۱۱درصد جمعیت شهر اصفهان سالمند هستند

شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۱درصد جمعیت شهر سالمند هستند، گفت: این افراد سرمایه انسانی شهر به شمار رفته و با کوله باری از تجربه و تدبیر می‌توانند در صورت ایجاد فرصت، تدبیر کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز -شنبه دوم آذرماه ۹۸- در نشست تخصصی «شهر دوستدار سالمند» اظهار کرد: در آستانه روز اصفهان قرار داریم و امیدواریم این روز بتواند منشأ برکت برای شهروندان نصف جهان باشد.

وی افزود: روزهای سختی را در ناآرامی‌های اخیر پشت سر گذاشتیم و کسی راضی نبود شهری که متعلق به مردم است اینگونه مورد آسیب قرار گیرد چراکه امکانات شهری تخریب و در رفت و آمد و امکانات شهروندان خلل وارد شد.

شهردار اصفهان با اشاره به بازدید صبح امروز خود از دو ایستگاه مترو اصفهان که در جریان ناآرامی‌های هفته گذشته آسیب دید، افزود: اعتراض شاید یک حق باشد و راهکار استفاده از حق را باید تسهیل کرد.

وی با تأکید بر اینکه شرایط نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای از افراد دست به اقدامات ناپسند بزنند زیرا امکانات شهری متعلق به تمام شهروندان است، اظهار امیدواری کرد: این جریان تجربه‌ای برای همگان شود تا کسانی که ممکن است به سیاست‌ها اعتراض داشته باشند بدانند باید به گونه‌ای اعتراض کنند که از موقعیت آنها افرادی سوء استفاده نکنند و دست به تخریب و آشوب نزنند چرا که در این شرایط همه ضرر خواهند کرد.

اصفهان سومین شهر از نظر جمعیت در ایران است

نوروزی با اشاره به جمعیت سالمند در اصفهان گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت شهر اصفهان است که به لحاظ جمعیت سومین شهر ایران به شمار می رویم.

وی ادامه داد: استان اصفهان به لحاظ وجود صنایع بزرگ و ایجاد اشتغال، مهاجر پذیر شده به طوری که شهر اصفهان تا سال ۹۵ بیش از  ۱۰۰ هزار نفر مهاجر داشته تا از امکانات آن استفاده کنند و اشتغال داشته باشند و در حال حاضر نیز در ۹ منطقه حاشیه‌ای اصفهان، ۴۰۰ هزار حاشیه نشین زندگی می‌کنند که می‌تواند منشأ مشکلاتی برای شهر باشد و باید برای آنها چاره اندیشی شود.

شهردار اصفهان افزود: نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت شهر اصفهان سالمند هستند که سرمایه انسانی شهر به شمار رفته و با کوله باری از تجربه و تدبیر می‌توانند در صورت ایجاد فرصت، تدبیر کنند.

وی تأکید کرد: تدبیر و اندیشه درست بیش از هرزمان دیگری نیاز است و البته سالمندان می‌توانند انتقال دهنده تجربیات و اندیشه‌های خود باشند.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند باید از سرمایه‌های خود به درستی استفاده کند، تصریح کرد: بسیاری از گردشگران در سنین بالا قرار دارند و در طبقه سالمندان هستند از این رو باید در این شهر که ۱۱ درصد جمعیت آن نیز سالمند است راهکاری بیندیشیم که شرایط زندگی برای آنها راحت و در عین حال ماندگاری گردشگران را افزایش دهیم تا زمینه سازی برای ایجاد اشتغال و رونق گردشگری همچنین شادابی برای کسانی که عمر خود را در این شهر سپری کردند و در آستانه سالمندی قرار دارند، فراهم کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان آمادگی دارد با انتخاب محلاتی در شهر و با حضور تشکل‌های مردمی نقاطی را انتخاب و با مشارکت مردم و NGOها محله‌هایی را انتخاب کنند تا سالمندان بتوانند در آن زندگی خود را سپری کنند.

شهردار اصفهان افزود: در این راستا دولت نیز مسئولیت‌ سنگینی دارد چراکه سالمندان باید از لحاظ بیمه، درمان، امکانات رفاهی و تسهیلات رفت و آمد از امکانات خوبی بهره مند شوند و شهرداری نیز وظیفه تأمین رفاه عمومی و اجتماعی برای همه را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند و کودک حکایت از ظرفیت‌های بالای این شهر دارد، گفت: سابقه تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان می‌تواند برای تمام طبقات سنی و تمام شهروندان شهر را زیست پذیر کند و البته این فرایند نیاز به برنامه‌ریزی و تدبیر درست دارد.  

نوروزی تصریح کرد: نباید اقدامات لازم برای تحقق شهر دوستدار سالمند تنها توسط شهرداری انجام شود، بلکه برخی از زیرساخت‌ها باید توسط دولت فراهم شود البته شهرداری نیز احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به تمام اقشار و طبقات اجتماعی دارد تا شاهد شهری در راستای حمایت از سالمندان، کودکان و سایر اقشار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان که نقش جدی برای تحقق شهر دوستدار سالمند دارد و البته مدیران شهری که در پی زیست پذیری شهر هستند، در کنار حمایت بخش خصوصی می‌توان شهر را در مسیر درستی برای ایجاد امید جهت زندگی سالمندان فراهم کرد که امیدواریم برگزاری این نشست شهرداری را برای رسیدن به این هدف یک گام به جلو ببرد.

کد خبر 397771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.