تولید گلابی در اصفهان ۵۵ درصد افزایش داشته است

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار گفت: هفت هزار و ۶۰۰ تن گلابی از نوع زودرس و دیررس از باغات استان اصفهان برداشت شده که این میزان نشان دهنده افزایش ۵۵ درصدی تولید گلابی در باغات استان است.

مصطفی طیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سطح کل باغات گلابی استان اصفهان به بیش از ۹۳۰ هکتار می رسد، اظهار کرد: ۱۶۹ هکتار از کل سطح باغات گلابی استان نهال است و از آن میوه ای برداشت نمی شود.

وی افزود: وضعیت منابع آبی مورد نیاز باغات گلابی در سال جاری مناسب بوده، سرمازدگی خاصی نیز در نواحی مختلف کاشت این محصول دیده نشده و همین عوامل موجب افزایش میزان برداشت از سطح باغات گلابی استان اصفهان در سال جاری شده است.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار تصریح کرد: شاه میوه، درگزی، زبری، دوفصله، کوشیا و اسپادانا از انواع گلابی است که در سال جاری از باغات استان اصفهان برداشت شده و شهرستان های خمینی شهر، نجف آباد، نطنز، اصفهان، سمیرم، گلپایگان، فلاورجان و شاهین شهر به ترتیب بیشترین برداشت این محصول از باغات را به خود اختصاص داده اند.

طیاری با بیان اینکه مشکل خاصی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت برای این محصول به وجود نیامده است، اضافه کرد: گلابی یک محصول خاص کشاورزی است که به نگهداری دقیق و صحیح نیاز دارد و در صورتی که قبل از رسیدن کامل از درخت چیده شود، با مشکلاتی مواجه خواهد شد، همچنین اگر پس از رسیدن کامل این محصول، گلابی روی درخت بماند نیز مشکلات دیگری برای این محصول به وجود می آید.

وی ادامه داد: تلفات این محصول در حوزه حمل و نقل و جابجایی های بازار زیاد است و به همین دلیل باید در حمل و نقل آن برای انتقال به واحد های صنفی مراقبت ویژه شود تا دچار ضربه های فیزیکی نشده و سالم بماند. گلابی میوه ای است که نسبت به دیگر میوه ها همچون سیب حساسیت بیشتری نسبت به تکانه های فیزیکی دارد و بافت لطیف آن مرحله برداشت این محصول از درختان را حساس و سخت تر می کند.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تعدادی از گلخانه های استان نیز اقدام به کاشت این محصول کرده بودند.

کد خبر 397644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.