تولید سیمان و شیشه متحول می‌شود!

یک استارت آپ ادعا می‌کند با استفاده از انرژی خورشید و هوش مصنوعی می‌تواند یک اجاق خورشیدی بسازد؛ این اجاق با دمای هزار درجه سانتیگراد تولید فولاد، شیشه و سیمان را دگرگون می‌کند.

به گزارش ایمنا، این استارت آپ با پشتیبانی بیل گیتس ادعا می‌کند به نوآوری مهمی در فناوری خورشیدی رسیده که احتمالاً تولید فولاد و شیشه را دگرگون می‌کند. این شرکت که هلیوژن(Heliogen)  نام دارد با استفاده از هوش مصنوعی تعدادی از آینه‌ها را طوری تنظیم می‌کند تا بتوانند نور خورشید را منعکس و متمرکز کند؛ به این ترتیب نوعی اجاق خورشیدی ایجاد می‌شود.

هلیوژن مدعی است این سیستم چنان کارآمد بوده که می‌تواند دمای هزار درجه فارنهایت ایجاد کند. چنین دمایی حدود یک چهارم دمای سطح خورشید است. این برای نخستین بار است که سیستم‌های خورشیدی مانند هلیوژن چنین گرمایی تولید می‌کنند و به گفته استارتاپ مذکور می‌توان از آن به عنوان روشی حافظ محیط زیست، جهت تولید  مواد پرمصرف مانند سیمان، شیشه و فولاد استفاده کرد.

نوآوری هلیوژن تاثیری عظیم بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت. در حال حاضر هفت درصد دی اکسید کربنی که در محیط زیست زمین آزاد می‌شود در نتیجه تولید سیمان به وجود می‌آید. روش هلیوژن نه تنها حافظ محیط زیست است، بلکه نیازمند هیچ‌گونه سوخت فسیلی نیست و بنابراین بسیار صرفه جویانه است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 397486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.