منابع آبی کشور را با سیاست‌گذاری جزیره‌ای نمی توان مدیریت کرد

عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در نخستین روز آذرماه ۹۸ اختصاص دارد به انتقاد رئیس سازمان محیط زیست از تصمیمات جزیره ای حوزه آب کشور،تخلیه فاضلاب صنعتی در حاشیه شهرک صنعتی رازی، ثبت ۱۲ روز ناسالم طی ماه گذشته در تهران، فرود غازهای پیشانی سفید در ارس و چالش گردوغبار استان قم که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون جامع آب در سال ۱۳۶۱ تدوین شده است که آن زمان محدودیت منابع آبی در کشور نبود اما این قانون اکنون پاسخگوی نیاز کنونی کشور نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه خشک است،اظهارکرد: آب عنصر اول توسعه، ریسک و پایداری است و محور برنامه‌ریزی و توسعه محسوب می‌شود. در حوزه آب سیاست‌های جزیره‌ای جواب نمی‌دهد. با این سیاست‌ها نمی‌توان منابع آبی را مدیریت کرد. بزرگترین محدودیت کشور آب است. در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری هستیم.

کلانتری در ادامه گفت:‌ سیاستگذاری آب جزیره‌ای بوده است. با وجود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه آب طی ۴۰ سال گذشته آب پایدار نبوده است. امروز آب‌های تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به پایین‌تر از ۹۰ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

آغاز توزیع علوفه میان حیات وحش در مناطق کوهستانی

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در رابطه با آمادگی محیط بانان برای توزیع علوفه در مناطق کوهستانی برای حیات وحش اظهار کرد: در حال حاضر با بارش برف و باران در مناطق کوهستانی توزیع علوفه بین حیات وحش توسط محیط بانان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در تهیه و توزیع علوفه حیات وحش با کمبود مواجه نبودیم، افزود: تمام اداره کل‌های محیط زیست استان‌های کشور نیز برای توزیع علوفه و تغذیه حیات وحش آمادگی کامل دارند.

تخلیه فاضلاب صنعتی در حاشیه شهرک صنعتی رازی

یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شهرضا یک تانکر درحال تخلیه فاضلاب صنعتی در حاشیه شهرک صنعتی رازی را شناسایی کردند و راننده متخلف با همکاری نیروی انتظامی به مراجع قضایی معرفی شد.

تهرانی‌ها آبان ماه امسال ۱۲ روز ناسالم را تجربه کردند

کیفیت هوای پایتخت در آبان ماه سال جاری ۱۸ روز در شرایط سالم و ۱۲ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

خسارت ۸ تریلیون دلاری تغییرات اقلیمی برای اقتصاد جهان

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش روز چهارشنبه خود از تغییرات اقلیمی هشدار داده است که با افزایش گرم شدن کره زمین رشد اقتصادی کشورها تحت تاثیر قرار گرفته و نابودی زیرساخت ها بر اثر سیل و طوفان باعث تحمیل خسارت‌های سنگینی به کشورهای مختلف شده است.

اکونومیست با بررسی متغیرهای کلان اقتصادی ۸۲ کشور جهان دریافته است که تا پایان سال ۲۰۵۰ در نتیجه تغییرات اقلیمی حدود سه درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان کاهش خواهد یافت.

در بین مناطق مختلف جهان، قاره آفریقا بیشترین آسیب‌پذیری و آمریکای شمالی کمترین آسیب پذیری را از تغییرات اقلیمی متحمل خواهند شد؛ به گونه‌ای که رشد اقتصادی آفریقا تحت تاثیر این تغییرات تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴.۷ درصد کمتر خواهد شد.

اکونومیست در بخش دیگری از گزارش خود پیش‌بینی کرده است که حجم تولید ناخالص داخلی جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵۰ تریلیون دلار برسد. در بین کشورهای مختلف، آمریکا و کانادا کمترین تاثیر را از تغییرات اقلیمی خواهند دید.

