حمایت نمین از افزایش قیمت بنزین

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

تصمیم دولت در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین جای تحسین و تشویق دارد

عباس سلیمی‌نمین درباره تصمیم اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در افزایش قیمت بنزین گفت: در عرصه مدیریت اتخاذ تصمیمات مهم و استراتژیک منوط به یکسری شرایطی است به عبارتی برای رفع یکسری مشکلات جدی باید الزاماتی مورد توجه قرار گیرد که بحث بنزین هم از جمله این موارد بود. وی تصمیم دولت در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را ارزنده توصیف کرد و گفت: اگرچه به لحاظ مدیریتی باید اقدام دولت را تحسین و مورد تشویق قرار داد اما این تایید به معنای آن نیست که دولت در اجرای چنین طرح های مهمی با ریسک بالا خود را بی نیاز از بررسی های کارشناسی قوی بداند به عبارتی نفس اینکه دولت قصد دارد تصمیمی مهم اتخاذ کند نباید به این معنا باشد که بی نیاز از نظرات کارشناسی و انجام رفتارها اقناعی جدی در جامعه است.

سلیمی نمین تاکید کرد: متاسفانه نوعی برداشت غلط ایجاد شده به این معنی که صرف اینکه قرار است یک کار خوب و بزرگ انجام گیرد دولتی را بی نیاز از انجام کار جدی اقناعی می کند یعنی در مساله افزایش قیمت بنزین نفس اینکه چنین اقدامی منجر به کاهش قاچاق و مصرف بنزین می شود دولت را بی نیاز از این خواهد کرد که جامعه را ماه ها قبل از اجرای تصمیم خود در جریان قرار داده و با خود همراه کند.   وی با بیان اینکه کلیت تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین را ضروری می دانم، افزود: فکر می‌کنم در نحوه اجرا باید به گونه ای دیگر عمل می شد که البته هنوز هم دیر نشده و بهتر است تا با بحث‌های کارشناسی برای جامعه توضیح داده شود که بیشترین نفع و بهره را از تصمیم افزایش قیمت بنزین جامعه خواهد برد، نباید اینگونه تصور شود که نیازی به این کارها نبوده و جامعه کاملا همراه است.

کواکبیان: مشکل اینترنت ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند

 مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: با توجه به مسائلی که اخیرا پیش آمده پیشنهادی داده شد که هفته آینده جلسه داشته باشیم به همین دلیل لازم است سران سه قوه در مجلس حضور پیدا کنند تا موضوع بنزین و کنترل قیمت‌ها را با حضور نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار دهیم. وی ادامه داد: موضوع فیلترینگ و خطوط اینترنتی ضربه‌ مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند. اکنون بیمارستان‌ها و موضوع صادرات و واردات در این حوزه به شدت مشکل دارد.

تیلرسون: استفاده از دارایی‌ آمریکا به عنوان گرو نادرست است

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفتگو با شبکه "پی‌بی‌اس" در پاسخ به سوالی درباره واکنش او نسبت به توقف پرداخت کمک نظامی به اوکراین در صورتی که این اقدام در زمان وزارت او صورت می‌گرفت، گفت: ترجیح می‌دهم درباره شرایط فرضی صحبت نکنم.   به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، او پس از تاکید مجری برنامه در این خصوص گفت: مشخصا درخواست برای منافع شخصی و استفاده از دارایی‌های آمریکا به عنوان گرو، کاری نادرست است.   وی افزود: شکی در این خصوص نیست. بنابراین اگر به دنبال منافع شخصی هستید و در این راستا از کمک خارجی آمریکا یا تسلیحات آمریکا یا نفوذ آمریکا استفاده می‌کنید، این کار اشتباه است. فکر می‌کنم همه این مساله را متوجه می‌شوند.   به نظر می‌رسد تیلرسون از برخی معاملات مشکل‌ساز احتمالی که از سوی افرادی طرح‌ریزی شده‌اند که از مهره‌های کلیدی ماجرای اوکراین بوده‌اند، جلوگیری کرده است.   رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا متهم است که از دولت اوکراین برای افزایش شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور درخواست کمک کرده است و ارائه کمک نظامی به این کشور را به انجام تحقیقات درباره پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات 2020 منوط کرده است. هانتر بایدن در اوکراین فعالیت اقتصادی داشت.

