۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
۲۷ سال عاشقانه کتابداری کردم

اینجا در سکوت مطلق تنها صدای ورق زدن کتاب است که به گوش می‌رسد صدایی که سال‌ها است کتابدار با آن خو گرفته و به آن دل بسته است، عینکش را روی کتاب می‌گذارد و آرام جوری که آرامش کتاب‌ها را برهم نزند می‌گوید: "می‌توانم کمکتان کنم."

به گزارش خبرنگارایمنا، سال‌ها است کنار همین کتاب‌ها آرام سخن گفته و تلاش کرده است تا بسیاری را به کتاب علاقه مند کند؛ هر کتابی را که در قفسه گذاشته مختصر نگاهی می اندازد تا بتواند در میان علاقه مندان به کتاب، راجع به تک تک آنها سخن بگوید، گویی او یار مهربان کتابخانه های شهر است.

مریم اثنی عشری کتابدار باسابقه اصفهان، ۲۷ سال است که در کتابخانه ها با کتاب ها همراه می‌شود. دوستان و همکارانش پس از مدتی کتابداری این شغل را رها کرده اند اما او که علاقه مند کتابداری است همچنان تغییر، رشد و ترقی کتابخانه ها را به چشم می بیند.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۲۷ سال است کتابداری می کنم، در این رشته تحصیل کردم تخصصم کتابداری بوده و با علاقه شخصی وارد این حرفه شدم، سختی این کار  بستگی به شخصی دارد که در آن فعالیت می کند زیرا اگر کسی به شغل خود علاقه داشته باشد سختی کار به چشمش نمی‌آید. اما برخی افراد گاهی از رسیدن چندین کارتن کتاب و ایجاد خستگی بدنی شکوه می کنند.

این کتابدار می افزاید: موقعیت های بهتر و پیشنهادهای کاری زیادی داشته ام اما بخاطر علاقه ام در این کار ماندگار شدم، توزیع  کل کتاب های شهرداری را به عهده داشته ام و مخاطب شناسی می‌کردم، اینکه بدانی چه کتابی برای کدام کتابخانه مناسب است و توزیع کتاب براساس نیاز مخاطب صورت بگیرد خیلی تاثیر گذار است و به ترویج کتابخوانی کمک می‌کند.

اثنی عشری ادامه می‌دهد: در گذشته به روش سنتی کتاب ها را دست نویس شماره گذاری  و به تعداد کتاب ها کارت تکثیر می‌کردیم و در یک ماه به سختی می‌توانستیم صد کتاب را آماده کنیم اما اکنون به کمک سیستم رایانه ای از ابتدای سال تا کنون ۳۴ هزار کتاب آماده کرده ایم.

وی می گوید: بازیابی و دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده همچنین سرعت آماده سازی بالا رفته است و مراجعه کننده می تواند در هرجای دنیا اطلاعات کتابخانه ها را مشاهده کند.

این کتابدار خاطرنشان می‌کند: طرح های ترویج کتابخوانی بی تاثیر نسیت اما نمی‌تواند طرح موفقی باشد زیرا اینگونه طرح ها باید ادامه دار بوده و نیاز به یک مسئول ناظر و پیگیر دارد تا این گونه طرح ها درون شهر جا بیفتد.

کد خبر 397418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.