چگونه سیستم ایمنی بدن را در روزهای آلوده تقویت کنیم؟

تنفس در هوای آلوده، انسان را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد، اما مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از آن‌ها محافظت می‌کند.

به گزارش ایمنا، بعضی مشکلات برای سلامت ناشی از آلودگی هوا، احساس خستگی، برونشیت، ذات‌الریه، تحریک بینی، چشم، پوست، سردرد یا سرگیجه است؛ از عوارض بلندمدت قرارگیری در معرض هوای آلوده می‌توان به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات عصبی، کلیوی، آسیب کبدی و مغزی و بیماری‌های تنفسی اشاره کرد. در ادامه شما را با پنج ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای آلوده آشنا می‌کنیم:

نوشیدن مایعات کافی: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مبارزه با عوارض جانبی آلودگی هوا، نوشیدن مقادیر زیاد آب است. با نوشیدن مقادیر زیاد آب، نه تنها پوستتان مرطوب می‌ماند، بلکه سموم بدن نیز دفع خواهد شد. در طول روز حداقل ۶ فنجان آب گرم بنوشید؛ نوشیدن چای سبز نیز منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف گیاهان: تنفس در هوای آلوده، شما را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد، اما مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، از بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. در روزهای آلوده به طور مرتب سبزیجاتی مانند هویج، زغال اخته، توت‌ها، لوبیا و میوه‌های خانواده مرکبات را مصرف کنید.

مصرف امگا ۳: امگا ۳ مفیدترین نوع چربی است که به طور معمول در دانه‌ها، ماهی و آجیل یافت می‌شود. مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ موجود در دانه کتان، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و گردو از ریه‌های شما در برابر عوارض تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت می‌کند. امگا ۳ در محافظت از قلب شما در برابر آلودگی هوا نیز موثر است.

افزودن ویتامین E به رژیم غذایی: این ویتامین محلول در چربی، اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب‌هایی است که به بافت‌های انسان وارد می‌شود؛ روغن کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی، تخم آفتابگردان و روغن زیتون از جمله این منابع غنی این ویتامین است.

مصرف منابع حاوی بتاکاروتن: این ترکیب به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی نقش بسیار مهمی در کنترل التهابات ناشی از آلودگی ایفا می‌کنند؛ سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج، قوی‌ترین منابع بتاکاروتن محسوب می‌شود. برگ تربچه و هویج نیز از دیگر منابع غنی بتاکاروتن است.

کد خبر 397489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.