زیست‌پذیرتر و تاب‌آورتر شدن شهرها با روش هوشمندسازی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: استفاده از روش‌های هوشمندسازی برای رفع مسایلی در راستای انسان محورتر، زیست‌پذیرتر و تاب‌آورترشدن شهرها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در همایش روز شهرساز با موضوع «نقش دانش شهرسازی در فرایند تحقق شهر هوشمند»، اظهار کرد: موضوع شهر هوشمند موضوعی پُرچالش بوده و باید آگاه باشیم آیا می‌توان آن را محقق کرد یا خیر؟

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱۷ تعریف برای شهر هوشمند به کار رفته است، افزود: به شهر هوشمند به عنوان مقصد نگاه نمی‌کنیم و به عنوان یک فرایند عمده تعریف‌ها مبتنی بر این است که شهر هوشمند را به نقطه‌ای ایده‌آل می‌رساند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: بخشی از هوشمندی مربوط به بهره‌گیری از دانش روز است و استفاده از روش‌های هوشمند برای رفع مسایلی در راستای انسان محورتر، زیست‌پذیرتر و تاب‌آورترشدن شهرها است.

وی تصریح کرد: در شهرهای مختلف با توجه به اقلیم متفاوت، مسایل با هم متفاوت است، لذا هوشمندی در این است که چالش‌های اصلی هر شهر با روش‌های هوشمندانه رفع می‌شود، اما این روش‌ها الزاماً دیجیتال نیست.

آل‌شیخ گفت: به عنوان مثال اگر چالش اصلی شهر مشهد را موضوع آب بدانیم، آبیاری فضای سبز را کنترل، اتوماسیون تعریف می‌کنیم یا آبیاری قطره ای را مورد توجه قرار می‌دهیم در حالی که اگر روی تغییر الگوی مصرف کار شود بیشتر ذخیره آب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه موضوع شهر هوشمند موضوع مبتنی بر شش مؤلفه براساس اتحادیه اروپا است، افزود: از جمله این مؤلفه‌ها زندگی هوشمند، شهروند هوشمند، حکمروایی، اقتصاد، حمل ونقل و محیط زیست هوشمند است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: زندگی هوشمند بر سبک زندگی تاثیرگذار و بر اجزای شهری مؤثر است.

وی افزود: زیرساخت‌های شهر هوشمند که داده‌ای و تکنولوژی است باید فراهم شود، البته مالک داده‌ها نیستیم بلکه حاکم داده‌ها هستیم زیرا حجم زیادی از داده‌ها به صورت مستمر در حال تولید است و بسیاری از کسب و کارها بر اساس این داده‌ها شکل می‌گیرد.

آل‌شیخ با اشاره به هوشمندسازی مناطق ۱۲ و هشت شهرداری مشهد، گفت: تا پایان سال در نیمه غربی مشهد شهرداری  هوشمند با رویکردهای مختلف محقق خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در پایان این همایش تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی، فنی و اجرایی در راستای بسترسازی، ایجاد و مدیریت شهری هوشمند در مشهد بین سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد امضاء شد.

کد خبر 397738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.