گردوغبار مهمترین چالش زیست محیطی استان قم

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط زیست قم گفت:‌ درحال حاضر مهمترین چالش زیست محیطی این استان، گردوغبار است که مسئولان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی افزود:‌ اگرچه هنوز قم به وضعیت بحرانی مانند استان خوزستان و برخی شهرهای غربی کشور نرسیده‌، اما باید راهکارهای مقابله با آن را پیگیری کرد.

موسوی مشکینی بیان کرد: عملیات نهال‌کاری، جنگل‌کاری، ساماندهی چرای دام، شناسایی و تهیه ذخیره گاه‌های جنگلی و تامین و تولید نهال توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان برای مبارزه با ریزگردها دردست اجراست.

وی با انتقاد از عدم اجرای درست دررهاسازی‌های زیست محیطی گفت: سد الغدیر ساوه به شرط رهاسازی زیست محیطی احداث شد اما بعد از بهره‌برداری رهاسازی‌های پیش بینی شده به دست فراموشی سپرده شده‌است.

ممنوعیت فیل‌سواری در کامبوج

به دنبال فشارهای گروه‌های فعال حقوق حیوانات، مقامات پارک باستان‌شناسی "انگکور" در شهر "سیم ریپ" کامبوج اعلام کردند که از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی فیل‌سواری را ممنوع خواهند کرد.

روند این ‌ممنوعیت هم‌اکنون زودتر از موعد آغاز شده است؛ به گفته یکی از مقامات پارک باستان‌شناسی "انگکور"، از آن‌جایی که فیل حیوان بسیار حساس و مهربانی است و ممکن است در چنین محیط‌هایی آسیب ببیند، این پارک تصمیم گرفته تا از هیچ حیوانی برای فعالیت‌های گردشگری استفاده نکند و فیل‌ها را نیز به محل طبیعی زندگیشان بازگرداند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، یک فیل به نام "سامبو" در "انگکور" کشته شده که توجه جهانی را به خود جلب کرد. علت مرگ این حیوان سکته مغزی و خستگی ناشی از سواری دادن به تعداد زیادی از مردم در این پارک اعلام شد.

دو سال بعد، صندوق جهانی حیات وحش گزارشی تحلیلی از جمعیت رو به کاهش فیل آسیایی منتشر و خاطرنشان کرد: که جمعیت این گونه در تنها سه نسل، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام مسوولان پارک "انگکور"، این سایت یونسکو با کاهش شمار گردشگران روبه‌رو شده است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که از ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۹)، ۱.۸ میلیون گردشگر خارجی بلیت مجموعه "انگکور وات" را خریداری کرده‌اند که در مدت مشابه ۱۰ ماهه در سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش ۱۳.۷ درصدی داشته است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، به تازگی یکی از بزرگ‌ترین شرکتهای مسافرتی در جهان اعلام کرده به هیچ سایتی که به پرورش نهنگ‌ها یا دلفین‌ها در اسارت مشغول است، بلیت‌فروشی نخواهد کرد.

ثبت تصویر جدید از پلنگ ایرانی در خرم آباد

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به نصب دوربین تله ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد این استان، اظهار کرد: برای چندمین بار، موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد شدیم.

وی گفت: ثبت تصاویر در سال جاری و رویت مستقیم گونه و مشاهده نمایه های مختلف حضور از جمله ردپا، آثار طعمه خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت منطقه، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد در حمایت و پایداری انواع گربه سانان به ویژه پلنگ ایرانی است.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN)  در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

غازهای پیشانی سفید همزمان با نخستین بارش‌های پاییزی در ارس میهمان شدند

به گفته هاشم میرزا نژاد رئیس محیط زیست شهرستان پارس آباد همزمان با شروع نخستین بارش پاییزی پرندگان مهاجر و حمایت شده غاز پیشانی سفید میهمان رود ارس و تالاب‌های مغان شدند.

وی افزود: اردک سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، خوتکا، چنگر، باکلان و حواصیل از دیگر پرندگان مهاجر به ارس هستند.

کد خبر 397650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.