جولان موتورسواران در پارک‌های شهر

مدیران شهری گاهی مجبورند برای جلوگیری از تخلف و قانون‌شکنی عده‌ای از شهروندان، دست به اقداماتی بزنند که ممکن است با حقوق دیگران در تعارض باشد؛ در حالی که احترام به حقوق دیگران فرصتی فراهم می‌کند تا همه از امکانات شهری و زیبایی‌های آن لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، بسیاری از ما در شهرها زندگی می‌کنیم، اما هنگامی که با کمی دقت به پیرامون خود نگاه می‌کنیم در می‌یابیم شهرها تبدیل به موزه‌هایی شده‌اند که نازیبایی‌ها را به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر شواهد حاکی است که جهان را بحران زیست محیطی بزرگی تهدید می‌کند. تغییرات آب و هوا، از دست رفتن تنوع زیستی و تخریب لایه ازن همه ناشی از فعالیت‌های صنعتی بشر در دو قرن اخیر، به‌ویژه در شهرهای بزرگ است. کوشش‌های جهانی برای ایجاد محیط طبیعی و حفظ محیط زیست در اکوسیستم‌های بزرگ از جمله شهرها و کلانشهرها متمرکز شده است، توسعه پایدار شهری نیز با افزایش مساحت فضای سبز شهری پیوند خورده است. پایداری شهرها بر همه اجزای محیط شهری استوار است که محیط طبیعی و فضای سبز از مهم‌ترین آن‌ها است؛ اما همان اندازه که محیط طبیعی در شهرها مهم و اثرگذار است، ایجاد امکان بهره‌مندی برای همه شهروندان از این محیط‌ها نیز مهم است. باید بستری فراهم شود که همه افراد در همه سنین و با هر میزان از توانایی جسمی بتوانند از محیط طبیعی و فضای سبز شهری استفاده کنند.

تیران و کرون در استان اصفهان شهری است با سرانه فضای سبز ۱۱ مترمربع به ازای هر  شهروند. هر چند این شهر از این نظر در موقعیت مناسبی قرار دارد، اما بسیاری از پارک‌ها و محیط‌های فضای سبز آن برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده است.

ورودی پارک‌ها مناسب‌سازی نشده است

علی یزدانی از معلولان تیران و کرون می‌گوید: ورودی تعدادی از پارک‌های شهرستان مثل پارک آزادگان برای تردد افراد با ویلچر مناسب نیست و آنان برای اینکه وارد این محیط‌ها شوند، باید از ویلچر پیاده و از گذرگاه عبور کنند و پس از آن از مسیر را ادامه دهند که البته در همین مکان به دلیل وجود پله و رمپ قادر به تردد در تمامی قسمت‌ها نیستند.

مجید جانثاری، فرد معلولی است که به تیران و کرون سفر کرده، اما هنگام ورود به پارک آزادگان با مشکل مواجه شد.

این فرد معلول تاکید می‌کند: محیط فضای سبز شهری تیران تمیز و مطلوب است، اما باید بستر برای بهره‌گیری همه افراد فراهم شود؛ متاسفانه در شرایط فعلی تنها افراد سالم و بدون معلولیت امکان حضورد در این پارک را دارند.

معابر شهر برای تردد معلولان مناسب نیست

معصومه حقیقی، رییس اداره بهزیستی تیران و کرون با تاکید بر ضرورت مناسب‌سازی مراکز عمومی این شهر، می‌گوید: اجرای طرح‌های مناسب‌سازی در تیران و کرون نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از مراکز و ادارات مانند بانک‌ها مناسب‌سازی خوبی انجام شده که باید به عنوان الگویی مورد توجه سایر مسئولان دستگاه‌ها و دوایر دولتی و مراکز خدماتی قرار گیرد.

رییس اداره بهزیستی تیران و کرون با بیان اینکه مدیریت شهری باید در صدور پروانه ساخت به مناسب‌سازی مراکز عمومی توجه ویژه داشته باشد، اظهار می‌کند: بعضی از معابر شهری مانند ورودی پارک‌ها برای معلولان مناسب نیست و نیازمند بازنگری و اجرای طرح‌های جدید است.

استانداردسازی امکانات تفریحی پارک‌ها

اما شهرام آذرپی، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار تیران و کرون نیز با تاکید بر ضرورت استانداردسازی معابر و امکانات تفریحی برای استفاده معلولان، خاطرنشان می‌کند: این طرح در دستورکار دستگاه‌های مسئول در حوزه فعالیت‌های عمرانی شهر قرار دارد تا تا مجیطی ایمن و شاداب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی یکی از برنامه‌های مهم در اجرای طرح‌های توسعه شهری این منطقه است، می‌گوید: دسترسی افراد معلول و سالخورده به فضاهای سبز و امکانات عمومی باید تسهیل شود.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار تیران و کرون ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید شرایط را برای بهره‌گیری مددجویان از محیط‌های تفریحی و ورزشی فراهم کنند، البته این اقدامات همواره مورد توجه بوده، اما در بعضی مکان‌ها باید تغییرات بیشتری ایجاد شود.

مناسب‌سازی بعضی پارک‌ها دشوار است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسن شفیعی، شهردار تیران و کرون با بیان اینکه در بخشی از پارک آزادگان مناسب‌سازی برای استفاده معلولان انجام نشده و ورود به آن هم برای افراد توان‌خواه سخت است، خاطرنشان می‌کند: طراحی و احداث این پارک به دهه‌های گذشته باز می‌گردد، به همین دلیل اصلاح بعضی از مناطق آن سخت است ولی تلاش می‌کنیم امکان ورود به پارک آزادگان برای افراد توان‌خواه فراهم شود.

وی یادآور می‌شود: وجود مانع و کنترل ورودی پارک‌های شهر مانند پارک آزادگان به منظور جلوگیری از ورود موتورسواران به پارک است، زیرا در صورت نبود موانع موتورسواران سوء‌استفاده می‌کنند.

شهردار تیران و کرون با بیان اینکه در حال حاضر در این شهر چهار پارک وجود دارد، تصریح می‌کند: احداث دو پارک دیگر نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

شفیعی با بیان اینکه برای مناسب‌سازی پارک‌ها و فضای سبز و استفاده افراد توان‌خواه از این مناطق طرح‌هایی اجرا می‌شود، می‌گوید: ورودی پارک‌ها برای استفاده معلولان باید اصلاح شود.

وی ادامه می‌دهد: مناسب‌سازی پارک‌ها و تسهیل شرایط برای حضور معلولان جانبازان و سالمندان در همه فضاهایی سبز شهری تا حد ممکن انجام شده و در طراحی و احداث پارک‌های جدید هم مناسب‌سازی جزو مهم‌ترین اولویت‌های پیش‌بینی شده است.

شهردار تیران و کرون اضافه می‌کند: استانداردسازی وسایل‌ بازی برای کودکان نیز مورد توجه مدیریت شهری بوده است و در بیشتر پارک‌ها انجام شده و در سایر مناطق هم ادامه دارد.

کد خبر 397683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.