پاسخ سئوالات متداول پیرامون گرانی بنزین و طرح "حمایت معیشتی"

"به غیر از یارانه‌های نقدی، مبلغ دیگری از محل افزایش قیمت بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌کنیم." این جمله گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از گرانی این حامل انرژی است. این یارانه جدید که "حمایت معیشتی" نام گرفت تا کنون دو مرحله از آن پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از اجرایی شدن تصمیم سران قوا در ساعت صفر _ روز جمعه ۲۴ آبان ماه_ در مورد گرانی بنزین و پس از آن اجرای طرح حمایتی معیشتی از محل همین افزایش قیمت بنزین، سوالاتی در ذهن عموم مردم پیرامون این موضوع شکل گرفت. در ادامه به بیان پاسخ برخی از این سوالات می‌پردازیم.

از آنجا که مجلس در گذشته به طرح افزایش قیمت بنزین رای منفی داده بود و همینطور با توجه به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشی گرفتن مصرف داخلی و از بین رفتن خودکفایی تولید بنزین در صورت ادامه روند فعلی عرضه و تقاضای این حامل انرژی و دلایل دیگر، دولت پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را به شورای سران قوا برد تا با استفاده از اختیارات خاص این شورا در شرایط جنگ اقتصادی آن را به تصویب برساند.

سهمیه بنزین خودروهای فرسوده و افراد چند خودرویی

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: کارگروهی روی موضوع کار می‌کند و نیت همه این است که برای این خودروها تمهید موثری اندیشیده شود؛ در صورت تصویب به مردم اطلاع رسانی می‌شود. البته در حال حاضر همه خودروها بر اساس جدول از پیش تعیین شده‌ای سهمیه بنزین دریافت می‌کنند.

بهای تمام شده داخلی تولید بنزین

حسن روحانی درباره این موضوع، بهای تمام شده بنزین را بین پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار تومان عنوان کرد و گفت: بنزینی که برای همه مردم و اموالی که برای کل ملت ایران است، به جای قیمت واقعی‌اش که ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم؛ یعنی از جیب مردم پرداخت می‌کنیم به آن‌هایی که دارند بنزین مصرف می‌کنند. مصرف بنزین هم یکسان نیست که بگوییم همه مردم یکسان بنزین مصرف می‌کنند. یک کسی ممکن است خودرو نداشته باشد و خانواری ممکن است یک تا سه خودرو داشته باشد پس یکسان نیست.

علت افزایش ناگهانی و بدون اطلاع بنزین

شاید یکی از دلایل این موضوع تجربه‌های تلخ زمان‌های گذشته باشد؛ چنانچه با اعلام گران شدن یک کالا، تهیه آن کالا با هجوم مردم و افزایش بی رویه تقاضا جهت ذخیره آن و در نهایت کمبود و اخلال در نظام عرضه و تقاضا روبرو می‌شد. با این حال بهتر بود دولت به نحوی مردم را در این مورد با خود همراه می‌کرد.

بر اساس اعلام مسئولان، در صورتی که سهمیه بنزین هر خودرویی مصرف نشود، این سهمیه تا شش ماه در کارت سوخت آن خودرو ذخیره خواهد شد. حال در صورتی که این زمان از شش ماه بیشتر شود به ازای هر ماه تجاوز سهمیه ماه آخر حفظ و سهمیه ماه اول حذف خواهد شد.

سهمیه دریافت شده توسط هر نوع خودرو چقدر است؟

بر اساس اطلاعات موجود، خودروهای سواری بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند. همچنین تاکسی‌های بنزینی ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر، وانت کم مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۶۰ لیتر، وانت پر مصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، آمبولانس ۵۰۰ لیتر و خودروهای ون نیز ۶۰۰ لیتر بنزین دریافت می‌کنند. به علاوه خودروهای دولتی به هیچ عنوان سهمیه دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط اعلام کرده است که براساس تدابیر صورت گرفته در وزارت کشور، شرکت‌های تاکسی اینترنتی و برخط در سراسر کشور از جمله اصفهان از ۲۴ آبان ماه تا ۲۴ دی ماه سال جاری مهلت دارند نسبت به قرار گرفتن در چارچوب و تمکین دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و وزارت صنعت و معدن در ارتباط با تاکسی‌های بر خط اقدام کنند در غیر اینصورت رانندگان، مشمول بهره‌مندی از سهمیه سوخت نخواهند شد.

هادی منوچهری افزود: سهمیه سرویس مدارس در حال حاضر ۱۲۰ لیتر در نظر گرفته شده، اما میزان نهایی سهمیه سوخت آنان در حال بررسی است و احتمال افزایش آن وجود دارد.

علت تکرار سیاست "کارت سوخت"

در سال‌های گذشته (۱۳۹۴) یکی از دلایل حذف کارت سوخت، نزدیک شدن قیمت بنزین به بهای تمام شده آن بود اما در کنار این موضع نباید مزایای استفاده از کارت سوخت مانند ارائه آمار مصرف و غیره به مسئولان را نادیده گرفت. به علاوه، هرچه شرایط دریافت سوخت حساب شده تر باشد احتمال قاچاق آن نیز کمتر می‌شود.

رمز کارت‌های سوخت

رمز تمامی کارت‌های سوخت مجددا به چهار شماره آخر کد ملی صاحب کارت سوخت برگردانده شده است. افراد برای تغییر رمز می‌توانند با مراجعه به پمپ‌های بنزین رمز خود را به رمز دلخواه تغییر دهند.

