دشت های ممنوعه استان اصفهان سالانه یک متر کاهش سطح آبخوان دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه دشت های ممنوعه این استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان دارد، گفت: استان اصفهان از نظر شرایط نامطلوب منابع آب زیرزمینی در رتبه چهارم کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمد صادقی امروز سه شنبه -۲۸ آبان ماه- در آیین رونمایی از نخستین کتاب جشنواره ملی داستان آب اظهار کرد: موضوع آب در کشور  و به ویژه حوضه آبریز زاینده رود اهمیت زیادی دارد از این رو پرداختن به آن از جنبه های مختلف فرهنگی و هنری بسیار اثرگذار خواهد بود.

میرمحمدصادقی با اشار به کاهش سطح آب های زیرزمینی و پدیده فرونشست زمین در دشت های ممنوعه استان اصفهان، ادامه داد: با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم از جمله تخصیص‌ها و مجوزهای حفر چاه که در سال های گذشته صورت گرفته است و برخی افراد تحت شرایطی این مجوزها را دریافت کردند در حالی که امروزه ساعت ها در جلسات راه حل های برون رفت از بحران کاهش منابع آب زیرزمینی را بررسی می کنیم زیرا دشت های ممنوعه در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی گفت: استان اصفهان از نظر شرایط نامطلوب منابع آب زیرزمینی رتبه چهارم کشور است این در حالیست که برخی همچنان برای راه اندازی کسب و کار به دنبال دریافت مجوز برداشت آب هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان تصریح کرد: اگر امروز منابع آب زیرزمینی مدیریت نشود در آینده با مشکلات بی شماری در شهرها رو به رو خواهیم بود از جمله خطر نابودی آثار تاریخی و مراکز تمدنی، وقوع فرونشست‌ و از بین رفتن آبخوان‌ها که همه این عوامل سبب مختل شدن زندگی مردم می شود.

وی با بیان اینکه در برخی از دشتهای ممنوعه استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان داریم، اظهار کرد: این وضعیت نتیجه برداشت های بی رویه است.

میرمحمدصادقی در ادامه به اهمیت بررسی ارزش آب از جنبه های معنوی و مادی اشاره کرد و گفت: آب در مقایسه با سایر هزینه‌های روزمره مردم ارزش مادی لازم را ندارد بر این اساس با زبان هنر می توان مردم را از موضوع آب آگاه کرد.  

وی با بیان اینکه طرح های آبرسانی استان با توجه به شرایط اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه است، افزود: برای تامین آب شرب مردم اصفهان در تابستان‌ها مشکل داریم اما روش هایی وجود دارد که می توان از مردم کمک گرفت، مردم باید ارزش مادی آبی که به دستشان می رسد را بدانند، اگر مردم ارزش آب را احساس کنند کمک‌های مختلف آنها برا ارزش‌گذاری معنوی و مادی آب در جامعه بسیار موثر خواهد بود.  

زبان هنر راهکاری برای حل و فصل مشکلات حوزه آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه در همه حوضه‌های آبریز کشور در زمینه آب‌های سطحی موضوعاتی از جمله آلودگی، معضلات اجتماعی، سیاسی، امنیتی وجود دارد، گفت: زبان هنر می تواند در حل بسیاری از مشکلات موثر باشد، با کمک زبان هنر می توان همدلی‌ها و گفتمان را بیشتر کرد و در نتیجه برای حل و فصل مشکلات به تفاهم برسیم.

میرمحمد صادقی گفت: موضوع آب مختص کار وزارت نیرو نیست، حل مشکلات آب همکاری و تقابل چند جانبه ای از سوی همه وزارت خانه ها، سمن‌های مختلف و ارگان های فرهنگی را می طلبد؛  اگر بخواهیم همه مسائل را به یک ارگان واگذار کنیم  راه به جایی نخواهیم برد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های مختلف کشوری و استانی در زمینه آب، خاطرنشان کرد: در کارگروه استانی آب ذی نفعان حوضه آبریز زاینده رود از جمله کشاورزان و صنایع در تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند؛ حوضه آبریز زاینده رود در زمینه همکاری، مشارکت و حضور ذی‌نفعان پیشرو در کشور است و این طرح به صورت پایلوت در این حوضه آبریز در حال اجرا است و در آینده در حوضه های آبریز دیگر کشور نیز قابل اجرا خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر اهمیت موضوع آب، وی ابراز امیدواری کرد: اهداف جشنواره ملی آب در راستای اهداف کشور قرار بگیرد و بتوان رئوس مطالب این جشنواره ها در راستای اهداف کشور پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب " روبروی پل خواجو" مجموعه ۲۰ آثر برگزیده نخستین جشنواره ملی داستان آب است.

نخستین جشنواره ملی داستان " آب" زمستان سال گذشته با فراخوان علاقه مندان، نویسندگان و هنرمندان سراسر کشور در استان اصفهان کلید خورد که در مجموع ۴۶۱ نفر از ۳۰ استان کشور آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند. تابستان امسال آثار برتر برگزیده شدند.

در آیین رونمایی از نخستین کتاب جشنواره ملی داستان " آب" از علی خدایی، سلمان باهنر و حشمت الله انتخابی از دبیران این جشنواره نیز تقدیر شد.  

اخبار مرتبط:

زمین اصفهان را می بلعد!

کد خبر 397440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.