رنگ هویت جدید بر پیکر قم

رئیس شورای اسلامی شهر قم هدف از نامگذاری روز قم را شناسایی ظرفیت‌های بالای این شهر درحوزه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری، گردشگری، فرهنگی، مذهبی و چاپ و نشر دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قم شهری است که در روایات شیعه در توصیفی از سوی پیامبر اسلام (ص) این دیار را با عنوان "سرزمینی که خاکش زیبا تر از زعفران و خوشبوتر از مشک است" ذکر کرده‌اند و در برخی دیگر از آن به عنوان "سرزمین و دیار پیروان حضرت پیامبر(ص) و شیعیان وصی ایشان علی(ع)" تعبیر شده است.

قم همیشه با ساختار مذهبی و بارگاهی بافضیلت شناخته شده و توسعه مراکز فرهنگی و رونق مسجد جمکران به آن هویت تازه‌ای بخشیده است. پیشینه آشنایی دیگر ملل با شهر قم به سفر نخستین گردشگرانی که به ایران آمدند و از شهر قم دیدن کرده‌اند، بازمی‌گردد یعنی سفیران ونیزی که در زمان سلطنت اوزون حسن بنیانگذار دودمان آق قویونلو با اهداف سیاسی و مذهبی به ایران آمدند. از همان زمان تا عصر حاضر، رونق کاروانسراها، شیوه ساختمان‌سازی، پیشه مردمان و محصولات کشاورزی شهر قم مورد توجه گردشگران بوده است.

با این حال امروزِ قم میراث چندین سال نگاه ناصواب مدیران شهری بوده که توسعه را به هرشکلی و هر طریقی بر جان آن پسندیده‌اند تا اکنون قم به‌جای یک شهر پر رونق و دارای هویت مشخص به شهری مهاجرپذیر، با انبوه ساخت‌ و سازهای مدرن در میان بافت سنتی و پروژه‌های نیمه‌کاره تبدیل شود. همین موارد و انتقادات بیش و کم از این دست مدیران شهری را به ایجاد مرحله تازه‌ای از هویت بخشی در این شهر مقدس واداشته است و در گام نخست، امسال برای اولین سال برنامه‌هایی با نام "روز قم" طرح‌ریزی شده و افق آن تبدیل بی هویتی‌های موجود به هویت مشخص، پویا و متناسب با اعتقادات مردم این شهر مذهبی است.

امروز روز قم نامیده شده است و وجه نامگذاری آن سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر است؛ فارغ از آنکه آن حضرت در شهر قم به مرگ طبیعی از دنیا رفته یا توسط انار مسموم اهل ساوه به شهادت رسیده، توقف کوتاه این بانوی باعظمت در روزهای آخر عمر خویش منشا توسعه و شکوه قم و قم نشینان شده است و بهانه‌ای برای شورای شهر که هویت تازه شهر را در نامگذاری روز قم جویا شوند.

در همین راستا خبرنگار ایمنا با عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

شورای شهر با چه هدفی اقدام به نامگذاری یک روز به نام قم کرد؟

شورای اسلامی شهر مقدس قم تصمیم گرفت نامگذاری روزی به نام "قم" را در دستور کار خود قرار دهد و به همین دلیل طرحی توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ارائه و در صحن شورا به تصویب رسید، تا ۲۳ ربیع‌الاول که مصادف است با روز تاریخی ورود حضرت معصومه(ع) به قم به عنوان روز قم نامگذاری شود. شورای فرهنگ عمومی استان نیز این مصوبه را تایید کرد تا امسال برای نخستین سال اقدامات عملی در این زمینه آغاز شود.

هدف از این نامگذاری شناسایی ظرفیت‌های بالای شهر قم است که بخشی از این ظرفیت‌ها به ویژه درحوزه سرمایه‌گذاری، گردشگری، فرهنگی، مذهبی و چاپ و نشر هنوز بالقوه است و باید بیش از پیش و در سطح ملی و بین‌المللی به آن بها داده شود.

امسال چون سال اول است تنها تحقق بخشی از خواسته‌هایمان را برای روز قم دنبال می‌کنیم اما در سال‌های بعد امیدوارم با همکاری تمام دستگاه‌ها بستر بهتر و مناسب‌تری برای برنامه‌های روز قم پیش‌بینی کنیم تا جایگاه قم در ابعاد مختلف ارتقا پیدا کند. قم عقب ماندگی‌هایی دارد که اگر بخواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم باید رفع شود که این موضوع در برنامه چهارساله شهرداری قم دیده شده است.