همچنین با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ۱۰ و یا یکی از نواحی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌توان مشکلات مربوط به کارت سوخت را رفع کرد. همراه داشتن مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه یا وکالت‌نامه قانونی در این زمینه الزامی است. تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راه دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر است.

چه کسانی حمایت معیشتی دریافت می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت که مردم هر جامعه از نظر مقدار درآمد به ۱۰ رده تقسیم می‌شوند که اصطلاحا به هر رده "دهک" گفته می‌شود. در این دسته‌بندی دهک اول فقیرترین و دهک دهم ثروتمندترین افراد جامعه هستند. معمولا دهک‌های اول تا سوم،‌ اقشار آسیب پذیر یا طبقات ضعیف بشمار می‌روند.

باتوجه به اینکه در ایران بنزین عرضه شده بنابر سیاست‌های دولت به قیمتی کمتر از بهای تمام شده آن به فروش می‌رود، هر فرد مصرف بیشتری از این سوخت داشته باشد، یارانه بیشتری دریافت می‌کند. اما نکته قابل توجه این است که این یارانه به میزان صحیحی بین افراد تقسیم نمی‌شود، زیرا اغلب، اقشار ضعیف خودروی شخصی ندارند اما افراد ثروتمند معمولا بیش از یک خودروی شخصی دارند. در نتیجه این یارانه بیشتر برای افراد ثروتمند پرداخت می‌شد.

گفته می شود که طرح اصلاح قیمت بنزین با کاهش یارانه پنهان آن، درآمدی را به حسابی در خزانه وارد می‌کند که بر اساس گفته روحانی و نوبخت ریالی از آن به جیب دولت نرفته و به صورت کامل به حساب خانوارهای کم درآمد و نیازمند (عموم مردم به جز تقریبا سه دهک بالایی جامعه) واریز می‌شود. به گفته پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی، اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین روی تورم تقریبا دو درصد و تاثیر غیرمستقیم آن نیز حدود دو درصد است. یعنی بنزین حداکثر چهار درصد بر قیمت‌ها تاثیر دارد.

برای طرح معیشتی با کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت نام شود

بنا بر صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، این یارانه حمایتی به حدود ۱۸ میلیون خانوار با جمعیتی حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت خواهد شد. البته افرادی که خود را مشمول دریافت یارانه می‌دانند می‌توانند در چند روز آینده از طریق درگاه اینترنتی و کد دستوری (ussd) # ۶۳۶۹* ثبت نام کنند یا از وضعیت خود مطلع شوند؛ در صورتی که فرد مذکور، دارای صلاحیت شمرده شود از همان مرحله اول، پرداخت نقدی برای آنها لحاظ می‌شود.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه در پاسخ به پرسشی درباره فهرست مشمولان دریافت بسته حمایتی اعم از کارگران فصلی، دستفروشان و دختران مجرد  گفت: هر کسی که دارای کد ملی باشد و در فهرست یارانه بگیران قرار نداشته باشد می‌تواند درخواست خود را برای دریافت این بسته حمایتی ارائه کند تا پس از بررسی شاخص‌ها و استانداردهای موجود، مشمول بودن یا نبودن وی را اعلام کنیم. دریافت بسته‌ها ابدا قشری نیست که بگوییم یک قشر مشمول و قشر دیگر مشمول نیستند.

آیا حذف شده‌ها از یارانه مشمول دریافت طرح حمایتی معیشتی می‌شوند؟

میرزایی درباره این که آیا افرادی که اخیرا از فهرست یارانه بگیران حذف شدند مشمول دریافت بسته جدید خواهند بود یا خیر، گفت: افرادی که با آزمون وسع، مشخص شد که وسع مالی بالایی دارند و در زمره سه دهک بالای درآمدی هستند قطعا مشمول بسته حمایتی جدید نخواهند بود.

پرداخت کمک هزینه معیشتی به مردم طی سه مرحله انجام می‌گیرد شبانگاه ۲۷ آبان اولین مرحله آن و شبانگاه ۲۹ آبان ماه نیز مرحله دوم آن واریز شد و به گفته مسئولان واریزی‌ها تا دوم آذرماه ادامه دارد.

یادآوری می‌شود، افراد از هرگونه مراجعه حضوری و تماس تلفنی به کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها خودداری نمایند.

زوج‌های جوان چگونه حمایت معیشتی دولت را دریافت کنند؟

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه گفت: زوجینی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، اگر هنوز یارانه خود را از خانواده‌ جدا نکرده باشند که مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر یارانه قطع شده باشد و یا قصد داشته باشند حساب یارانه خود را تفکیک کنند باید به پلیس ۱۰+ مراجعه و پرونده تشکیل دهند.

هیچ پیامکی پیرامون یارانه یا طرح حمایت معیشتی ارسال نمی‌شود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای اعلام کرد: هیچ پیامکی درباره یارانه از سوی این وزارتخانه ارسال نمی شود. فرایند پرداخت به مشمولان طرح حمایت معیشتی تا هفته آینده ادامه دارد و هیچگونه پیامکی مبنی بر شمول، قطع و ثبت نام یارانه یا طرح حمایت معیشتی برای هموطنان ارسال نمی شود. هرگونه پیامک در این خصوص جعلی است.

کد خبر 397576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.