شناسایی مولفه‌های "حق به شهر" به کیفی‌سازی مباحث شهرسازی کمک می‌کند

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان گفت: اگر مولفه‌های حق به شهر شناسایی شود به کیفی‌سازی مباحث شهری و شهرسازی با مشارکت مردم کمک می‌کند.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای نخستین‌بار است که روسای کمیسیون‌های عمران و شهرسازی شوراهای اسلامی شهرهای کشور همزمان با معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها در یک نشست مشترک دور هم آمدند و مسائل را با مشورت هم در حوزه کاربردی رصد می‌کنند.

وی در خصوص اهم مسائل کلانشهرها، افزود: مواردی چون بازآفرینی شهرها، صدور پروانه، بروکراسی‌های اداری و مکاتبات همچنین مباحثی چون مولفه‌های کیفی طراحی شهری و معماری مانند حقوق عمومی، حکمروایی شهری و عدالت فضایی که جنبه‌های کیفی شهر را می‌بیند، است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان تصریح کرد: این نوع جلسات معاونین شهرسازی می‌توانند  مشکلات شهری را در فضایی تخصصی با روسای کمیسیون‌های عمران مطرح کنند تا با خرد جمعی و مشورت، مشکلات احصاء و راهکارهای اجرایی آن عنوان شود.

حسینی‌نیا با اشاره به مفهوم "حق به شهر"، گفت: در معاونت شهرسازی برنامه جامع اصفهان را با رویکرد نوین دنبال می‌کنیم و یکی از مولفه‌های "حق به شهر" کمک گرفتن از مردم در امور مربوط به خودشان است همچنین بحث مفهوم حق به شهر، با مولفه‌هایی چون مباحث جامعه شناختی در حوزه مدنی ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان نخستین شهر در کلانشهرها است که پایلوت برنامه جامع شهر در آن اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح با رویکرد نوین مشارکت‌محوری و مسئله‌محوری در حال انجام است، به نحوی که مسائل را به جای اینکه به صورت وکالتی از بالا به پایین مطرح کنیم با همفکری و مشورت مردم دنبال می‌کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه گام نخست احصاء نظرات در این طرح آسیب‌شناسی است، اضافه کرد: قرار بود نتیجه این آسیب‌شناسی گام نخست در هفته اول آبان‌ماه توسط مشاور ارائه شود که با تاخیری یکماهه در هفته اول آذرماه ارائه می‌شود؛ از طرفی مفهوم "حق به شهر" با مفاهیمی چون عدالت و وضع‌دهی قدرت درتصمیم‌گیری‌ها در ارتباط است.

حسینی‌نیا اظهار کرد: سال گذشته نشست‌هایی با موضوع طرح‌های توسعه شهری در معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان برگزار شد و یک پروژه نیز با مفهوم "حق به شهر" در برنامه‌های معاونت شهرسازی در سال ۹۸ در نظر داریم که به دنبال انتخاب مشاور برای این پروژه هستیم و استنباط ما این است که اگر مولفه‌های حق به شهر، شناسایی شود به کیفی‌سازی مباحث شهری و شهرسازی با مشارکت مردم، کمک می‌کند.

کد خبر 397424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.