واکنش سیستم شهری به بروز ناآرامی‌ها

یک دکترای شهرسازی گفت: نارضایتی‌های اجتماعی چه در سطح شهر، کشور و حتی در سطح بین الملل، به شکل نمادها و نشانه‌های بیرونی نشان داده می‌شود، بدین معنا که ممکن است بخشی از جامعه نسبت به یک موضوع سیاسی، اقتصادی، هویتی، قومی و فرهنگی واکنش‌های تندی نشان دهد.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واژه اغتشاش به معنی بهم خوردن انسجام یک سازمان یا نظام است، چنانچه نظمی که بین اجزای یک مجموعه وجود داشته تحت هر شرایطی دچار اختلال شود و روابط بین این اجزا تغییر کند، هدف اولیه‌ای که به واسطه آن اجزا در کنار یکدیگر و در قالب یک سیستم کار می‌کردند، محقق نمی‌شود و بر هم ریختگی برای آن سیستم به وجود می‌آید.

وی با اشاره به برهم ریختگی سیستم شهری، افزود: اجزای سیستم شهری در تعامل و ارتباط با اجزای دیگر سعی دارد هویت و انسجام کلی نظام شهری را محقق کند، اما زمانی که این نقش به وسیله یک عامل خارجی یا داخلی به هم می‌خورد، ارتباط بین اجزای سیستم دچار اخلال می‌شود و هدف غایی سیستم محقق نمی‌شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمان بروز اغتشاش وظیفه و نقشی که اجزای کالبدی و غیرکالبدی شهر باید به طور معمول در حیات شهر داشته باشند، محقق نمی‌شود و این موجب شده تا شهر دچار آشفتگی و برهم‌ریختگی شود.

وی تصریح کرد: در برخی مکان‌ها این اغتشاشات به گونه‌ای پیش می‌رود که بخشی از ارگان‌ها و زیرساخت‌های شهری دچار از هم پاشیدگی و نابودی می‌شود، به عبارت دیگر حالت‌های حادتر اغتشاشات شهری از هم پاشیدگی و نابودی سیستم شهر را به دنبال دارد.

شبانی تاکید کرد: نارضایتی‌های اجتماعی چه در سطح شهر، کشور و حتی در سطح بین الملل، به شکل نمادها و نشانه‌های بیرونی نشان داده می‌شود، بدین معنا که ممکن است بخشی از جامعه نسبت به یک موضوع سیاسی، اقتصادی، هویتی و قومی و فرهنگی واکنش‌هایی نشان دهد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه یکی از روش‌های نشان دادن این نارضایتی، تظاهرات بیرونی در قالب رفتارهای اجتماعی است، ادامه داد: چنانچه این تظاهرات در یک قالب تعریف شده مدنی به خصوص ساختارهای قانونی یک مجموعه سیاسی و اجتماعی تعریف شده در نیاید، از طرف نظام مدیریتی به عنوان آشوب و ناآرامی تلقی می‌شود که باید با آن برخورد کرد زیرا کارکرد سیستمی یک شهر را بهم می‌ریزد.

شبانی افزود: ریشه‌یابی علت اختلال در سیستم شهری و بررسی راه‌هایی برای بازگردانی اجزا و بخش‌های مختلف به نقش اولیه خود در حیات سیستمی شهر، بعد از این ناآرامی‌ها اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 397570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.