تلاش پپسی برای درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در ۲۰۲۰

ایندرا نویی، مدیرعامل پپسی که زنی بی آلایش و خوش اخلاق بود با برنامه ریزی و اولویت بندی صحیح، شرکت پپسی را از رکود نجات داده و توانست آن را در برابر رکود بازارهای جهانی در سال ۲۰۰۹ ایمن سازد؛ او اکنون برای کسب درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ تلاش و برنامه ریزی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه سلسه خلاصه‌ کتاب‌های اقتصادی به ادامه داستان موفقیت برند پپسی می‌پردازیم. رامین سمیع زاده، مترجم کتاب حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان، در این بخش از کتاب که به رمز و راز موفقیت پپسی می پردازد، می نویسد: در اول اکتبر ۲۰۰۶ "ایندرا نویی" اولین زن مدیر ارشد اجرایی شرکت پپسی شد. برنامه‌های او باعث انعکاس تصویری مقدس از نقش درست پپسی در جهان شد که نویی آن را ناشی از "اجرای هدفمند" می‌داند. به عقیده او پپسی باید همزمان دارای موفقیت مالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد و این به معنی کاستن از هدف اصلی نیست.

برنامه " اجرای هدفمند" در هنگام عملیاتی شدن، در سه سطح متفاوت تجلی می‌یابد. سطح اول پایداری سلامت بشری است که اقتضا می‌کند تا پپسی هر دو مسئله چاقی مفرط و سوء تغذیه را مد نظر قرار دهد. سطح دوم، پایداری زیست محیطی است و سومین و آخرین سطح را نیز پایداری استعداد تشکیل می‌دهد.

ایندرا نویی علاوه بر اقداماتی که گفته شد، شرکت را تحت فشار قرار داد تا رتبه‌های بالایی در حفظ آب، بازیافت مواد، مراعات اصول بهداشتی و پروژه‌های حفظ انرژی در فعالیت‌های خود و نیز در دیگر اجتماعات، رتبه‌ بالایی در سراسر جهان کسب کند. در نتیجه این اقدامات او، پلاستیک استفاده شده در بطری‌های آب آکوافینا به میزان ۲۰ درصد کاهش یافت، ۷.۵ میلیارد لیتر از آب مورد استفاده این شرکت در سراسر جهان در سال ۲۰۰۸ حفظ و صرفه‌جویی شد و با همکاری یکی از سازمان‌های مردم نهاد آمریکا طی معامله‌ای مشترک دستگاهی به نام دریم ماشین به منظور بازیافت بطری‌های پلاستیکی در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های مستعد، پمپ بنزین‌ها، پارک‌ها و شهربازی‌ها تعبیه شد.

با تعبیه این دستگاه‌ها، بازیافت بطری‌ها موجب پس انداز پول در شرکت می‌شود. همچنین بازیافت این مواد می‌تواند در مواقع ضروری از جمله زمانی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، به کمک شرکت بیاید و در نهایت استفاده از این بطری‌های پلاستیکی بازیافت شده ارزان‌تر تمام شده و بنابراین حاشیه سود این شرکت را افزایش می‌دهد؛ بطری‌های پپسی از ماده‌ای به نام (PAT)  ساخته می‌شود.

به علاوه برای تشویق مردم به استفاده از این ماشین‌ها، پاداش‌هایی بر مبنای تعداد نمره‌های کسب شده در ازای دریافت هر بطری یا قوطی، به افراد داده می‌شود؛ این جوایز را مواردی مانند بلیط سینما، بن رستوران و تخفیف محصولات تشکیل می‌دهد.

نویی در ادامه روند ایجاد تغییرات در شرکت پپسی، در روش آموزش و ارزیابی ۲۸۵ هزار کارمند این شرکت نیز تغیرات اساسی ایجاد کرد. او برای آموزش کارکنان شرکت، دانشگاه پپسی را در سال ۲۰۰۸ با دفاتری در بیش از ۱۲ کشور راه اندازی کرد.

با این وجود زمانی که پس از یکسال مدیریت اجرایی، از او درباره احساسش نسبت به این جایگاه پرسیده شد، گفت: "رهبری و هدایت پپسی آسان است چون افرادی که در آن مشغول هستند که با روحیه مسئولیت پذیری کارها را انجام می‌دهند."

مدل رهبری او ترکیب جدیدی است از مدیریت ملایم و سخت، سازش و تصمیم گیری قاطع.

او زیاد می‌خندد و معتقد است: "باید هر کاری انجام می‌دهید تفریح داشته باشید و لذت ببرید، کار شما زمان زیادی از زندگی‌تان را به خود اختصاص می‌دهد و اگر لذت نبرید به چه دردی می‌خورد؟"

مواجهه با چالش‌های جهانی

شرکت پپسی نیز همانند کوکاکولا و سایر شرکت‌هایی که مواد غذایی به مردم می‌فروختند دچار مشکلاتی ناشی از اتهامات به این شرکت مبنی بر وجود آفت کش‌ها در بطری‌های نوشابه و آلوده کردن منابع آب هند از طریق وارد کردن مواد ضد آفت به آب‌های زیرزمینی این کشور شد. در نتیجه این اتهامات و مشکلات، میزان فروش پپسی سقوطی دو رقمی داشت.

