سلامت روده با مصرف ‌گردو

تسکین ‌علائم میگرن ‌با کشف داروی جدید، شیوع بیماری واگیردار آنفولانزا در کشور، استرس دوران بارداری ‌و اختلالات شخصیتی کودک، پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان و تضمین سلامت روده با مصرف گردو را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به تفاوت بیماری سرما خوردگی و آنفولانزا، اظهار کرد: در حال حاضر آنفلوانزا در کشور شایع شده است که مهم ترین عامل شیوع آن، عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی است. زیرا، آنفلوانزا به عنوان یک بیماری واگیردار، به سرعت افراد را درگیر می کند.

ایرج خسرونیا با بیان اینکه علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا، در ابتدا شبیه یکدیگر هستند، افزود: سرماخوردگی نیازی به درمان دارویی ندارد و با استراحت و خورد مایعات گرم مثل سوپ، منجر به بهبود فرد مبتلا می شود. در حالی که علائم آنفلوانزا بعد از دو سه روز از ابتلا، با دردهای شدید استخوانی، تب و لرز، ضعف عمومی و بی حالی و...، همراه است که نوع شدید آن می تواند منجر به ذات الریه شود که در این صورت فرد می بایست بستری و تحت درمان قرار گیرد. متاسفانه بعضی از افرادی که دچار ذات الریه می شوند، ممکن است به درمان جواب ندهند و منجر به مرگ فرد بیمار شود.

رئیس ‌جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه ویروس آنفلوانزا هر روز در حال تغییر است، گفت: تزریق واکسن فقط می ‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. در حالی که در بعضی موارد یک نفر به طور همزمان درگیر دو سه نوع ویروس آنفلوانزا می شود.

خسرونیا با اشاره به شایع شدن آنفلوانزا در کشور، اظهار: به دنبال سرد شدن هوا، حضور فرد مبتلا در محیط بسته همچون کلاس های درس، می تواند سایر دانش آموزان را مبتلا کند و این بیماری به خانواده ها نیز منتقل می شود.

وی ‌تصریح کرد: داروی ‌خاصی برای درمان آنفلوانزا وجود ندارد، افراد مبتلا تحت درمان ‌های دارویی ‌قرار می گیرند تا از این طریق، از بروز عارضه های بعدی این بیماری جلوگیری شود.

پوکی استخوان ‌در زنان بیشتر از مردان

کارشناس اداره کنترل بیمای‌های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت، با اشارره به نقش مصرف کلسیم ‌در رژیم غذایی خانواده‌ها، اظهار کرد: مصرف ویتامین D، لبنیات ‌به کاهش عوارض ناشی از پوکی استخوان کمک می‌کند بیماری پوکی استخوان به عوامل متعددی وابسته است، رنگ پوست، نژاد، سن، بیماری‌ زمینه‌ای، مصرف دارو، عوامل محیطی، وراثت، تغذیه از عوامل موثری است که خطر پوکی استخوان را بالا می‌برد. پوکی استخوان ‌در سفید پوستان بیش‌ از سیاه پوستان و در زنان بیش‌از مردان شایع است.

فاطمه ‌حاج ولی‌زاده با بیان اینکه شایع‌ترین عارضه پوکی استخوان، شکستگی‌های استخوانی است، افزود: پس از ۵۰ سالگی از هر سه زن یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود که این آمار در مردان کمتر است تا جایی که از هر پنچ نفر، یک‌نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود.

وی تاکید بر نقش تغذیه در ‌جلوگیری از پوکی استخوان و عوارض احتمالی آن، گفت: به طور معمول کسانی که در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند. مصرف ویتامین D، لبنیات به کاهش عوارض ناشی از پوکی استخوان کمک می‌کند.

کارشناس اداره کنترل بیمای‌های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت، تصریح کرد: علاوه‌ بر آن بازسازی بافت استخوانی و کلسیم داخل استخوان‌ها تا سن ۳۰ سالگی ادامه دارد و پس از آن در حد ثابتی مانده و یا با از دست دادن مواد معدنی استخوان‌ها کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل کسانی‌ که در دوره نوجوانی تغذیه بدی داشتند یا رژیم‌های غذایی سختی را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

حاج‌ولی‌زاده با اشاره به اینکه در سراسر جهان حدود ۹ میلیون نفر در سال ‌دچار شکستگی استخوان‌ها می‌شوند، اظهار کرد: پوکی استخوان ‌یک بیماری خاموش خوانده می‌شود؛ چراکه تا پیش‌از بروز عارضه‌ای مانند شکستگی، خود را نشان نمی‌دهد. از آنجایی که اکثر شکستگی‌ها در استخوان‌هایی اتقاق می‌افتد که وزن بدن را تحمل می‌کنند، عوارضی که شکستگی این استخوان‌ها برای بدن دارند بسیار سخت خواهد بود.

