چرا نرخ دوگانه سوز شدن خودروها افزایش یافت؟!

پس از اصلاح قیمت بنزین، مسئولان وعده های فراوانی مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات دادند اما در بازار می‌بینیم که استفاده از تنها جانشین بنزین، یعنی دوگانه سوزی خودروها با افزایش قیمت روبه رو شده و سوال این است که، چرا؟!

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اصلاح و افزایش قیمت بنزین در بامداد جمعه ۲۴ آبان‌ماه، مسئولان وعده دادند با افزایش بازرسی‌ها، مانع از رشد قیمت سایر کالاها می‌شوند. در این میان نیز برخی، افزایش قیمت کالاها پس از افزایش نرخ بنزین را بی دلیل دانستند و برخی نیز سخن از تاثیر چهار درصدی این افزایش بر قیمت کالا و خدمات به میان آوردند اما به نظر می‌رسد تاثیر اصلاح قیمت بنزین بر برخی از کالاها و خدمات بیش از چهار درصد بوده که در این صورت توجه جدی مسئولان را می‌طلبد زیرا شرایط حاضر کشور (جنگ اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و ارزش ریال نسبت به گذشته، تحریم‌ها، اجرای سیاست‌های غیر مترقبه و ...) عرصه را بیش از پیش بر مردم تنگ و فشار اقتصادی و معیشتی را چند برابر می‌کند.

در این بین شاید بسیاری از مردم بعد از بنزین به استفاده از سوخت ارزان و قابل دسترسی همچون سی ان جی و ال پی جی چشم امید دوخته بودند که براساس اطلاعات به دست آمده از برخی فعالان و متقاضیان این محصول، هرچند قیمت سوخت افزایش پیدا نکرده است اما لوازم جانبی یا مورد نیاز برای دوگانه سوز شدن خودروها با افزایش قیمت همراه شده است.

البته برخی بر این باورند که بالا رفتن تعداد متقاضیان برای دوگانه سوز کردن خودرو با هدف جبران هزینه مازاد بنزین نسبت به گذشته باعث افزایش قیمت دوگانه سوزی خودروها شده است.

ثابت بودن قیمت فرآورده‌های نفتی

در همین راستا مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان در مورد اینکه آیا قیمت سوخت سی ان جی و ال پی جی افزایش یافته است یا نه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از ثابت بودن قیمت سایر فرآورده‌های نفتی ( به غیر از بنزین) خبر می‌دهد.

بهمن علیپور ضمن تکذیب هرگونه افزایش قیمت گاز CNG، می افزاید: به غیر از بنزین هیچ فرآورده نفتی دیگری افزایش قیمت نداشته است.

افزایش ۲۰ درصدی عرضه CNG در جایگاه‌ها

سعید یزدانی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی جایگاه داران استان اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می گوید: در حال حاضر سوخت CNG به نرخ ۶۵۶۸ ریال در ۱۶۱ جایگاه دو منظوره و تک منظوره CNG در استان اصفهان عرضه می‌شود. همچنین پس از افزایش قیمت بنزین، میزان عرضه CNG در جایگاه‌ها افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

اگرچه به جز بنزین قیمت سایر فرآورده‌های نفتی ثابت بوده است اما افزایش ۲۰ درصدی عرضه CNG، خود نشان از افزایش تمایل مردم به استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین دارد.

افزایش قیمت شدید ابزارآلات CNG و LPG

نظر فعالان در حوزه سوخت گاز طبیعی نیز همین است که قیمت خود سوخت افزایش نیافته اما از افزایش قیمت شدید ابزارآلات مربوط به CNG و LPG سخت به میان می‌آورند.

همچنان که یکی از این فعالان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: "با افزایش قیمت بنزین، قیمت این ابزارآلات به صورت وحشتناک و با سرعت نور در حال افزایش است؛ این ابزارآلات تاکنون حدود یک میلیون تومان افزایش داشته است، با این وجود مردم بیشتر به دنبال این نوع سوخت هستند."

همچنین در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد دوگانه سوز شدن پراید که تقریبا ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار است حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج بر می‌دارد.

حتی به گفته برخی از فعالان این حوزه قیمت‌های نامعقولی مانند چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم گفته شده است. این در حالی است که قبلا این کار با دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان انجام می‌شد. همچنین تجهیز خودرو به منظور استفاده از LPG نیز تقریبا دو برابر شده و از حدود یک میلیون تومان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

با اینکه استفاده از LPG ارزان‌تر از CNG و تجهیز خودرو برای استفاده از آن‌هم کم هزینه تر است اما این افزایش قیمت با وجود وعده‌های مسئولان و افزایش بازرسی‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت، صحیح نیست و توجه جدی‌تر مسئولان در این زمینه را می‌طلبد.

بر اساس گفته این فعالان، نرخ CNG سوز شدن خودروهای بنزینی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است البته مشروط بر اینکه دریافت مبالغ بدون توجیه مانند چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نادیده بگیریم.

این در حالی است که با وجود افزایش قیمت دوگانه سوز کردن خودرو در بازار، رضا آقاباباگلی، نایب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتوموبیل‌های سبک و سنگین، معتقد است که پس از افزایش قیمت بنزین، هیچ افزایش قیمتی در لوازم پایه اتوموبیل‌های گاز سوخت مانند سیستم سوخت رسانی وجود نداشته است.

افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز

علاوه بر موارد گفته شده، پس از اصلاح قیمت بنزین، قیمت خودروهای دوگانه سوز و حتی بنزینی نیز در بازار افزایش یافت؛ البته به نظر می‌رسد خودروهای دوگانه سوز بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

حمیدرضا قندی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو دراین باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت خودرو از زمانی که بنزین افزایش قیمت پیدا کرده، افزایش یافته است به طوری که خودروهای کم مصرف سایپا و ایران خودرو بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی می افزاید: خودروهای دوگانه سوز هم بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قندی اضافه می کند: قیمت خودروهای دوگانه سوز "پژو ۴۰۵"، " پژو پارس" و سمند EF۷ دوگانه سوز" را به ترتیب ۸۸، ۱۱۰ و ۱۱۰ میلیون تومان است.

سوال بی پاسخ...

با وجود ثابت ماندن قیمت تمامی فرآورده‌های نفتی از جمله سوخت CNG و همچنین افزایش پیدا نکردن ملزومات دوگانه سوز شدن خودروها به گفته مسئولان اتحادیه، منشا افزایش نرخ دوگانه سوز شدن خودروها چیست؟ علاوه بر این، سوال دیگری در ذهن تداعی می‌شود که چرا با وجود وعده‌های مسئولان مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت محصولات پس از اصلاح قیمت بنزین، بازهم قیمت کالا و خدماتی نظیر خودروهای شخصی و یا دوگانه سوز شدن خودروها افزایش یافته است؟!

کد خبر 397578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.