عراق مصمم به توسعه انرژی خورشیدی

در پی توافقات انجام گرفته میان عراق و شرکت زیمنس، این کشور به منظور توسعه پروژه‌های تولید برق، استفاده از انرژی خورشیدی خود را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش تقاضای برق در عراق نیازمند یک رویکرد مدیریتی تحول‌گرا برای رهبری پروژه‌های تأمین انرژی جدید این کشور و ارتقای فن‌آوری‌های موجود و مورد نیاز است. به همین دلیل این کشور تصمیم گرفت تولیدات نیروی خود را افزایش دهد.

عراق که سالیان طولانی به تولیدات زغال‌سنگ و بنزین وابسته بود و تلاش می‌کرد ظرفیت شبکه ملی خود را در این زمینه افزایش دهد، پس از اطلاعیه ارسالی سازمان ملل به مشاوران وزارت امور خارجه مبنی بر توسعه سیاست انرژی خورشیدی، تصمیم به تغییر رویکرد انرژی خود از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر گرفت.

این تغییر رویه در سال ۲۰۱۷ عملی شد ولی ظرفیت پنل‌های نصب شده در آن تا ۱۱.۳ گیگاوات برآورد شده بود، حال آن‌که میزان تقاضای انرژی در این کشور ۱۷ گیگاوات است. به منظور جبران کمبود در این بخش، عراق در همان سال اقدام به عقد قراردادی به ارزش یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت جنرال الکتریک کرد که شامل سفارشاتی برای وزارت نیرو در راستای ساخت نیروگاه‌های جدید، ارتقا فن‌آوری‌های لازم و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری به‌ منظور افزایش ظرفیت تولید برق و بروزرسانی زیرساخت‌های آسیب دیده آن در زمان جنگ می‌شد.

این کشور از زمان تعرضی که در سال ۲۰۰۳ به رهبری آمریکا در آن انجام گرفت تاکنون تولید برق نامشخصی داشته است. جنگ برای بازپس‌گیری مناطقی از کشور که در گذشته تحت کنترل داعش بودند نیز منجر به آسیب‌های زیرساختی بسیاری در این کشور شده است.

جنرال الکتریک متعهد شد که برای کمک به مردم عراق در تقویت اقتصاد، ساخت دوباره مناطق آسیب‌دیده در جنگ‌ها و درگیری‌ها و نیز پیشرفت کشور برای نسل‌های امروز و فردای آن، برای این کشور انرژی کارآمد، مقرون به صرفه و کافی فراهم آورد. به همین دلیل پس از آزاد شدن موصل، اقدام به بازسازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی القیارا (Al Qayara) کرد. این شرکت همچنین حامی تولیدات بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی کشور شد که در بغداد قرار دارد و در آزادسازی بودجه دو میلیارد دلاری بخش انرژی عراق از وزارت دارایی نقشی کلیدی داشت.

از سوی دیگر پس از عقد قرارداد، جنرال الکتریک از نصب و راه‌اندازی یکی از توربین‌های گازی پیشرفته "۹E" خود در نیروگاه القدوس (Al Qudus) خبر داد. این توربین که حدود ۱۲۵مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه‌ اضافه می‌کند و توان خروجی آن را تا یک‌هزار و ۲۵۰ مگاوات افزایش می‌دهد، برای کار در شرایط آب و هوایی سخت، از گرمای شدید تا سرمای طاقت‌فرسا طراحی شده است. توربین‌های ۹E می‌تواند با بیش از ۵۰ نوع سوخت به فعالیت بپردازد بنابراین در صورت دسترسی نداشتن به گاز طبیعی، وزارت نیرو می‌تواند این واحدها را با اقتصادی‌ترین سوخت موجود در کشور نیز به کار اندازد. بر طبق قرارداد، خدمات تعمیر و نگهداری نیروگاه مذکور نیز بر عهده جنرال الکتریک قرار دارد و وزارت برق عراق (MOE)  تنها مجری انجام این امور است.

یکی از سریع‌ترین و البته پرهزینه‌ترین راه‌ها برای افزایش تولید انرژی در شبکه ملی عراق، افزایش بهره‌وری از امکانات تولید برق موجود است که این عملیات در نیروگاه جدید القدوس تنها پنج ماه زمان لازم دارد. تولید برق اضافی برای ماه‌های گرم تابستان نیز از اولویت‌های وزارت برق این کشور به حساب می‌آید.

علاوه بر این، به‌منظور توسعه ۷۵۵ مگاواتی تولیدات فتوولتائیک در طول هفت پروژه‌ برق جاری، وزارت برق عراق برای تنوع بخشیدن به ترکیبات انرژی کشور، از عملیاتی شدن مزارع خورشیدی شهرهای خود تا پایان سال ۲۰۲۰ خبر داد. بنا بر گزارش MOE، بخش‌های واجد شرایط در این زمینه عبارتند از مزارع خورشیدی کربلا و بابل قدیم به ترتیب با ۳۰۰ و ۲۲۵ مگاوات ظرفیت، دو پارک خورشیدی ۵۰ مگاواتی در واسط (Wasit) با ارائه کلی ۱۰۰ مگاوات نیرو، پروژه‌های ۵۰ و ۳۰ مگاواتی در مثنی (Muthanna) و تأسیسات ۵۰ مگاواتی در ال‌دیوانیه (Al Diwaniyah). از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود توافق انجام گرفته میان عراق و زیمنس ظرفیت تولید کشور را در فاز اول یعنی ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در زوبیدیه (Zubaidiyah) که در ۴۵ مایلی جنوب بغداد واقع شده است تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

جنرال الکتریک همچنین متعهد شده بود که بیش از دو گیگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های سماوا (Samawa) و ذی قار (Dhi Qar) عراق بیافزاید که این پروژه با نصب چهار توربین گازی ۹E و ژنراتور بخار برای بازیابی گرما، در دو فاز به انجام رسید. فاز یک آن شامل افزودن بیش از ۷۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برای ارتقای زیرساخت‌های موجود و فاز دوم شامل اضافه کردن ۵۸۰ مگاوات به شبکه ملی عراق برای بروزرسانی و بازسازی چهار نیروگاه اصلی کشور می‌شد.  

کد خبر 397471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.