اصفهان رتبه سوم تولید گل محمدی را در کشور دارد

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان پس از فارس و کرمان مقام سوم تولید گل محمدی در کشور را دارد.

مصطفی طیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سطح زیرکشت گل محمدی استان اصفهان، سه هزار و ۴۵۰ هکتار است، اظهار کرد: ۴۵۶ هکتار از سطح کل زیرکشت این محصول به تازگی ایجاد شده و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: پیش بینی شده که در سال جاری هشت هزار و ۸۵۰ تن گل محمدی از گلستان‌های بارور و قابل بهره برداری استان اصفهان برداشت شود و برای گلاب گیری به کارگاه های صنعتی و سنتی استان ارسال شود.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و سنتی گلاب گیری در استان اصفهان فعالیت می کند و تولیدات گل محمدی استان از طریق این کارگاه‌ها به گلاب، اسانس و سایر فرآورده های گیاهی تبدیل می شود.

گلاب کاشان یک برند جهانی است

طیاری با بیان اینکه عمده محصولی که به صورت فرآوری از گل محمدی به دست می آید، گلاب است، اضافه کرد: از هر ۱۰۰ گل محمدی، یک تن گلاب حاصل می‌شود و بخش محدودی از میزان برداشت گل محمدی نیز به تولید اسانس های مختلف اختصاص داده می شود که هر دو محصول از لحاظ صادرات غیرنفتی و مشتری خارجی، جایگاه بسیار ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه گلاب کاشان یک برند جهانی است و مشتریان زیادی دارد، ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی، واحدهای صنعتی و سنتی فرآوری آن به ترتیب در شهرستان‌های کاشان، شاهین شهر، گلپایگان است و در برخی از شهرستان های دیگر استان نیز گلستان های پرورش گل محمدی با میزان تولید محدود وجود دارد و این مزارع در حال توسعه است.

کد خبر 397647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.