تسکین علائم میگرن با کشف داروی ‌جدید

متخصصان آمریکایی ‌در آزمایشات خود به داروی جدیدی دست پیدا کردند که علائم میگرن را تسکین می‌دهد. محققان ‌اظهار کردند : «افراد مبتلا به میگرن که علائم بیماری‌شان با داروهای موجود تسکین پیدا نمی‌کند به زودی گزینه درمانی جدیدی را در اختیار خواهند داشت».

در این مطالعه که روی نزدیک به ۱۷۰۰ بیمار انجام گرفت مشخص شد قرصی موسوم به ubrogepant نسبت به یک دارونما در تسکین علائم میگرن عملکرد بهتری داشته‌است. هرچند سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز این دارو را تایید نکرده‌ اما داروی ubrogepant به گروه جدیدی از داروهای موسوم به مهارکننده‌های CGRP تعلق دارد که از سال گذشته وارد بازار دارویی شده‌است. CGRP پروتئینی است که در حین حملات میگرنی از طریق عصب‌های سه‌قلو ترشح می‌شود و در بروز علائم میگرن نقش کلیدی بازی می‌کند.

به گفته ‌محققان بررسی‌های جدید نشان داد داروی ubrogepant نسبت به چندین دارونما در تسکین درد و دیگر علائم میگرن از قبیل حالت تهوع و ‌حساسیت به نور یا صدا بهتر عمل می‌کند. با مصرف داروی ubrogepant علائم بیماری میگرن در ۲۲ درصد از مبتلایان در مدت دو ساعت تسکین پیدا کرد. این درحالی است که در گروه دیگر این رقم ۱۴ درصد بوده‌است.

تضمین سلامت روده با مصرف گردو

اضافه ‌کردن گردو به رژیم غذایی، تنوع باکتری‌ها در روده را افزایش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تنوع باکتریایی ‌کمتر در روده با ابتلا به چاقی و بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های التهابی روده مرتبط است.  گردوها سرشار از فیبر، اسید آلفا لینولئیک (نوعی اسید چرب ضروری)، منگنز، بیوتین و دیگر مواد مغذی تقویت‌کننده هستند و همواره مورد توجه محققان بوده‌اند. یکی از مطالعات اخیر درباره این مغزهای خام نشان می‌دهد که مصرف گردو می‌تواند تغییرات مثبتی را در سطح باکتری‌ها روده به‌وجود بیاورد و در نتیجه سلامت روده ها تقویت  می کند.

دکتر بیرلی اظهار کرد: «ما متوجه شدیم که اضافه کردن گردو به رژیم غذایی، تنوع باکتری‌ها در روده را افزایش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تنوع باکتریایی کمتر در روده با ابتلا به چاقی و بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های التهابی روده مرتبط است.

وی ‌تاکید کرد: گردوها، میزان چندین باکتری مهم مانند لاکتوباسیلوس را در روده بیشتر می‌کنند. هرچه تنوع باکتریایی در روده افراد بیشتر باشد، سلامت عمومی افراد هم در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

استرس دوران بارداری و اختلالات شخصیتی کودک

پژوهشگران ‌به این نتیجه رسیده اند که کودکان مادرانی که در دورن بارداری دچار استرس زیاد یا متوسط بوده اند، تا سن سی سالگی، سه برابر دیگران مستعد ابتلا به اختلالات شخصیتی هستند. پیش از این نیز گزارش شده بود که استرس مادر در دوران بارداری می‌تواند به بروز بیماری‌های روانی حاد، اضطراب و افسردگی در میان کودکان مرتبط باشد. احتمال ابتلا به اختلالات شخصیتی کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری زیر استرس شدید بوده اند، ده برابر دیگران است. دکتر ترودی سِنِویراتنِه، مدیر بخش پیش زادی کالج سلطنتی روانپزشکان بر اهمیت نظارت بر سلامت روانی مادران باردار تاکید می‌کند.

او اظهار کرد: «بارداری می‌تواند دورانی پراسترس باشد و این پژوهش نمایانگر اهمیت دسترسی مادران باردار به حمایت‌های روانی مورد نیاز آنها است. راس برنیگان، مولف ارشد این پژوهش در کالج سلطنتی جراحان ایرلند  اظهار کرد: «تحقیقات بیشتری برای تثبیت ارتباط میان استرس مادر و ابتلای کودک به اختلالات شخصیتی لازم است.

کد خبر 397516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.