پلوسی: سوء استفاده ترامپ از قدرت یک حقیقت بی‌چون‌وچرا است

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به نمایندگان حزب دموکرات، به شدت با این استدلال برخی از جمهوریخواهان آمریکا مبنی بر این که آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نه از طریق استیضاح بلکه باید از طریق انتخابات تعیین شود، مخالفت کرد. وی تاکید کرد، این وظیفه مجلس نمایندگان آمریکا بر طبق قانون اساسی است که درباره تخلفات رئیس اجرایی کشور تحقیق کند.  او در این نامه خود نوشت: این حقیقتی بی چون‌وچرا است که رئیس جمهور از قدرت و اختیاراتش در راستای منافع شخصی و سیاسی و به قیمت چشم‌پوشی از منافع امنیت ملی ما سوء استفاده کرده است. این گفته که "بگذاریم انتخابات درباره ترامپ تصمیم بگیرد"، یک پاسخ ضعیف به جلسات استماع (روند استیضاح ترامپ) است.   پلوسی تاکید کرد: این موضعگیری خطرناک تنها موجب تشدید فوریت برای برخورد ما می‌شود زیرا رئیس جمهور یکپارچگی فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به خطر میندازد.   پلوسی در ادامه نامه‌اش همچنین جمهوریخواهان را از بابت این استدلال که در مناقشه مربوط به اعمال فشار دونالد ترامپ بر دولت اوکراین هیچگونه گروکشی با توجه به پرداخت شدن پول کمکهای آمریکا به کی‌یف رخ نداده سرزنش و محکوم کرد. دموکراتهای آمریکا ترامپ را متهم کرده‌اند به این که به هدف اعمال فشار بر دولت اوکراین به منظور وادار کردن این دولت به تحقیقات درباره جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات، قصد گرو نگه داشتن کمکهای امنیتی که آمریکا برای این کشور در نظر گرفته بوده را داشته است.  پلوسی عنوان کرد: حقیقت این است که این کمکها پس از آن پرداخت شدند که عامل افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا حقیقت را درباره قصد رئیس جمهور برای اخاذی و ارتشاء در قبال اوکراین فاش کرد و مجلس نمایندگان آمریکا هم تحقیقات رسمی را درباره ترامپ به جریان انداخت.   او همچنین از نمایندگان خواست با توجه به نزدیک شدن تعطیلات ویژه عید شکرگذاری مسیحیان علاوه بر تمرکزشان بر مساله استیضاح، به مسائل اولویت‌دار دیگری همچون تامین بودجه دولت، تصویب یک توافق تجاری جدید با مکزیک و کانادا و مساله زیرساختها هم توجه داشته باشند.   اما پلوسی تاکید کرد که این همچنین وظیفه آنها است تا عمل به قانون اساسی را هم تضمین کنند.

میشل عون: دولت جدید متشکل از چهره‌های سیاسی خواهد بود

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به یان کوبیس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان گفت، به محض پایان رایزنی‌هایی که پیرامون تشکیل دولت جدید با رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی ذی‌ربط در جریان است، زمان رایزنی‌ها با پارلمان را تعیین خواهد کرد. وی تصریح کرد، دولت جدید دولتی متشکل از چهره‌های سیاسی خواهد بود و نمایندگان جنبش‌ها در آن حضور خواهند داشت. اوضاع اقتصادی نیز کنترل و به تدریج بررسی می‌شود. عون در ادامه گفت: هدف از عدم تعیین زمان رایزنی‌ها با پارلمان رفع موانع پیش روی دولت و تسهیل در مأموریت نخست وزیر مکلف است. این درحالی است که سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان بر لزوم تشکیل دولتی فن سالار یا تکنوکرات با حضور افراد متخصص تاکید دارد و کنار زدن برخی وزیران در دولت آینده را خواستار است.

اردوغان:از خرید اس۴۰۰ منصرف نمی‌شویم

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه گفت، ترکیه به مبارزه علیه ی‌پ‌گ تا زمانی که تمام تهدیدها علیه ترکیه متوقف شود و همه شبه‌نظامیان حذف شوند، ادامه می‌دهد. او افزود، هیچ طرحی در این منطقه نمی‌تواند بدون حمایت و رضایت ترکیه محقق شود. آنکارا، ی‌پ‌گ را یک گروه تروریستی مرتبط با شبه‌نظامیان کردی که در خاک ترکیه آشوب به راه انداختند، می‌داند و سه عملیات در شمال سوریه علیه آن‌ها داشته است. ترکیه که از حمایت آمریکا از این نیروها خشمگین است، مرتبا از این متحد خودش در ناتو می‌خواهد تا روابطش با این گروه را متوقف کند.  رجب طیب اردوغان همچنین تاکید کرد که در جریان گفت‌وگوهای اخیر در واشنگتن به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که ترکیه از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد. اردوغان افزود، به ترامپ گفته است که اگر ایالات متحده آمریکا "موضع سازش‌ناپذیر" خود درباره اف‌-۳۵ ها را دنبال کند، ترکیه به دنبال جایگزین‌هایی برای رفع نیازهای دفاعی میان‌مدت خودش خواهد بود.  

