خواهرخواندگی اصفهان و همدان یک الگوی موفق است

رئیس کمیسیون اقتصادی، گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خواهرخواندگی دو شهر تاریخی اصفهان و همدان اتفاق مبارکی است که امیدواریم موجب رشد و توسعه آن‌ها در تمامی ابعاد توسعه پایدار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در همایش نقش رویدادهای بین‌المللی در توسعه گردشگری همدان اظهار کرد: امید است خواهرخواندگی همدان و اصفهان الگوی موفقی برای دیگر شهرهای کشور باشد و بنای توسعه شهری به واسطه ارتباط، توانمندی‌ها، اندیشه‌ها و تجربیات مشترک رقم بخورد.

وی با بیان اینکه خواهرخواندگی این دو شهر تاریخی اتفاق مبارکی است که امیدواریم موجب رشد و توسعه آن‌ها در تمامی ابعاد توسعه پایدار شود. افزود: صنعت گردشگری در شرایط حساس کشور نیاز به نگاهی متفاوت دارد بنابراین وجود این نگاه ارزشمند در چنین مسیر سختی توسط مجموعه مدیریت شهری همدان جای تقدیر دارد.

ملت تصریح کرد: سیاستمداران با تصمیمات خود شهرداری‌ها را به حال خود رها کردتد تا آن‌ها برای تأمین نیاز مالی خود مجبور به انجام کارهایی شوند که در آینده نزدیک زیان‌هایی برای شهرها به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری‌ها فعالیت هایی مازاد بر ظرفیت استانداردهای شهرسازی و در قالب طرح‌های تلفیقی برای تأمین نیازهای مالی روز انجام می‌دهند که اگرچه در کوتاه مدت درآمدزایی به همراه دارد اما در بلندمدت باید هزینه‌های گزافی برای جبران آن‌ها متحمل شویم.

گردشگری، بهترین راه برای زیست پذیر شدن شهرها

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: نتیجه این اتفاق، کاهش کیفیت خدمات موجود در شهرها است و این دور تسلسل تا جایی ادامه می‌یابد که شهرها به شهری غیرقابل زیست تبدیل می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه برای اصلاح این مسیر نیاز به چاره‌اندیشی جدی است، اضافه کرد: بهترین، در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رفع این معضل، توجه به ظرفیت‌های ویژه مانند آثار طبیعی، آثار تاریخی و آثار هنرمندان شاخص و فاخر در سراسر کشور است.

ملت با تاکید بر اینکه نبود مدیریت یکپارچه و همسو برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و فقدان نقشه جامع، از چالش‌های بزرگ توسعه گردشگری است، خاطرنشان کرد: اصفهان نگاه خود درخصوص ظرفیت‌های واقعی شهر و توسعه گردشگری را تنها بر پایه برگزاری رویدادها برنامه‌ریزی نکرده بلکه نتایج حاصل از آن در اولویت قرار داده است.

وی ادامه داد: نخستین هدف‌گذاری که برای این نگرش تعریف شده، ارتقای کیفیت زیست محیطی در شهر است و این هدف با توسعه اقتصادی و شهری محقق خواهد شد که برای توسعه گردشگری با استفاده از تجربه‌های شهرهایی مثل همدان و تبریز محقق می‌شود.

توجه به تمام ظرفیت‌های گردشگری

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، تلاش در زمینه تعالی بخشی به تمام گونه‌های گردشگری در شهرها را حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: رسیدن به این هدف مستلزم شناخت ظرفیت گونه‌های گردشگری و مدیریت صحیح است؛ به عنوان مثال در حال حاضر همدان دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی است اما تعداد کمی از این آثار بار گردشگری استان را به دوش می‌کشند بنابراین در گام نخست باید برای تمامی آثار عملکرد تعریف شده‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه موجب تکرار سفر می‌شود، تجربه خاطره است، گفت: ما باید تجربه و رویدادهایی را مکمل داشته‌های فیزیکی در شهرهای خود ایجاد کنیم که بتواند عامل و انگیزه‌ای برای تکرار سفر باشد.

ملت اظهار کرد: لازم است به این باور برسیم که یکی از محدود داشته‌های ما برای توسعه و تضمین بهای شهرها، توجه به ظرفیت گردشگری است و این صنعت همان قدر که پربازده است، حساس نیز است.

کد خبر 397787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.