وزارت نیرو و شهرداری مسئول مهار سیلاب‌ها

معاون فنی و عمرانی شهردار سبزوار گفت: متولی مدیریت و مهار سیلاب‌های خارج از محدوده شهری وزارت نیرو و داخل محدوده شهرداری است.

به گزارش ایمنا، جعفر صائمی نسب با بیان این اینکه متولی مدیریت و مهار سیلاب های خارج از محدوده شهری وزارت نیرو و داخل محدوده شهری، شهرداری است، اظهار کرد: طبق اطلاعات و آمار موجود، سیلاب از شایع‌ترین و مخرب‌ترین وقایع طبیعی در جهان است و کشور ایران از نظر وقوع این حادثه در شمار مناطق متوسط جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه جهان با حدود دو هزار و ۸۰۰ بلای طبیعی در هر دهه مواجه است که سیلاب مرگبارترین آن‌ها محسوب می‌شود، افزود: مسئله وقوع سیلاب و خسارات مالی و تلفات جانی ناشی از آن در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون فنی و عمرانی شهردار سبزوار با تاکید بر اینکه تاکنون بحث‌های زیادی درخصوص مدیریت و مهار سیلاب‌ها مطرح شده است، عنوان کرد: براساس ابلاغیه سال ۹۵ وزارت نیرو، ایجاد سامانه‌های هشدار سیل در محدوده شهرها، انجام مطالعات جامع مدیریت سیلاب‌ها در محدوده شهرها و تهیه نقشه‌های خطرپذیری سیلاب داخل مناطق شهری بر عهده شهرداری‌ها و خارج از مناطق و محدوده شهرها بر عهده وزارت نیرو است.

صائمی‌نسب تصریح کرد: به منظور مساعدت و همکاری در جهت رفع مشکل با همراهی معاون فنی و عمرانی فرماندار ویژه، رئیس شورای شهر، مدیر منابع آب، معاون عمرانی شهرداری و کارشناسان مربوطه بازدیدی از محل سیل‌بندهای شمال غرب و شمال شرق واقع در خارج از محدوه خدماتی شهر صورت گرفت.

وی اضافه کرد: براساس این بازدید، مقرر شد لایروبی سمت شمال سیل‌بند، انجام محاسبات تعیین حجم عملیات لایروبی، تعریض کانال خروجی سیل بند، نقشه‌برداری و مستندسازی وضع موجود و اقدامات انجام شده، قرارگیری نسبت به سرریز موجود تجکیم صورت گرفته و در حال حاضر تراز موجود ملاک عمل توسط امور آب سبزوار صورت بگیرد.

معاون فنی و عمرانی شهردار سبزوار افزود: مسئولان فرمانداری و امور آب سبزوار باید نسبت به پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبار استانی جهت ایجاد سیل‌بند و تقویت و تحکیم بندهای خاکی موجود اقدام کنند، همچنین جهت ذخیره‌سازی و مدیریت سیلاب‌ها، امور آب سبزوار پس از صدور مجوز برداشت مصالح رسوبی از مسیل سمت غرب سدید اقدام و شهرداری در حد مقدورات ماشین‌آلات خود را در اختیار مدیریت امور آب قرار دهد.

صائمی‌نسب گفت: با توجه به حجم بالای عملیات لایروبی و هزینه‌های اجرایی بندهای فوق که در حیطه وظایف امور آب است، مقرر شد شورای مدیریت بحران شهرستان نسبت به استفاده از امکانات سایر دستگاه‌های عضو شورای مذکور برای مشارکت اقدام کند.

کد خبر 397909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.