تعویق جلسه پارلمان لبنان در پی بند آوردن مسیرها توسط معترضان

هیئت دفتر پارلمان اعلام کرد، جلسه قانونگذاری را به دلیل به حد نصاب نرسیدن به تعویق انداخت.  پارلمان لبنان که قرار بود امروز تشکیل جلسه دهد در میان درخواست معترضان برای لغو آن و تلاش‌شان برای ممانعت از ورود نمایندگان جلسه را به تعویق انداخت.    عدنان ضاهر، دبیرکل پارلمان گفت، تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید و جلسه به زمانی دیگر موکول شد. بعد از رایزنی بین اعضای دفتر پارلمان مقرر شد کمیته‌های پارلمانی کنونی به کار خود ادامه دهند.  این برای دومین بار است که جلسه قانونگذاری بعد از تعویق هفته گذشته به تاخیر می‌افتد. حد نصاب نرسیدن اعضای پارلمان برای تشکیل جلسه به دلیل مسدود کردن مسیرهای منتهی به پارلمان توسط معترضان بود، به علاوه اینکه فراکسیون‌های اصلی نیز جلسه امروز را تحریم کرده بودند.   تعدادی از فراکسیون‌ها جلسه امروز را تحریم کردند که در راس آنها فراکسیون المستقبل،‌ فراکسیون حزب سوسیال پیشرو، فراکسیون حزب الکتائب و نمایندگان مستقل بودند. قرار بود جلسه امروز در بخش اول خود به انتخاب مجدد اعضای کمیته‌های پارلمانی اختصاص داشته باشد و بعد از آن جلسه قانونگذاری برای بررسی و تصویب برخی طرح‌ها و پیش‌نویس‌ قوانین جدید از جمله قانون جنجالی عفو عمومی بررسی شود که احتمالا به آزادی چندین هزار زندانی می‌انجامد. برخی تحصن کنندگان اقدام به بستن مسیرهای اطراف منطقه برای ممانعت از تشکیل جلسه پارلمان کردند، از آن طرف نیروهای امنیتی تدابیر استثنایی فوق‌العاده‌ای را در ورودی‌های منتهی به مقر پارلمان برای ممانعت از ورود تظاهرکنندگان اتخاذ کردند که منطقه را شبیه پادگان کرده بود.  در سایه این رویدادها اما بانک‌ها امروز بعد از اعتصاب یک هفته‌ای و تعطیلی درهای خود را به روی مشتریان باز کردند.

اسد:‌ مشکل سوریه و جهان عرب نبود گفتگو است

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درگفتگو با نمایندگان اتحادیه ملی دانشجویان سوریه و شرکت‌کنندگان در جلسات گفتگوی جوانان که ماه گذشته میلادی به مدت سه روز در دانشگاه‌های مختلف سوریه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در جامعه سوریه  و به طور کلی در کشورهای عربی وجود ندارد،  احیای گفتگوها میان گروه‌های مختلف و از همه اقشار جامعه است؛ گفتگویی که سازنده و هدفمند بوده و مسیر دستیابی به راه‌حل‌ها و اجرای آنها را فراهم کند نه صرفا گفتگوی بی نتیجه.   بشار اسد گفت: چنین گفتگوهایی نیاز مبرم هر جامعه‌ای است که چالش‌های بزرگی همانند آنچه ما با آن مواجه شدیم، به آن تحمیل شده است، چالش‌هایی که نیازمند همبستگی و آگاهی اجتماعی است و این همبستگی و آگاهی تنها از طریق نشست و گفتگو با همه طرف‌ها محقق می‌شود.    در این دیدار سوال‌های مختلفی که در حال حاضر ذهن مردم سوریه را به خود مشغول کرده از جمله سوالاتی درباره وضعیت اقتصادی، فساد، نقش جوانان در هدایت کشور، افراط‌گرایی و تروریسم، شفاف‌سازی و مقابله با شایعه‌ها و نقش رسانه‌ها در این زمینه و دیگر موضوعات مطرح شدند.

کد خبر 397445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.