ساعت صفر ۲۴ آبان؛ نقطه عطف بنزینی

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ اما شاید بتوان گفت مهمترین خبر افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین بود و دیگر هیچ!

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران شامگاه پنجشنبه گذشته به یکباره به اطلاع عموم هموطنان عزیز رساند که "براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز انجام می شود؛ بنزین سهمیه ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان!

واکنش ها به این اتفاق مهم اقتصادی- سیاسی در کشور بسیار زیاد بود، برخی موافق و بعضی مخالف. جزییات زیادی نیز درمورد این رخداد در روزهای بعد از ساعت صفر بنزینی ۲۴ آبان‌ماه منتشر شد و به اطلاع عموم رسید که مهمترین آن اجرای طرح حمایت معشیتی از محل درآمد حاصل از گرانی بنزین بود تا التیامی باشد بر باز شدن زخم کهنه گرانی بنزین.

در این بین بازار اخبار کارت سوخت نیز داغ شد، یا بهتر بگوییم داغ بود و داغ‌تر شد؛ در همان ساعات ابتدایی که از صفر ۲۴ آبان ماه می‌گذشت، پست اعلام کرد که "حدود ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر برای صدور کارت سوخت المثنی ثبت نام‌کرده اند و حدود ۶۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده در باجه‌های پستی معطله وجود دارد. در حالی که از بامداد امروز سهمیه بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت آغاز شده، حدود یک میلیون نفر هنوز کارت سوخت شخصی در اختیار ندارند."

واکنش مسئولان به اصلاح (افزایش یا گرانی) قیمت بنزین:

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل ونقل کالا نیز با توجه به تغییر نکردن نرخ گازوئیل مشکلی نخواهیم داشت، در حوزه حمل و نقل مسافر سهمیه لازم تعریف شده و تمهیدات مربوطه اتخاذ شده است.

** سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داد.

** رئیس اتاق اصناف تهران گفت: اصناف با رعایت سود مصوب و قانونی خود می توانند به ثبات قیمت ها کمک کنند.

** یک عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، فعلا همه مصوبه های افزایش قیمت لغو شده است.

** رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: طرح تشدید بازرسی و برخورد جدی با متخلفان در دستور کار است.

** محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دو روز آینده یارانه‌ها و کمتر از ۱۰ روز دیگر درآمد حاصل از گرانی بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود، اعلام کرد: حدود ۱۸ میلیون خانوار معادل بیش از ۶۰ میلیون نفر حائز شرایط دریافت درآمد حاصل از گرانی بنزین هستند و ممکن است افرادی که از دریافت یارانه انصراف داده باشند مبلغ تعیین شده برای هر خانواده بر اساس درآمد اصلاح قیمت بنزین را دریافت کنند. از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه حدود چهار هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه، ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت حمایت معیشتی دارد.

** شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: چهار رقم آخر کد ملی، تا پایان آذر ماه به ‌عنوان پیش فرض رمز کارت سوخت معتبر است.

** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تشدید نظارت بر بازار با شروع سیاست جدید قیمت بنزین خبر داد و گفت: نظارت‌ها بر بازار افزایش خواهد یافت تا هیچ یک از کالاهایی که از مبادی واردات یا تولید وارد بازار می‌شود، افزایش قیمت نداشته باشند.

** رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نرخ بلیط سفرهای هوایی بدون تغییر باقی می‌ماند.

علی عابدزاده درباره احتمال افزایش نرخ بلیط هواپیما همزمان با افزایش نرخ سوخت بنزین اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی همگام با سیاست های دولت برنامه ای برای افزایش نرخ خدمات خود ندارند.

** معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که کرایه حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای افزایش نمی‌یابد، گفت: اول آذرماه ۹۰۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای در کارت سوخت رانندگان حمل‌ونقل سواری برون شهری شارژ می‌شود.

**  سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: ساعت ۲۴ دوشنبه اولین مرحله پرداخت حمایت معیشتی

- دومین مرحله ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۹ آبان

-سومین مرحله ساعت ۲۴ روز شنبه ۲ آذرماه خواهد بود.

حمایت معیشتی به ازای خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود.

​کمک حمایت معیشتی دولت پس از بررسی‌های انجام شده به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. پرداخت به این تعداد که بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت کشور را در بر می گیرد تا پایان روز شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ به مشمولان ادامه خواهد داشت.

** مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز در اطلاعیه شرح داد: فرایند پرداخت به مشمولان طرح حمایت معیشتی تا هفته آینده ادامه دارد و هیچگونه پیامکی مبنی بر شمول، قطع و ثبت نام یارانه یا طرح حمایت معیشتی برای هموطنان ارسال نمی شود.

** رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: اگر ضریب جینی مصرف بنزین دهک اول جامعه را با دهک دهم مقایسه کنیم، نیک در می یابیم که بنزین با قیمت هر لیتر یک هزار تومان رانت گسترده‌ای به اغنیا است.

** معاون امور بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: می توانیم در کمتر از ۴۸ ساعت کالا را از سطح انبارها به سطح عرضه برسانیم و فروشگاه های زنجیره ای کالاهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی به مردم عرضه می‌کنند.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس بررسی‌های علمی انجام شده افزایش قیمت بنزین در کل حدود چهار درصد در طول یک سال آینده در تورم تاثیر خواهد گذاشت.

** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: مردم در خرید کالاهای اساسی عجله نکنند زیرا ذخیره سازی همه کالاهای مورد نیاز همچون برنج، روغن، شکر، گوشت و مرغ به میزان لازم در استان انجام شده و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت گوشت سفید و قرمز در روزهای آینده کاهش می یابد.

ایرج موفق در گفت و گو با ایمنا، با اشاره به مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور، اظهار کرد: بر اساس دستورالعملی که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ شده، هرگونه افزایش قیمت کالاها و اجناس در بازار ممنوع است و بعد از ظهر دوشنبه_۲۷ آبان ماه_ نیز ستاد تنظیم بازار استان اصفهان تشکیل جلسه داد و از طریق ویدئو کنفرانس به جلسه ستاد تنظیم بازار کشور پیوست.

** رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره ای تامین و توزیع فرآورده های نفتی کشور با بیان اینکه بین ۳۰ تا ۳۷ جایگاه در کل کشور دچار آسیب دیدگی شده است، به ایمنا گفت: برخی جایگاه‌ها تعطیل، بعضی نیمه کاره فعالیت می کنند و برخی نیز که دارای فرآروده هستند به فعالیت خود ادامه می دهند.

ناصر رئیسی فرد با بیان اینکه دولت اقدام غیرعقلایی انجام داده‌ است، خاطرنشان کرد: من سال‌هاست که موافق واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، بنزین و سوخت هستم اما نه به این شکلی که اتفاق افتاد.

تحلیل برخی کارشناسان از اصلاح (افزایش یا گرانی) قیمت بنزین:

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان چنین تصمیمی از سوی دولت تأثیری بر کاهش آلایندگی هوا و کاهش قاچاق بنزین خواهد داشت اما اکنون زمان اجرای این تصمیم و گرانی یکباره نبود.

مرتضی سامتی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه گرانی بنزین در شرایط فعلی موضوعی غیر منتظره بود، گفت: با توجه به وعده های دولت و وجود تورم، کمتر فردی باور به چنین اقدامی از سوی مسئولان داشت.

** عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اضافه شدن یارانه‌ها اگر چه می‌تواند در کوتاه مدت یک مسکن قوی محسوب شود اما راه حل بلند مدت موثری برای جامعه نیست.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: بنزین کالایی است که تغییرات قیمت آن اثرات دوگانه‌ای بر مردم و اقتصاد دارد. این اثر دوگانه در واقع شامل اثر روانی و اثر واقعی بنزین بوده که در این میان تاثیر بخش روانی آن بسیار بیشتر از واقعی است.

** به گفته حق‌شناس اقتصاددان، هرگاه قیمت بنزین افزایش می‌یابد، به همراه خود مصرف بنزین نزولی می‌شود. از طرفی میزان تولید بنزین با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. افزایش تولید بنزین با مازاد فرآورده‌ها، محلی برای صادرات بنزین خواهد بود.

** یک کارشناس بازارهای اقتصادی به ایمنا گفت: اغلب کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از طریق شبکه حمل و نقل با سوخت بنزین به محل فروش منتقل می شود بنابراین اینکه از فروشندگان بخواهیم قیمت اجناس خود را افزایش ندهند در حالی که هزینه بیشتری برای تامین آنها  پرداخت می کنند، بی انصافی است.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستورالعمل صدور جواز و پروانه بهره‌برداری استخراج رمزارز نهایی و توسط وزیر صمت ابلاغ شد.

** روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مردم مراقب پیامک های جعلی رمز پویا باشند در پی شروع مرحله اطلاع رسانی و اقدام مشتریان بانکی برای اخذ رمز پویا، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع می رساند هموطنان عزیز نسبت به دریافت پیامک های جعلی مراقب باشند.

** براساس تحلیل کارشناسان؛ با توجه به شرایط قیمت بنزین و موضوعات پیش آمده در بازار ایران، ‌برای دوره‌های پیش رو همچنان در انتظار صعود قیمت در طلا آب شده و همچنین در انتظار گذر از سطح مقاومت ۱۷۹۷ و پس از آن رسیدن قیمت به سطح ۱۸۰۲ هستیم.

** وزارت صمت از امضای تفاهم نامه و تفویض و واگذاری هفت مورد از اختیارات وزارت صمت به خانه های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور خبر داد.

** یارانه نقدی ساعت ۲۴ یکشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

** یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که محدودیت دسترسی به اینترنت از شب شنبه با تصویب شورای امنیت کشور انجام شده است.

** معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور از تخصیص و پرداخت یک‌هزار میلیارد ریال برای توزیع رایگان شیر مدارس با اولویت هشت استان کمتر برخوردار خبر داد.

حمیدرضا عدل اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کشور بابت یارانه شیر مدارس ردیفی پیش بینی شده بود که در همین راستا با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شد.

** آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در هفت‌ماهه امسال ارزش مجموع صادرات غیرنفتی کشور به ۲۴.۴ میلیارد دلار رسیده و در مقابل ۲۵.۲ میلیارد دلار کالا وارد شده است.

در این دوره زمانی، ارزش صادرات پنج درصد و ارزش واردات ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش‌یافته و تراز تجاری کشور به منفی ۷۶۶ میلیون دلار رسیده است.

** رئیس بانک مرکزی گفت: از مردم خواهشمندم گرفتار سودجویی و سودجویان نشوند تا خسارت نبینند زیرا بازار ارز دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت و قیمت‌ها تعدیل خواهد شد و ما مشکلی برای تامین ارز نداریم.

عبدالناصر همتی در حاشیه بازدید از بازار ارز میدان فرودسی تهران اظهار کرد: عده‌ای سعی دارند تا از شرایط فعلی کشور سودجویی کنند و نرخ ارز را بالا ببرند، اما ما امروز در بازار حضور پیدا کردیم تا اعلام کنیم محکم ایستاده‌ایم و مردم هر چقدر ارز بخواهند به نرخ روز در اختیارشان خواهیم گذاشت.

** رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کتیرا اصلی ترین گونه گیاهی استان از نظر درآمدزایی است، در گفت‌وگو با ایمنا اعلام کرد: برداشت گونه‌های مختلف گیاهی از سطح عرصه های طبیعی استان اصفهان در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

** معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق آبان ماه بازنشستگان و موظفین این صندوق تا ساعت ۲۴ امشب (دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸) خبر داد.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی بارش ها از اول سال آبی جاری در حوضه آبریز زاینده رود، گفت: ذخیره کنونی سد زاینده رود ۳۸۶ میلیون مترمکعب است.

حسن ساسانی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در ایستگاه شاخص چلگرد ۱۰۷ میلی متر بارندگی وجود داشته است، اظهار کرد: سال گذشته در چنین روزی میزان بارش‌ها ۲۳۰ میلی متر و متوسط بلند مدت ۱۷۴ میلی متر بوده است. میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و بلند مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه دشت های ممنوعه این استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان دارد، گفت: استان اصفهان از نظر شرایط نامطلوب منابع آب زیرزمینی در رتبه چهارم کشور است.

** رئیس منایع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبحیزداری از محل صندوق توسعه ملی سه میلیارد تومان اعتیار جذب و درحوزه‌های مختلف اجرا شده است.

** مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: با مصرف ۶۹۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور رکوردی تازه‌ در مصرف این سوخت پاک ثبت شد.

** مشاور پژوهشگاه نیرو در امور انرژی و محیط زیست گفت: مرکز انرژی سبز ایران (مانسا) با هدف توانمندسازی، کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری، با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو و محیط زیست آلمان در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 397672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.