فلج شدن گردشگری با قطعی اینترنت

تجمعات و مسائل امنیتی که در چند روز اخیر کشور با آن مواجه بود باعث شد که ارتباطات اینترنت کشور مختل شود و اصناف زیادی از جمله دفاتر خدمات مسافرتی آسیب ببینند ضمن اینکه ناآرامی ها نیز به خودی خود آسیب زیادی را متوجه صنعت گردشگری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعلام نرخ جدید بنزین وضع کشور به یک باره تغییر کرد و تجمعات و راه‌بندان‌هایی در سطح شهرها شکل گرفت. تجمعاتی که در اعتراض به گرانی بنزین امنیت عمومی را تضعیف و پذیرش گردشگر در شهر را با مشکل مواجه کرد. این اتفاقات باعث شد تا شورای امنیت ملی دستور محدودیت ارتباطات اینترنت بین الملل را بدهد و تنها سایت‌های داخلی باز شوند.

از قطعی اینترنت مشاغل زیادی متحمل ضرر شد، زیرا در دنیای فناورانه امروز بسیاری فعالیت‌ها وابسته به اینترنت شده است. یکی از مشاغل دفاتر و آژانس‌های مسافرتی است که تقریبا تمام فعالیت‌های خود از جمله صدور بلیط، هماهنگی برای بسته‌های سفر و رزرو را در بستر جهانی نت انجام می‌دهند. فعالیت آژانس‌ها و بسیاری دیگر از مشاغل در صنعت گردشگری بر پایه اینترنت و ارتباط آنلاین سوار است.

جدا از قطعی اینترنت مفهومی که بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری می‌زند، "کاهش امنیت" است. امنیت به اندازه‌ای در سفر و گردشگری اهمیت دارد که به این صنعت لقب "ترسو" داده‌اند، زیرا با هر اتفاقی معادلات گردشگری به هم می‌ریزد. با توجه به رویکرد منفی رسانه‌ای غرب در قبال ایران به احتمال زیاد اخباری غلوشده‌ای از ناآرامی‌های ایران به جهان مخابره شده و باید منتظر تبعات آن بود.

در همین رابطه رئیس انجمن صنفی آژانس داران اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از پایه‌های اصلی فعالیت آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدماتی احساس امنیت است، حتی اگر امنیت پایداری وجود داشته باشد، اما احساس امنیت نباشد آسیب زیادی به صنعت گردشگری خواهد رسید. به همین دلیل در مسائلی که در این چند روز کشور با آن درگیر بود دفاتر خدماتی لطمه زیادی را متحمل شدند.

کاووس مسعودی با اشاره به اهمیت اینترنت در صنعت گردشگری تصریح کرد: تمام کارها در دفاتر و آژانس‌های مسافرتی با اینترنت انجام می‌شود و اختلال آن در این چند روز زیان زیادی به بار آورده است. متاسفانه دفاتر مسافرتی در حال حاضر در وضع خوبی نیستند و متحمل ضرر شده‌اند.

وی درباره اینکه آیا نامه نگاری یا فعالیتی برای برقراری کامل اینترنت انجام شده، خاطرنشان کرد: ابعاد مشکل ملی بوده و دولت بهتر از هر ارگان دیگری آگاه از ضرر قطعی اینترنت به اقشار و اصناف گوناگون از جمله مشاغل صنعت گردشگری است. بنابراین تصور ما این است که در اولین فرصت اینترنت وصل خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی آژانس داران اصفهان با اشاره به تاثیر گرانی بنزین بر خدمات گردشگری، تاکید کرد: مسئولان پس از گرانی بنزین قول دادند که با انجام کنترل‌های لازم قیمت‌ها را ثابت نگه دارند، اما باید منتظر گرانی همه کالاها و خدمات از جمله تورهای گردشگری باشیم. زیرا زمانی که یک تور می‌خواهد حرکت کند نیاز به هماهنگی با دیگر بخش‌ها مانند خدمات تغذیه، جاذبه‌ها، درمان و غیره دارد و گرانی آن‌ها موجب گرانی تورها می‌شود ضمن اینکه ۶۰ لیتر بنزین در سفر و گردش چیزی نیست و مجبور به استفاده از بنزین آزاد خواهیم شد.

با محدودیت اینترنت بسیاری مشاغل از جمله فعالان در عرصه گردشگری آسیب دیدند. عدم صدور بلیط‌های رزرو شده و ناتوانی در اطلاع رسانی درباره تغییر ساعت‌های و یا لغو تورها و پروازها بزرگترین مشکلاتی بود که محدودیت اینترنت برای آژانس‌ها و مسافران ایجاد کرده است. پیش از این نیز رحمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور خبر از ارسال نامه‌ای به وزارت ارتباطات در قبال  محدودیت اینترنت داده بود، اما به گفته وی پاسخ روشنی دریافت نشد.

صنعت گردشگری نوپای ایران که به تازگی دارای وزارت شده و در تلاش است تا با به رخ کشیدن امنیت ایران تبلیغات منفی غربی‌ها را بی‌اثر و گردشگران را جذب کشور کند، در حال حاضر ارتباطی با جهان ندارد. ارتباط ایران با دارا بودن چندین شهر جهانی (اصفهان، یزد، رشت، میبد، سنندج و غیره) با جهان قطع است!

کد خبر 397529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوشنگ IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    2 0
    حالا الان نه که خیلی صنعت گردشگریمون رو رواله.