چه اقدامات ویژه‌ای برای بهابخشی به روز قم انجام شده است؟

به مناسب روز قم تخفیف‌های ویژه‌ای را برای عوارض پروانه ساختمانی مصوب کردیم تا کسانی که از ۲۳ ربیع‌الاول تا ۲۲ بهمن‌ماه پروانه ساختمانی می‌گیرند در دو مرحله تخفیف ۲۵ درصد و ۲۰ درصد شامل آن‌ها شود که اقدام قابل توجهی بود.

برنامه‌های مربوط به روز قم با نواخته شدن زنگ روز قم در مدارس با حضور امام جمعه و مدیران شهری آغاز شد و با شب شعر، نمایش، جشنواره‌های شهری، تور قم‌گردی و دیگر برنامه‌هایی که برای روز قم طرح‌ریزی شده است، ادامه پیدا خواهد کرد.

اخیرا انتقادات زیادی به گسترش ساخت و سازها در شهر قم وارد می‌شود، شورای شهر چه اقدامی در زمینه کنترل آن انجام داده است؟

این یک واقعیت است که قم از لحاظ ساخت و ساز و سیما و منظر شهری دچار نقص‌هایی است که با فرهنگ و جایگاه قم متناسب نیست؛ این نگرانی میان تمام نهادها وجود دارد بنابراین همگی باید به همراه شورای عالی شهرسازی بحث سیما و منظر شهری را مورد توجه قرار دهند و باید دانست که این کار از عهده مدیریت شهری به تنهایی خارج است در این زمینه کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای برای محدودیت نماها و یکسان سازی آن به تصویب رسانده تا دیگر شاهد گسترش نماهای رومی در این شهر مقدس نباشیم.

تخلفات شهری در حوزه ساخت و ساز هم در بخش خصوصی هم در بخش دولتی زیاد است و به دنبال تغییر این رویه هستیم اما با این وجود هنوز به حد مطلوب و مورد نظر شورای شهر نرسیده است. اخیرا جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی در رابطه با همین موضوع داشتیم و کارشناسان و طراحان به عنوان مروجین این امر در جریان دغدغه فرهنگی شورای شهر قرار گرفتند.

در الگوسازی شهری قم به عنوان یک شهر مذهبی تا چه میزان چهارچوب‌های مذهبی مدنظر بوده است؟

الگوهای شهرسازی از لحاظ علمی با الگوهای فرهنگی متفاوت است اما از بُعد سبک ساخت و ساز و نیز نما و منظر شهری این دو در ارتباط هستند بنابراین سعی شده با برگزاری جلسات مختلف بحث‌های ساخت و ساز مسکن به سمتی برود که متناسب با شان قم انجام شود و برای پذیرش این رویکرد توسط مردم باید تلاش‌زیادی بشود. نشان طراحی شده برای روز قم نیز با چنین رویکردی بوده زیرا به دنبال ایجاد نشان برای یک طرح فرهنگی و مذهبی بودیم؛ قم در این نشان به‌صورت خط کوفی قدیم نوشته شده و رنگ طلایی و فیروزه‌ای در آن با اقتباس از کاشی‌های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به کار رفته است؛ قم در این نشان حالت ایستایی و پایدار دارد و نمایانگر پیشینه بیش از هفت هزار ساله این شهر مقدس است؛ البته نه تنها در یک نشان بلکه در تمام جنبه‌ها تمام وجهه‌های قم باید با محوریت اعتقادی و مذهبی شکل گیرد.

اخیرا اختلافاتی میان مدیریت شهری با تولیت آستان حضرت معصومه(س) رسانه‌ای شد، موضع شورای شهر در این خصوص چگونه است؟

مدیریت شهری با کسی اختلاف نظر ندارد اما هر شخصیت حقیقی یا حقوقی باید تابع قانون باشد و تفاوتی برای هیچ شخص یا نهادی وجود ندارد. نشست‌هایی برای رفع اختلاف‌ها تشکیل می‌شود و همکاری‌های متقابل همواره مورد توجه بوده است اما به هرحال هر اقدامی در حوزه شهرسازی باید در چهارچوب قانون انجام شود و همه نهادها پیرو قانون باشند.

خواسته شورای شهر از مردم برای بزرگداشت روز قم چیست؟

شورای شهر برای ساخت و ساز مردم تخفیف‌هایی را اختصاص داده است تا هزینه‌های ساخت در شهر کمتر شود؛ از آن طرف این اقدام باعث می‌شود منابع نیز به سوی شهرداری بیاید و پروژه‌ها برای استفاده مردم با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. همکاری مردم در این زمینه برای پیشرفت شهر بسیار موثر خواهد بود.

امیدوارم حضور مردم در مراسم‌هایی که برای روز قم برگزار می‌شود به ویژه در مراسم نمادین استقبال از حضرت معصومه(س) چشمگیر باشد.

کد خبر 397616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.