نقش ‌کمبود ویتامین ‌ها ‌در ریزش ‌مو

برنج ‌چاق کننده تراست ‌یا نان، اختلال پرخوری ‌عصبی، مادرانی که نوزاد نارس ‌دارند، رصد بازار سیاه فروش ‌کلیه و تاثیر کمبود ویتامین ‌ها در ریزش ‌مو را در بسته خبری ‌سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

 به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌مرکز مدیریت ‌پیوند ‌و درمان ‌بیماری ‌های وزارت بهداشت، با اشاره ‌به وضعیت پیوند کلیه ‌و ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی ‌در کشور، اظهار کرد: هر بیمار دیالیزی سه ‌نوبت ‌در هفته و هر نوبت ‌چهار ‌ساعت ‌به دیالیز احتیاج دارد و اهدای عضو از فرد زنده در ایران فقط ‌برای پیوند کلیه است.

مهدی ‌شادنوش ‌با تاکید بر وجود ۸۶۰۰ بیمار نیازمند ‌پیوند ‌کلیه ‌در لیست انتظار، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از پیوندها در کشور از افراد مرگ مغزی و ۴۰ درصد هم از پیوند زنده انجام می‌ شود.

وی ‌در خصوص ضرورت‌ ترویج فرهنگ اهدای ‌عضو از بیماران مرگ مغزی ‌در کشور، گفت: ‌با ‌فعالیت «سامانه پیوند» در کشور امیدواریم میزان تخلفات ‌در حوزه پیوند عضو، به ‌حداقل برسد.

رئیس ‌مرکز مدیریت پیوند ‌و درمان بیماری های وزارت بهداشت، راه اندازی سامانه پیوند را در راستای مقابله با بازار سیاه پیوند ‌عضو در کشور دانست و گفت: امیدواریم ‌با راه اندازی این سامانه، بتوان نظارت ‌دقیق تری بر روند پیوند کلیه در کشور صورت داد ‌و از بروز تخلفات احتمالی، جلوگیری ‌کرد.

برنج چاق کننده تراست یا نان

چاقی ‌نتیجه ‌مجموعه کالری‌های دریافتی ‌از مصرف انواع مواد غذایی ‌و آشامیدنی است. اگر میزان کالری غذاهای مصرفی از هر غذایی ‌حتی غذاهای کم کالری بیشتر از میزان کالری مورد نیاز بدن باشد، کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود ‌و باعث چاقی و اضافه وزن ‌خواهد شد.

کارشناس ‌تغذیه ‌و رژیم درمانی ‌با اشاره به اینکه هیچ ماده غذایی به تنهایی ‌چاق کننده نیست، اظهار کرد: ۱۰۰ گرم نان معمولی که از نانوایی تهیه می‌شود، نسبت به ۱۰۰ گرم برنج پخته بدون روغن، کالری بیشتری دارد. اما پخت برنج با روغن باعث می‌شود کالری برنج نسبت به نان افزایش پیدا کند. در حالی که برنج به طور ذاتی کالری کمتری نسبت به نان دارد.

مهسا ‌انصاری ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌چاقی ‌نتیجه ‌مجموعه ‌کالری‌های ‌دریافتی ‌از ‌مصرف ‌انواع ‌مواد ‌غذایی ‌و ‌آشامیدنی ‌است، ‌افزود: ‌حتی ‌برخی ‌افراد ‌از ‌راه ‌نوشیدن ‌مرتب آشامیدنی‌های نامناسب و پرقند، کالری زیادی دریافت می‌کنند و به‌تدریج چاق می‌شوند، بنابراین نمی‌توان یک ماده غذایی را به تنهایی نام برد و گفت این ماده چاق‌کننده است و اگر مصرف نشود، فرد چاق نمی‌شود یا از وزنش کاسته خواهد شد.

 وی ‌تصریح کرد: بنابراین اگر میزان کالری غذاهای مصرفی از هر غذایی ‌حتی غذاهای کم کالری بیشتر از میزان کالری مورد نیاز بدن باشد، کالری اضافی به صورت ‌چربی ‌در بدن ذخیره می‌شود ‌و باعث ‌چاقی و اضافه وزن ‌خواهد شد.

اختلال پرخوری عصبی

 یک ‌متخصص ‌تغذیه ‌در خصوص ‌علت بروز پرخوری عصبی، اظهار کرد: پرخوری عصبی از جمله اختلالات ‌روانی غذا ‌خوردن ‌است که از نظر علم روانشناسی ‌به ‌سه ‌دسته ‌بی اشتهایی ‌عصبی، پراشتهایی ‌عصبی و اختلال خوردن تصریح نشده تقسیم می شود.  

شهاب اولیایی ‌با ‌بیان اینکه اختلال پرخوری ‌و پرخوری عصبی علائم مشترکی دارند اما دو اختلال متفاوت هستند، افزود: از جمله علائم شایع اختلال پرخوری ‌خوردن غذا و تنقلات به طور غیر ارادی، سریع غذا خوردن، تنها غذا خوردن به دلیل آنکه این افراد به سبب پرخوری ترس از سرزنش از سایر اطرافیان را دارند.

وی ادامه داد: از دیگر علائم اختلال پرخوری عصبی اینکه ‌حس افسردگی، گناه و عذاب وجدان بعد از غذا خوردن به شدت به سراغ این افراد می آید، غذا خوردن غیر ارادی به شکلی که فرد زمانی که احساس گرسنگی ندارد نیز اقدام به خوردن غذا می کند و رفتارهایی مانند غذا خوردن افراطی که فرد بر روی میزان اشتهای خود کنترل ندارند، حس انزوا و عدم بیان احساسات از علائم این بیماری است.

