بزرگ‌ترین تراشه دنیا رونمایی شد

شرکت "سربراس سیستم" در جدیدترین رویداد مربوط به ابررایانه‌ها، از بزرگ‌ترین تراشه دنیا رونمایی کرد؛ این تراشه با نام CS-۱ قرار است در سریع‌ترین رایانه هوش مصنوعی جهان، به‌کار گرفته شود.

به گزارش ایمنا، تابستان امسال، واحد CWSE یا Cerebras Wafer Scale Engine  در شرکت سربراس سیستم (Cerebras System) از یک تراشه بسیار بزرگ رونمایی کرد. این تراشه ۱/۲ تریلیون (هزار میلیارد) ترانزیستور دارد که همین موضوع موجب شده تا لقب بزرگ‌ترین تراشه دنیا را از آن خود کند؛ این تراشه قرار است به منظور سرعت بخشیدن به مفهوم یادگیری عمیق در تازه‌ترین سیستم طراحی‌شده توسط این شرکت به‌کار گرفته شود.

این تراشه بزرگ با نام  CS-۱ به تازگی در خلال کنفرانس  Supercomputing ۲۰۱۹  معرفی شد. CS-۱  حدود ۶۶ سانتی‌متر طول دارد و سه عدد از این تراشه‌ها را می‌توان در یک محفظه جا داد. مصرف انرژی CS-۱ در حدود ۲۰ کیلو وات است که چهار کیلو وات آن صرف تأمین سیستم خنک‌کننده‌ آن می‌شود. ۱۵ کیلو وات هم مربوط به مصرف انرژی این تراشه بزرگ است و میزان افت انرژی آن نیز حدود یک کیلو وات تخمین زده می‌شود.

تراشه‌ای که CWSE تولید کرده است در مقایسه با بزرگ‌ترین GPU که تا به امروز ساخته شده، ۵۶ برابر بزرگتر است. تعداد هسته‌های آن ۷۸ برابر و حافظه داخلی تراشه سه هزار برابر بیشتر است. همچنین به پهنای باند این تراشه  ۳۳ هزار برابر افزوده شده و این تراش به طرز حیرت‌انگیزی سریع است.

همچنین CS-۱ به‌منظور سازگاری بیشتر، با قالب‌های یادگیری ماشین متن بازی مانند PyTorch و TensorFlow کار می‌کند. شرکت سربراس سیستم وعده داده است که جزئیات و مشخصات بیشتری مانند سرعت کلاک این تراشه را در آینده نزدیک، منتشر خواهد کرد.

به ‌نظر می‌رسد CS-۱، بسیار گران‌قیمت باشد. هرچند هنوز جزییاتی دراین‌زمینه فاش نشده است، اما به گفته یک مقام آگاه، قیمت این تراشه چندین میلیون دلار خواهد بود.

این قیمت ممکن است رقم قابل ملاحظه‌ای برای بسیاری از شرکت‌ها نباشد؛ به‌عنوان مثال Argonne National Laboratory (یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات علوم و تحقیقات در غرب آمریکا) در حال حاضر یکی از این تراشه‌ها را خریداری کرده و از آن در تحقیقات مربوط به سرطان و آزمایش‌های علوم پایه استفاده می‌کند.

منبع: زومیت

کد خبر 397766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.