نقش حمل و نقل در بحران کرونا

گسترش ویروس کرونا تغییرات زیادی را بر زندگی انسان‌ها تحمیل کرده است؛ این روزها مقامات ارشد در سراسر شهرهای جهان تلاش می‌کنند شیوع کووید -۱۹ را مهار کنند و در این راستا مردم سفرها و جابجایی‌های عمومی خود را به طور چشمگیری محدود کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه بسیاری از مراکز کاری در جهان به علت انتشار ویروس کرونا تعطیل شده است، با این حال جامعه به فعال بودن مشاغلی نظیر فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی نیاز دارد و حذف خدمات آن‌ها از زندگی شهری و روستایی غیرممکن است. چیزی که در این میان از اهمیت ویژه‌ای دارد اینکه بودن حمل و نقل ایمن برای کارکنان در بخش‌ها و ادارات مختلف جهان امری بسیار ضروری است. استفاده از وسایل حمل و نقل سبک و غیر موتوری، نظیر دوچرخه و اسکوتر برای مسیرهای کوتاه می‌تواند امنیت کارکنان مشاغل مختلف را تأمین کند و به مرور زمان به جزء جدایی ناپذیری از زندگی پایدار شهری تبدیل شود و آمادگی شهرها را در مقابل بحران‌های سلامت عمومی و حوادث طبیعی افزایش دهد.

تغییرات در حمل و نقل به دنبال گسترش ویروس کرونا

جوامع مختلف در سراسر دنیا تلاش می‌کنند خود را با شرایط سخت شیوع کووید -۱۹ سازگار کنند که در این بین تغییرات قابل توجهی در نوع حمل و نقل مردم برای سفرهای ضروری اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، در اوایل ماه مارس استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی به طور چشمگیری در میان شهروندان اهل نیویورک و فیلادلفیا، هر دو در ایالات متحده آمریکایی افزایش یافت و استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری با کاهش قابل توجهی مواجه شد. با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌های این دو شهر، انتظار می‌رود که کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سیر نزولی خود را همچنان ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که این روزها شهرها موج جدیدی از تغییرات ناشی از گسترش ویروس کرونا را تجربه می‌کنند. با کاهش محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع کووید -۱۹ در چین، استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی به عنوان اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل در پکن به میزان ۱۸۷ درصد افزایش یافته است. این افزایش بی‌سابقه نشان می‌دهد که چگونه وسایل حمل و نقل سبک می‌تواند به عنوان منبعی مهم برای رهایی جوامع از یک پاندمی عمل کند و در نهایت شهرهایی پایدار به وجود آورد. اگرچه در روزهای کرونایی مردم هیچ تمایلی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارند، با این حال، دوچرخه‌ها و اسکوترها می‌تواند ضمن حفظ امنیت کاربران، آن‌ها را به زندگی عمومی بازگرداند.

نقش وسایل حمل و نقل سبک در واکنش به یک پاندمی

اگرچه کمپانی‌های تولیدکننده وسایل حمل و نقل سبک نظیر دوچرخه و اسکوتر، در دوران کرونا با مشکلات زیادی برای حفظ خط عملیات تولیدی خود مواجه شده‌اند، با این حال راه‌کارهایی خلاقانه برای راضی نگه داشتن مشتری‌های خود ارائه داده‌اند.

کارکنان یکی از کمپانی‌های وسایل حمل و نقل اشتراکی در شهرهای آمریکایی سان خوزه و اوکلند دوچرخه‌ها و اسکوترهای خود را به طور رایگان در اختیار افراد در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، نظیر پرسنل درمانی و کارکنان فروشگاه‌های مواد غذایی، قرار داده‌اند تا حمل و نقل این افراد را ایمن کنند. مدیر شرکت Lyft نیز دوچرخه‌های اشتراکی خود را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در دسترس افرادی که در مراکز درمانی، سیستم‌های حمل و نقل عمومی و سایر کارکنان بوستون، لس‌آنجلس، پرتلند و دیگر شهرهای آمریکایی قرار داده است. این‌ها تنها چند نمونه از اقداماتی است که شرکت‌های آمریکایی در راستای ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل سبک برای مهارشیوع  ویروس کرونا انجام داده‌اند.

مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای آمریکایی تلاش می‌کنند خدمات ضروری، مواد غذایی و بهداشتی را به مردم نیازمند برسانند که تحویل این محصولات نیازمند کم کردن محدودیت‌های مربوط به حمل بار و اختصاص فضاهای بیشتر برای تردد افراد مسئول است. دولت نیویورک ورود وسایل حمل و نقل موتوری را به بسیاری از خیابان‌های سراسر شهر ممنوع کرده و این فضاها را به تردد دوچرخه‌ها، اسکوترها و عابران پیاده اختصاص داده است.

برنامه‌ریزان شهری در بسیاری از نقاط دنیا به منظور ایجاد چنین تغییراتی در نظر دارند نقش وسایل حمل و نقل سبک نظیر دوچرخه و اسکوتر را در ایجاد شهرهای پایدار، به خصوص در دوران بحران به تصویر بکشند. شیوع کووید -۱۹ چالشی است که مردم امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، با این حال در آینده ممکن است حوادثی مانند زلزله، سیل یا تغییرات آب و هوایی نیاز انسان به این وسایل حمل و نقل را برای حفظ تحرک بیشتر آشکار کند.

کد خبر 397823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.