حرکت سریع مشهد به سوی خدمات رسانی هوشمند

یک شهر هوشمند تمام زیرساخت‌ها را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندانش دارا است و سعی می کند با هوشمندی ۱۰۰ درصدی خدمات شهری ساختار تصمیم‌گیری و ارتباط مردم با حاکمیت، شناخت نیازهای شهروندی و جلب مشارکت مردم در امور متناسب با شاخص‌های هوشمندی را سامان دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به توسعه شهرنشینی استفاده مؤثر و بهینه از ابزارهای هوشمند و ایده‌های خلاقانه در مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است. شهرداری مشهد در چشم‌انداز افق برنامه پنج ساله خود بر اساس اسناد بالادستی ضریب هوشمندسازی فعالیت‌ها و خدمات خود به شهروندان را تعیین و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرده است.

تاکنون ۵۰۰ مورد خدماتی که می‌توان با همکاری نخبگان و صاحبان ایده به صورت هوشمند به مردم در سطح شهر ارائه داد توسط شهرداری مشهد احصاء و به جامعه نخبگان معرفی شده‌ تا از ایده‌های آنان برای شکل‌گیری یک جامعه هوشمند بهره گرفته شود.

مرکز نوآوری شهرداری در مشهد نیز با هدف معرفی ظرفیت‌های قانونی، امکانات و شرایط همکاری شهرداری ایجاد شده تا بتواند نخبگان و صاحبان ایده‌های نوآورانه را در ارائه خدمات شهری به مردم جذب کند.

ورود تکنولوژی فینتک به مشهد

«شهریار آل‌شیخ»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با تاکید بر مهیاکردن فعالیت‌ها برای کسب و کارهای جدید، می‌گوید: شهرداری مشهد زیرساخت‌های بستر ایجاد شهر خلاق را ایجاد می‌کند.

وی تصریح می‌کند: امروزه نقش شهرداری‌ها در دنیا تغییر کرده و می‌بینیم که در کلانشهرهای بزرگ وظایف شهرداری‌ها به گونه‌ای تغییر یافته که حجم فعالیت آنها در واقع به اندازه حجم فعالیت‌های کشوری است؛ از این رو سالانه در شهرهای بزرگ دنیا کنفرانس‌های مترو پلیس برگزار و در خصوص موضوعات مختلف بحث و بررسی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه امروزه شکل خدمات به گونه‌های دیگر و بر بسترهای دیگر استوار شده که نتیجه آن خلق ثروت برای افراد جامعه است، ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد در کسب و کارهای دانش بنیان و فناور با ایجاد کارخانه نوآوری اقدام بسیار ارزشمندی به عنوان شهرداری پیشرو در کشور انجام داده است.

وی اضافه می‌کند: در حوزه ملی و در مقایسه مشهد با سایر کلان‌شهرهای کشور به لحاظ ارائه خدمات هوشمند به مردم، می‌توان نمره ۱۷ را به این کلان‌شهر داد.

آل‌شیخ خاطرنشان می‌کند: در حوزه اقدامات مربوط به هوشمندکردن خدمات شهری، چشم‌انداز و یک برنامه عملیاتی برای این نهاد تدوین شده که بر اساس آن باید طی یک سال آینده همه سرویس‌های خدمات‌رسان شهرداری مشهد به فضای مجازی متصل و هوشمند شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری مشهد می‌تواند برای شهروندان کارآفرینی یا ایجاد شغل کند؟، می‌گوید: رونق اشتغال به صورت سنتی در دستور کار شهرداری‌ها نیست و جزو وظایف این نهاد تلقی نمی‌شود، اما در سایر شهرهای دنیا که شهرداری‌ها نقش دولت‌های محلی دارند، شهرداری مدیریت یکپارچه شهری را انجام داده و در عین حال متولی رونق و اشتغال و حتی صنعت است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهارمی‌کند: نقش و وظایف شهرداری به خصوص در کلانشهرها به مرور تغییر کرده، نقش بیشتری از دولت به شهرداری‌ها منتقل شده و شهرداری‌ها در حوزه های مختلف اثرگذاری دارند و به عنوان ذی‌نفع اصلی ورود پیدا می‌کنند؛ به عنوان مثال در حوزه گردشگری شاید شهرداری تکلیف قانونی ندارد، اما ذی‌نفع بزرگی در توسعه گردشگری است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه توسعه گردشگری زیارتی در مشهد به توسعه اقتصاد محلی و شهر و استان منجر می‌شود، از این رو شهرداری در این راستا نقش‌آفرینی می‌کند.

