۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
صدای زمین ثبت شد

ستاره شناسان سازمان فضایی اروپا برای اولین بار موفق شدند صدای موسیقی زمین را ثبت کنند.

به گزارش ایمنا، زمین الهام بخش موسیقی‌های مختلفی بوده است، اما اکنون به نظر می‌رسد این سیاره موسیقی خاص خود را دارد. اکنون ستاره‌شناسان سازمان فضایی اروپا برای اولین بار موفق شده‌اند تا این موسیقی را که توسط میدان مغناطیسی زمین در زمان برخورد با ذرات باردار خورشید به وجود می‌آید، ثبت کنند. این آهنگ در حقیقت نسخه صوتی نمایش خارق‌العاده شفق قطبی است که نزدیک قطب‌های زمین و هنگام برخورد ذرات باردار با اتمسفر زمین می‌توان مشاهده کرد.

کارشناسان سازمان فضایی اروپا که این امواج مغناطیسی تولید شده بر اثر برخورد بادهای خورشیدی به زمین را تجزیه و تحلیل کردند، این موسیقی را به نسخه قابل شنیدن تبدیل کردند. آن‌ها نتایج حاصل از این تحلیل‌ها را به فرکانسی قابل شنیدن تبدیل کردند و به این ترتیب سر و صدایی عجیب به وجود آمد که شبیه جلوه‌های ویژه صوتی یک فیلم علمی تخیلی به نظر می‌رسد.

این موسیقی پس از آن شناسایی شد که محققان چهار فضاپیما را به منطقه پیش لرزه میدان مغناطیسی زمین فرستادند. این میدان مغناطیسی رو به خورشید و نخستین بخشی است که تحت تاثیر طوفان‌های خورشیدی قرار می‌گیرد.

به طور معمول جریان مداوم ذرات باردار که بادهای خورشیدی را تشکیل می‌دهد، سبب می‌شود در منطقه پیش لرزه امواج مغناطیسی ساده منتشر شود. این امواج هنگامی‌که به صوت تبدیل می‌شود، صدایی شبیه یک نت موسیقی را تولید می‌کند، اما هنگامی‌ که طوفان‌های خورشیدی به زمین برخورد می‌کند تاثیر آن بر پیش لرزه میدان مغناطیسی سبب ایجاد صوتی با صدای بلند می‌شود که بسیار پیچیده‌تر است.

نتایج این مطالعه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 397518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.