پاک‌ترین کشور جهان در آفریقا است!

رواندا به علت هدف محیط زیستی "افزایش پوشش جنگلی تا ۳۰ درصد کل مساحت کشور تا سال ۲۰۲۰" به عنوان یکی از پاک‌ترین کشورهای روی زمین شناخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، گام ساده‌ای که تحول بزرگی در این کشور ایجاد کرد، ممنوع کردن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف در سال ۲۰۰۸ بود. طبق تحقیقاتی که سازمان محیط زیست رواندا انجام داده بود، کیسه‌های پلاستیکی یک تهدید جدی برای محصولات کشاورزی  و محیط زیست محسوب می‌شد.

اما رواندا فقط به کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف موادغذایی بسنده نکرد و مواد پلاستیکی بسته‌بندی را هم ممنوع کرد. امروزه رواندایی‌ها از کیسه‌هایی استفاده می‌کنند که از مواد قابل تجزیه مثل پارچه، کاغذ، برگ موز و پاپیروس ساخته شده است.

اوموگاندا

"اوماگاندا" یک کلمه رواندایی به معنای «دور هم جمع شدن برای یک هدف مشترک» و نام یک انجمن پاکسازی ماهانه است که آخرین شنبه هر ماه برگزار می‌شود. تلاش این جامعه برای پاکسازی کشور، یکی از دلایلی است که رواندا به خاطر پاکیزگی در آفریقا مشهور است.

اما تمیز کردن رواندا یک پروژه داوطلبانه نیست. اوماگاندا پروژه‌ای است که در آن مردم هر ماه دور هم جمع می‌شوند تا محله، شهر، شهرستان و کشور خود را تمیز نگه دارند. پلیس خیابان‌ها را رصد می‌کند و رواندایی‌هایی را که مشارکت نمی‌کنند، مجبور به تمیز کردن می‌کند. جریمه شرکت نکردن در اوماگاندا سنگین است و از پنج هزار فرانک تا ۶ دلار متغیر است. این مبلغ به نظر ناچیز می‌آید، اما نه وقتی میانگین درآمد مردم حدود ۱۵۰ دلار در ماه باشد.

تمیزترین پایتخت

رواندا مسئله مبارزه با پلاستیک را بسیار جدی گرفته است. در واقع هرکس این ممنوعیت را نقض کند باید جریمه سنگینی بپردازد و حتی ممکن است زندانی شود. تا حد زیادی به دلیل فقدان زباله‌های پلاستیکی، برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) در سال ۲۰۰۸ پایتخت رواندا، کیگالی، را به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای آفریقا اعلام کرد. رواندا از سرمایه گذاری و نوآوری برای پاک‌تر شدن و نجات محیط زیست استفاده می‌کند.

فرصت‌های کارآفرینی زیست‌محیطی

زمانی که پلاستیک در رواندا ممنوع شد، سرمایه گذاران این را به چشم یک فرصت دیدند و صنایع بسته‌بندی جایگزین و همچنین کارخانه‌های بازیافت پلاستیک را به راه انداختند.

افزایش پوشش جنگلی

رواندا به خاطر هدف محیط زیستی «افزایش پوشش جنگلی تا ۳۰درصد کل مساحت کشور تا سال ۲۰۲۰»، یکی از پاک‌ترین کشورهای روی زمین شد. رواندا برای دستیابی به این هدف، تلاش زیادی برای کاشت درخت و مبارزه با جنگل‌زدایی انجام داده است. این فعالیت‌ها همراه با ممنوعیت پلاستیک باعث شد رواندا جایزه سیاست آینده را از «World Future» در سال ۲۰۱۱ دریافت کند. 

درختکاری برای تمیز کردن کشور

این کشور در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تقریبا به هدف پوشش جنگلی خود رسید. اکنون ۲۹.۸ درصد از مساحت رواندا پوشیده از جنگل است. رواندا از هر کشوری روی زمین پاک‌تر است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است.

ترمیم اکوسیستم

بهبود وضعیت پارک‌های کشور هم باعث شده تا رواندا یکی از پاک‌ترین کشورهای روی زمین باشد. این کشور اکنون سراغ کسانی رفته که زمانی محیط زیست طبیعی را از بین می‌بردند؛ شکارچیان غیرقانونی اصلاح شده اکنون از گوریل‌های کوهستانی در معرض انقراض و سایر پستاندارانی که قبلا شکار می‌کردند، محافظت می‌کنند. سایر شکارچیان هم به عنوان راهنمای مسافران استخدام شده اند و گردشگران را به طبیعت می‌برند تا گوریل‌ها را ببینند.

ساخت اقتصاد سبز

رواندا نسبت به تغییرات آب و هوا بسیار آسیب‌پذیر است و سعی می‌کند تاثیرات زیست‌محیطی را در آن مهار کند. بخشی از تلاش‌های این کشور آفریقایی برای ساخت اقتصاد سبز مقاوم در برابر آب و هوا و کاهش کربن تا سال ۲۰۵۰، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری است تا از پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی حمایت ‌کند. تا امسال، صندوق سبز ۱۰۰میلیون دلار جمع آوری کرده است و بزرگترین صندوق سرمایه گذاری متمرکز بر محیط زیست در آفریقا به شمار می‌رود.

انرژی پاک‌

رواندا ۲۵میلیون دلار به یک پروژه خورشیدی اختصاص داده که استفاده از انرژی خورشیدی را در شرق آفریقا ترویج کند. این کشور به سرعت در حال رشد است و این فرصت را دارد که فناوری‌های قدیمی را کنار گذاشته و برای توسعه اقتصادی تلاش کند که در مقابل تغییرات آب و هوا مقاومت کند و رونق نسل‌های آینده را فراهم کند.

منبع: عصر ایران

کد خبر 397404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.