۳۰۰ میلیون تومان خسارت خانه مقدم کاشان جبران می‌شود؟

خانه تاریخی مقدم کاشان که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد یک سالی است که به دلیل اجرای پروژه پارکینگ شهرداری کاشان بر بدنه آن خسارت وارد شده است و تنها همکاری شهرداری با میراث است که سبب می‌شود این خانه بیش از این خسارتی را متحمل نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از یک سال پیش تا کنون شهرداری کاشان با مشارکت بخش خصوصی در خیابان باب الحوائج یک پارکینگ احداث کرده است که رو به روی بازار تاریخی این شهر و بین دو خانه تاریخی و ثبت ملی شده مقدم و وثقی قرار دارد. گودبرداری برای ساخت این پارکینگ که از نظر  فعالان میراث فرهنگی غیر اصولی انجام شده موجب ایجاد ترک های عمیق بر دیوارهای خانه تاریخی مقدم و تخریب یکی از اتاق های آن شده است.

با پیگیری های مختلف فعالان میراث فرهنگی، کارشناسان حفظ و احیای بناهای تاریخی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی کاشان این عملیات چندین بار متوقف شده ولی دوباره به کار خود ادامه داده است. حفر چاهک برای مقاوم سازی بنا در روز ۲۲ آبان ماه نیز به دلیل جانمایی نامناسب موجب شده تا سقف زیرزمین خانه شکاف بردارد.

این خانه با معماری خشتی متعلق به دوره قاجار است و با شماره ۲۴۴۵۳ در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی ثبت شده است. معاون میراث فرهنگی شهرستان کاشان در خصوص اتفاقاتی که تاکنون رخ داده است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یک قطعه زمین در کنار خانه های تاریخی و با فاصله یک خیابان در مجاورت بازار وجود دارد که سال ها محل پارکینگ بازاریان بوده است همچنین این زمین از چند سال پیش مصوبه احداث پارکینگ دارد.

حمیدرضا زیارتی ادامه می‌دهد: شهرداری تصمیم گرفت که این زمین را به یک پارکینگ طبقاتی تبدیل کند و تقریبا بیش از یک سال پیش نقشه هایش را برای میراث فرهنگی فرستاد که مورد پذیرش قرار نگرفت و میراث فرهنگی پیشنهاداتی را جهت اصلاح نقشه‌ها ارائه داد تا شهرداری آن‌ها را از نو طراحی و مجددا برای بررسی به سازمان ما ارسال کند اما شهرداری نقشه اصلاحات را برای سازمان میراث فرهنگی ارسال نکرد و کار خود را شروع کرد.

معاون میراث فرهنگی شهرستان کاشان می‌افزاید: هنگام شروع کار که زمین را مهیا می کردند بدنه خارجی یکی از خانه های تاریخی آنجا که خانه مقدم است را تراشیدند وشروع به گود برداری کردند، این کار باعث شد آسیب ها وترک هایی که معمولا از پیش در خانه های تاریخی وجود دارد پیشرفت کند.

وی می‌گوید: بخشی از یکی از اتاق های خانه تاریخی مقدم که پیش از آن هم کاملا سالم نبود، تخریب شد و از همان زمان که تقریبا یکسال پیش است میراث فرهنگی پیگیری قضایی کرد و حکم توقف عملیات گرفت. در طول چند ماه اخیر که پرونده در حال پیگیری است، شهرداری جلساتی را با حضور مشاوران خود برگزار می کند تا تغییرات لازم را در نقشه ها ایجاد و مشکلی که با میراث فرهنگی در این خصوص ایجاد شده است را حل کند و با ضوابط فنی و آنچه که مورد تایید میراث فرهنگی باشد پروژه را ادامه دهد.

زیارتی با بیان اینکه در این خصوص هنوز به تفاهم نرسیده ایم، می‌گوید: نقشه هایی که شهرداری ارائه کرده است هنوز در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و در وزارتخانه تایید نشده است و ما نیز مبنای شروع دوباره کار را تایید این نقشه ها می دانیم.

وی می‌افزاید: در طول این چند ماه در قسمت های دیگر این زمین که دور از خانه تاریخی است کار خود ادامه داد اما کار را نیز تا زمان تعیین تکلیف متوقف نکرد و بر سر این مسئله نیز تعارضاتی داشتیم چراکه رای پرونده قضایی هنوز صادر نشده است و ما توقع داشتیم تا زمان بررسی و تصویب نهایی کار متوقف شود.

معاون میراث فرهنگی شهرستان کاشان تصریح می‌کند: مالک خانه مقدم کاشان نیز با کمک کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ابنیه تاریخی برای خانه خود برآورد خسارت کرده است و حدود ۳۰۰ میلیون تومان خسارت مالی برآورد شده است که شهرداری باید آن را جبران کند.

زیارتی در خصوص حمایت میراث فرهنگی از مرمت خانه های تاریخی می‌گوید: در کاشان بخش خصوصی خانه های تاریخی را خریداری و آن ها را مرمت می کند و در این کار خیلی از لحاظ اعتباری به میراث فرهنگی احتیاج ندارند اما در زمینه بحث های قانونی و مجوز های مربوط به این کار که وظیفه میراث فرهنگی است حمایت های لازم را خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا باید نقشه های پارکینگ خیابان باب الحوائج تایید شوند پس از آن میراث فرهنگی دستورالعمل های مرمتی را برای خانه تاریخی مقدم کاشان ارئه خواهد کرد و خسارت های وارده به آن باید از سوی کارفرمای پروژه پارکینگ طبقاتی که شهرداری است جبران شود.

معاون میراث فرهنگی شهرستان کاشان اضافه می‌کند: شهرداری نیز احتمالا این مساله را خواهد پذیرفت اما آنچه باعث چند ماه تاخیر در این روند شده است تایید نشدن نقشه های پارکینگ طبقاتی توسط میراث فرهنگی است، در واقع آنچه که ما مدنظر داریم با آنچه شهرداری می خواهد بسازد تفاوت دارد و این اختلاف نظر باعث طولانی شدن این روند شده است.

زیارتی ادامه می‌دهد: برای مثال میراث فرهنگی تجاری شدن محل و گودبرداری چسبیده به خانه مقدم را قبول ندارد چرا که ما نگران تاثیرات نامطلوب و منفی این پارکینگ برای خانه های تاریخی هستیم، اما شهرداری برای اینکه بتوانند از فضای این زمین استفاده حداکثری داشته باشد رعایت این دو مورد را در پروژه خود مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد ممکن است طی هفته آینده در خصوص نقشه های شهرداری تعیین تکلیف صورت گیرد، خاطرنشان می‌کند: آخرین نقشه هایی که توسط مشاوران شهرداری آماده شد، تقریبا یک هفته است که برای میراث فرهنگی ارسال شده واز سوی اداره کل اصفهان برای شورای فنی تهران فرستاده شدند و شورای فنی نیز پس از برگزاری جلسه ای نظر فنی خود را نسبت به نقشه های جدید اعلام خواهد کرد و پس از آن مطابق با نظر شورای فنی تهران ما پیگیری های خود را ادامه خواهیم داد. 

کد خبر 397882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.