نویی همچنین در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که سیاست بازاریابی این شرکت در هندوستان که تا کنون بازاریابی با انتشار گسترده لوگوی پپسی و برگزاری کمپین‌های پر زرق و برق و مرتبط کردن آن‌ها با هنرپیشه‌ها و افراد مشهور هندی بود، کاملا نادرست بوده است. او با درک این موضوع سیاست جدیدی برای بازاریابی پپسی در هندوستان به کار گرفت.

او تصمیم گرفت تا تمرکز بازاریابی را همزمان بر حفر چاه‌های روستایی، بر اقدامات خوب و مناسب شرکت پپسی بگذارد تا به روستایی‌ها روش‌های بهتر بهروه‌وری از باران های طبیعی و کاشت محصول را نیز نشان دهد.

یکی از مشکلات اصلی بازاریابی که نویی با آن روبه‌رو بود کاهش فروش پپسی ‌کولا و سایر سوداها در آمریکای شمالی بود. در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تعداد جعبه‌های پپسی که به آمریکای شمالی حمل می‌شد ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد. پس از بررسی نویی به همراه "ماسیمو آمور" که مدیر منطقه‌ای آمریکای لاتین بود، آمور به تایید او طراحی بسیاری از محصولات پپسی را تغییر داد. یکی از این تغییرات، تزیین شدن قوطی پپسی با طرح یک لبخند بود.

اضافه شدن همین لبخند بر قوطی پپسی باعث شد در سال ۲۰۰۹ که دوران اوج رکود اقتصادی ایالات متحده آمریکا بود، پپسی بخشی از بازار را تصاحب کند و بهرغم وجود رکود و کاهش ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها، این شرکت با افزایش ارزش سهام مواجه شود.

پپسی در سال ۲۰۰۹ موفق شد سود خالص ۵.۹۵ میلیارد دلاری را ثبت کند که ۱۵ درصد از سود خالص این شرکت در سال گذشته بیشتر بود.

یکی دیگر از اقداماتی که نویی در دوران مدیریت خود در پپسی انجام داد تصاحب شرکت‌های مرتبط با کسب و کارش بود؛ خرید یک شرکت آبمیوه فروشی روسی و یک شرکت آب معدنی بریتانیایی نمونه‌ایی از این دست بودند.

در نتیجه ادامه اقدامات نویی، پپسی در سال ۲۰۱۰ نیز توانست درآمدهای خود را ۳۳ درصد افزایش دهد و به ۵۷.۸۳ میلیارد دلار برساند. سود عملیاتی بخش مرکزی این شرکت نیز با رشدی ۳۳ درصدی به ۱۰.۶۲ میلیارد دلار رسید.

توسعه محصولات سالم

در راستای تولید محصولات سالم، ایندار نویی در سال ۲۰۱۱ شرکت "ویلیام بیل دان" یکی از بزرگترین شرکت‌های لبنیاتی را به خانواده شرکت‌های خود اضافه کرد. این خرید بخشی از برنامه پپسی به رهبری نویی برای رسیدن به درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ است.

درس‌های پپسی

با اینکه درس‌های بسیاری در موفقیت پپسی وجود دارد اما به اختصار به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد؛ " وجود هدف برای عمل" یکی از این درس‌ها است؛ وجود هدف به افراد انگیزه می‌دهد که بهتر کار کنند و زودتر به موفقیت دست یابند. "تمایل به تغییر مسیر" درس دیگری است که می‌توان از پپسی آموخت. ایندرا نویی حس کرد که ذائقه مصرف کنندگان تغییر کرده و خواهان غذاهای فوری و نوشابه‌های سالم‌تر هستند. او با وجود مخالفت دیگر مسئولان شرکت در کار خود تلاش کرد تا در نهایت موفق به تغییر نظر آنان و پیشرفت پپسی شود.

نکته دیگر، مسئولیت داشتن در برابر مردم و محیط زیست است که کار ساده ای نیست. اما پپسی به دلیل بینش مدیرعامل خود در این زمینه فعالیت کرد و موفق شد. آن‌ها درک کردند که این موضوع در میان دو گروه مشتریان و کارکنان بسیار تاثیرگذار است.

آخرین درسی نیز که در این‌جا مطرح می‌شود این است که یک سایز برای همه مناسب نیست؛ تعمیم و گسترش دادن یک محصول در کل پهنه بازار وسوسه‌ای است که مقاومت در برابر آن سخت است.

خلاصه های پیشین از این کتاب:

کد خبر 397577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.