به فصل بودجه‌ریزی دولت ضروری است که حمل و نقل شهری در بودجه ۹۹ مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین صبح امروز در نطق میان دستور خود در صد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از هشتاد درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند، اظهار کرد این امر باعث شده است که بسیاری خدمات زیربنایی در نزدیک شهرها و خصوصا کلانشهرها و مراکز استان‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استقرار صنایع بزرگ و کوچک، استقرار پایانه‌های حمل و نقل بار و مسافر و تردد روزافزون اتوبوس‌های بین شهری و کامیون‌های سنگین بر ازدحام و تراکم در شهرها افزوده است، افزود: رشد شتابان جمعیت در شهرهای بزرگ و توسعه بدون برنامه شهرها و تداوم این وضعیت دستیابی به هر نوع استاندارد در ارائه خدمات شهری را غیرممکن کرده است.

رئیس کمیسیون نظارت و پایش شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امروزه در اکثر شهرهای ما تامین نیازهای حیاتی مانند آب آشامیدنی، سیستم دفع فاضلاب و پسماند شهری، فضای سبز کافی در حدی است که به جرات می‌توان گفت هیچ یک از شهرهای ما در کشور قادر به دستیابی به شاخص‌های تعریف شده جهانی جهت سکونتگاه‌های شهری نیست.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی دستگاه‌های خدمات رسان مانند شهرداری، اداره آب و فاضلاب، اداره برق، گاز و مخابرات را از ارائه خدمات مناسب عاجز کرده است، اضافه کرد: این امر از سویی نارضایتی عمومی را همراه دارد ضمن اینکه شرایط کنونی بیشترین خسارت را به محیط زیست و اراضی ارزشمند کشاورزی وارد می‌کند.

معین با بیان اینکه سوء استفاده عوامل ناآرامی‌های اخیر از مناطق پرتراکم حاشیه شهرها و شرایط پیش گفته، لزوم پرداختن سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشوری و محلی را به ساماندهی این مسائل بیش از پیش آشکار ساخته است، افزود: در شرایط اقتصادی فعلی و نوسان قیمت‌ها و کاهش منابع درآمد شهرداری‌ها و اقدامات غیرمنطقی اخیر، حذف یا محدود کردن برخی ردیف‌های درآمدی شهرداری از مالیات ارزش افزوده و یا عوارض سوخت، حل معضلات شهری را دور از دسترس کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حل مشکلات شهری در کلانشهرها از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: تاکنون در این زمینه اقدامات چشمگیری نداشته‌ایم و چشم انداز روشنی برای حل این مشکل دیده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت و پایش شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با توجه به اقدام سران سه قوه برای واقعی کردن نرخ سوخت و تصمیم به برقراری کمک هزینه خانوارها باید در جهت کاهش مشکلات شهری و به ویژه حمل و نقل شهری تصمیمات موثر اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در گذشته از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت و یا بهینه سازی مصرف سوخت و بهای پرداختی از طرف مصرف کنندگان کمک های موثری به توسعه، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و تامین هزینه‌های جابجایی شهروندان می‌شد که متاسفانه از دولت هشتم تاکنون به تدریج قطع شده و همین موضوع موجب گرایش به استفاده از خودروهای شخصی و ایجاد مشکلات ناشی از آن شده است.

معین گفت: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس و رئیس جمهور و اعضای هیات دولت شهروندان و ساکنان شهرها که بیشترین درآمدهای دولت از محل پرداختی‌های آنان تامین می‌شود برای ارتقا و توسعه سطح و کیفیت خدمات شهری سهم کامل و کافی در نظر بگیرند.

وی گفت: تامین هزینه سفرهای شهری، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تامین قطار شهری و نگهداری ایستگاه‌ها و خطوط مترو، توسعه خطوط قطار شهری و بهسازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی، مرمت و روکش آسفالت معابر شهری از محل درآمدهای شهرداری‌ها به روال فعلی و بدون حمایت جدی دولت عملا غیرممکن بوده و ادامه وضعیت فعلی با توجه به نرخ جدید سوخت عملا موجب ناکافی بودن خدمات ارائه شده و بروز نارضایتی‌ شهروندان خواهد شد.

رئیس کمیسیون نظارت و پایش شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به این که لایجه بودجه در هیات دولت در دست بررسی است و فرصت تا ارائه لایحه به مجلس وجود دارد درخواست داریم که در این لایحه به نیاز واقعی شهرها توجه شود تا گام بزرگی در راستای رفاه حال شهروندان برداشته شود.

کد خبر 397912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.