۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
فواید شگفت انگیز چای رزماری

چای رزماری از عطری فوق العاده برخوردار است که به تنهایی یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر مانند عسل، نعناع، لیمو و بابونه، فواید سلامت شگفت‌انگیزی پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ایمنا، رزماری یک درختچه همیشه سبز است که به خانواده نعناعیان (Lamiaceae) تعلق دارد؛ نعناع و ریحان از دیگر اعضای شناخته شده این خانواده گیاهی محسوب می‌شود. رزماری یک گیاه پر استفاده در آشپزی است، اما به واسطه فواید سلامت خود نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. چای رزماری حاوی اسید کارنوسیک و اسید رزمارینیک است که باعث کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.

خواص ضد التهاب و ضد میکروبی

رزماری حاوی ترکیبات پلی‌فنولیک مانند اسید رزمارینیک و اسید کارنوسیک است؛ این دو ترکیب توانایی خود را در کند کردن رشد سلول‌های سرطانی در پستان، پروستات و سلول‌های سرطانی لوسمی نشان داده‌اند. همچنین خواص ضد میکروبی رزماری نیز به مبارزه با عفونت‌ها و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

 سلامت مغز

نتایج چندین مطالعه نشان داده‌ است که ترکیبات موجود در رزماری ممکن است به پیشگیری از مرگ سلول‌های مغز کمک کنند. بعضی مطالعات حاکی از این است که آسیب مغزی در نتیجه سکته مغزی می‌تواند به واسطه استفاده از رزماری بهبود یابد. همچنین رزماری می‌تواند از بدن افراد در برابر بیماری‌های انحطاط عصبی محافظت کرده و از آثار منفی پیری مغز پیشگیری کند.

کاهش قند خون

چای رزماری حاوی اسید کارنوسیک و اسید رزمارینیک است؛ این ترکیبات توانایی خود را در کاهش قند خون مبتلایان به دیابت نشان داده‌اند. خواص فیتوشیمیایی چای رزماری نیز به غیرفعال شدن آنزیمی به نام لیپاز کمک می‌کند که چربی را تجزیه کرده و از تولید لیپیدها پیشگیری می‌کند؛ در نتیجه، احساس پری و سیری در انسان شکل گرفته و از پرخوری پیشگیری می‌شود. از دیگر فواید چای رزماری می‌توان به رشد باکتری‌های مفید روده اشاره کرد.

کد خبر 397401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.