این ‌متخصص ‌تغذیه با اشاره ‌به ‌تفاوت اساسی ‌این دو اختلال اظهار کرد: تفاوت اساسی این دو اختلال در این است ‌که در پرخوری عصبی فرد ‌پس از غذا خوردن افراطی سعی ‌در جبران می کند که این عمل با اقدامات ‌خطرناکی ‌از جمله استفراغ عمدی، روزه گرفتن افراطی، ورزش افراطی ‌و همچنین استفاده از ملین ‌ها همراه است. در واقع تفاوت این دو نوع اختلال در تخلیه و پاکسازی است، که در اختلال پرخوری وجود ندارد اما در پرخوری عصبی وجود دارد.  

وی ‌با تاکید بر اینکه اختلال پرخوری ‌یک مشکل روانی است، گفت: این اختلال برای درمان نیاز به رویکرد کار تیمی دارد؛ تیم درمانی برای درمان اختلال ‌پرخوری متشکل از خانواده، متخصص تغذیه و روانشناس که دارای تجربه کافی در درمان این بیماری باشند.

مادرانی ‌که نوزاد «نارس» دارند

براساس یک مطالعه جدید، زنان باردار مبتلا به اختلالات ‌خوردن مانند بی اشتهایی، ۷۰ درصد بیش از سایر افراد ممکن نوزادان نارس به دنیا آورند.  براساس یک مطالعه جدید، زنان باردار مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی، ۷۰ درصد بیش از سایر افراد ممکن است نوزاد نارس به دنیا آورند.

محققان ‌نواقص مواد مغذی و هورمون‌های استرس را یکی از دلایل مهم در بروز نارسایی‌های زایمان می‌دانند. اختلالات ‌خوردن نیز احتمال تهوع در دوران بارداری را دو چندان می‌کند؛ بررسی محققان مؤسسه کارولیسنکا بر روی بیش از یک میلیون و دویست هزار مادر به خوبی نشان داد، تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل برای تولد نوزاد سالم است.

کارشناسان ‌کمبودهای تغذیه‌ای ‌و هورمون ‌های افزایش فشار روانی مرتبط با اختلالات ‌خوردن را برای مشکلات رشد نوزادان ‌مقصر می‌دانند. پزشکان این ‌مطالعه ‌گفتند ‌که مادران مبتلا به بی‌اشتهایی و بولیمی باید در دوران بارداری ‌غربالگری بیشتری ‌داشته ‌باشند.

نقش ویتامین ها در ریزش مو

یک ‌متخصص ‌پوست و مو با اشاره به علل ریزش ‌مو و انواع آن، اظهار کرد: ریزش ‌مو در زنان ‌و مردان متفاوت است ‌که با دلایل مشخصی رخ می ‌دهد؛ اما کمبود ویتامین های مختلف عمده ترین دلیل ریزش مو در افراد است.

محمد رضوانی با تاکید بر ریزش مو در مردان، گفت: ریزش مو بسته به جنسیت افراد متفاوت است، باید گفت ریزش موی مردانه فرم فیزیولوژیکی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از مردان به واسطه هورمون مردانه ای که بعد از بلوغ به عنوان گیرنده در ناحیه فولیکول مو عمل می کند و هورمون تستسترون را به دی تستسترون تبدیل می کند رخ می دهد.

این ‌متخصص ‌پوست با بیان اینکه ریزش موی مردانه از طرفین پیشانی ‌تا اواسط سر رخ می دهد، افزود: ریزش مو بعداز بلوغ از سنین ۲۵ تا بعد از ۳۰ سالگی می تواند رخ دهد و این باور غلط که تا ۳۰ سالگی اگر موها ریزش نداشته باشد از آن به بعد نیز ریزش نخواهد داشت نادرست است.

وی ‌تصریح کرد: به طور کلی ریزش مویی که در هر دو جنس زنان و مردان داریم بعد ‌از یک استرس، کاهش وزن های ناگهانی در اثر رژیم های نادرست ‌و یا پس از انجام عمل جراحی مثل زایمان در خانم ها از چند هفته؛ و دو تا سه ماه پس از آن می تواند رخ دهد.

وی ‌با اشاره به کمبود روی و ویتامین D که ۸۰ درصد ایرانیان با آن مواجهه هستند، اظهار کرد: ایران به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد با کمبود روی یا همان زینک مواجهه است به همین دلیل نمی توان ماده غذایی را به عنوان منبع غنی از روی معرفی کرد و در کنار مصرف مواد خوراکی برای برطرف کردن روی افراد نیازمند مصرف مکمل ها نیز هستند همچنین بسیاری از غذاهای دریایی و قارچ منبع خوبی برای جذب ویتامین D هستند که در کنار مصرف مکمل ها افراد می توانند این کمبود را جبران کنند.

رضوانی ‌با ‌تاکید بر کمبود ویتامین D در لبنیات، گفت: لبنیات منبع ویتامین D نیستند و فقط کلسیم را دارا هستند به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در حال حاضر اقدام به تولید لبنیاتی به همراه ویتامین D کرده اند.

این ‌متخصص پوست و مو با در خصوص کمبود بیشتر آهن در زنان، اظهار کرد: زنان به دلیل مشکلات عادت های ماهیانه با کمبود آهن بیشتری مواجهه هستند که برای برطرف کردن این مشکل می توانند از مکمل هایی که منبع بیوتین هستند؛ دم کرده های سبوس گندم و برنج به همراه مصرف قرص ها، آمپول ها و آمینو اسید های مشخص این کمبود را جبران کنند.

وی یاد آور شد: همچنین جهت برطرف کمبود آهن افراد می توانند مصرف گوشت قرمز، جعفری، اسفناج، عدس و گوجه را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

کد خبر 397649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.