آل‌شیخ با بیان اینکه شهرداری خود را برای کسب و کارهای جدید آماده کرده است، می‌گوید: در ساختار متداول شهرها وقتی در شهر توسعه فیزیک و کالبد ایجاد می‌شود، اشتغال‌های مختلف نیز شکل می‌گیرد؛ در نگاه مدرن به حوزه شهرها، سهم خدمات در اقتصاد توسعه می‌یابد و سهم صنعت و کشاورزی در حال کاهش است، البته این موضوع به منزله کاهش تولید نیست بلکه اثرگذاری و توسعه سایر بخش‌ها است.  

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر بسیاری از شهرها برای جذب نخبگان در حال رقابت هستند و برای آن اکوسیستمی ایجاد می‌کنند تا نخبگان در تعامل با سایر نخبگان ایده‌ها را خلق و فرصت‌های کارآفرینی به وجود آورند تا منجر به ارایه سرویس‌های خدماتی جدید شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه امروزه شهرها در زمینه اقتصاد شهری در حال رقابت هستند، تاکید می‌کند: باید فضا تسهیل شود تا جامعه خلاق جذب شده و تکنولوژی فینتک (FinTech) به مشهد ورود کند.

وی ادامه می‌دهد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ۵۳۰ مسئله شهری شناسایی و با جامعه دانشگاهی در قالب نشست‌ها و تورهای بازدید مطرح شده تا ایده‌هایی برای حل این مسایل شهری ارایه و این ایده‌ها جهت اجرا به شتاب دهنده‌ها عرضه شود.

آل‌شیخ می‌گوید: شهرداری باید مسایل خود را مطرح کند تا مجموعه‌های مختلف چالش‌ها را مشاهده و داده‌های خود را در اختیار کسب و کارهای نو پا قرار دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری قصد حمایت مالی از کسب و کارها را ندارد، بلکه حمایت از شتاب‌دهنده‌ها را مورد نظر دارد، تصریح می‌کند: شهرداری مشهد خریدار شیوه‌هایی است که به حل بهتر مسائل شهری کمک کند؛ بسیاری از ایده‌هایی که از سوی استارتاپ‌ها مطرح می‌شود بدون مشتری می‌ماند یا در تجاری‌سازی دچار مشکل می‌شود، لذا شهرداری نیازهای خود را به جامعه نخبگان معرفی کرده تا استارتاپ‌ها بر این اساس، ایده‌های خود را مطرح کنند.

آیا شهرداری متولی ایجاد شغل برای شهروندان است؟

«سالاری» کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به ضرورت حمایت شهرداری‌ها از کسب و کارهای نوپا، اظهار می‌کند: شهردای ها در کلانشهرها وظیفه مهیاسازی فضای کسب و کار را بر عهده دارند، اما گاهی شهروندان و حتی مدیران شهری تصور می‌کنند باید برای شهروندان ایده جدید و کار جدید ایجاد کنند و در واقع بین شهروندان این توقع ایجاد می‌شود که شهرداری چه اقداماتی برای ایجاد اشتغال انجام داده در حالی که این موضوع جزو وظایف شهردارها نیست.

وی با بیان اینکه اکوسیستم کارآفرینی مسایل زیادی به همراه دارد، تصریح می‌کند: در کشور بیشتر دنبال عناوین هستیم تا حل مشکلات کارآفرینی؛ در حالی که دیدگاه‌ها باید تصحیح شود.

این کارشناس اقتصاد شهری می‌گوید: در شهر مشهد پنج ارگان همچون آستان قدس رضوی با ایجاد شهرک علمی و فناوری، پارک علم و فناوری زیر نظر نهاد ریاست جمهوری، بسیج، کمیته امداد و شهرداری خود را متولی کارآفرینی برای صاحبان ایده‌های جدید می‌دانند، اما این سؤال مطرح می‌شود که علت موازی‌کاری‌ها چیست و چرا سازمان هوشمندی مثل شهرداری با سایر نهادها ائتلاف مفیدی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها ایجاد نمی‌کنند؟

وی ادامه می‌دهد: بعضی از مجموعه‌ها هوشمندانه از هر پنج نهاد خدمات دریافت می‌کنند ولی بعضی دیگر که ایده‌های مناسبی هم دارند از خدمات این پنج نهاد محروم می‌مانند، از این رو باید علت جزیره‌ای عمل کردن آنها مشخص شود.

سالاری تاکید می‌کند: برای تحقق اقتصاد هوشمند شهری، شاخص‌های کلانی چون رشد و ارتقاء کارآفرینی و نوآوری، بهره‌وری شهری و میزان صادرات خدمات و ارزش افزوده شهری تعریف ‌شده‌ است.

کد خبر 397618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.