تولید قند کم کالری به کمک باکتری

محققان دانشگاه تافتس واقع در آمریکا با استفاده از باکتری‌ها فرایندی را طراحی کردند که امکان تولید تجاری نوعی قند کم کالری موسوم به تاگاتوز را به صورت تجاری فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا، میزان کالری موجود در تاگاتوز تنها ۳۸ درصد کالری موجود در قند عادی آشپزخانه است. این نوع قند موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود، طعم مطلوبی دارد و در طبیعت نیز یافت می‌شود. تاگاتوز به عنوان یک ماده غذایی بی‌خطر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته و تا کنون هیچ موردی از مشکلاتی که با مصرف مواد جایگزین قند طبیعی بروز می‌کند، در خصوص تاگاتوز گزارش نشده است.

این ماده به صورت طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، اما مقدار آن بسیار کم بوده و استخراج آن بسیار دشوار است. در حال حاضر فرایند تولید این ماده در برگیرنده تبدیل نوعی قند با فراوانی بیشتر با نام گالاکتوز به تاگاتوز است. این فرایند کارایی بسیار پایینی دارد و بازدهی آن تنها ۳۰ درصد است.

اکنون محققان دانشگاه تافتس با استفاده از باکتری‌ها به عنوان رآکتورهای زیستی، توانسته‌اند فرایندی را توسعه دهند که در آن آنزیم‌ها و مواد واکنشگر درون قند انباشته می‌شوند و بازدهی فرایند تبدیل گالاکتوز به تاگاتوز را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهند.

به گفته محققان، با وجود این که هنوز راه درازی برای استفاده تجاری از این فرایند باقی مانده است، این رویکرد جدید امکان تولید انبوه تاگاتوز را در آینده نزدیک فراهم می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 397856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.