بیماری‌های روحی ‌و روانی ‌علل بی ‌اشتهایی

تاثیر قند بر مغز، مرگ سالانه ۶۰ هزار ایرانی ‌به دلیل مصرف دخانیات، انجام درمان ‌ناباروری ‌در سه ‌نوبت ‌به صورت رایگان، خطر سه برابری ابتلا به آلزایمر در افراد بی ‌سواد ‌و بیماری های روحی و روانی علل شایع بی ‌اشتهایی را در بسته خبری سلامت ‌ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس ‌دبیرخانه ‌ستاد کشوری کنترل ‌دخانیات وزارت ‌بهداشت ‌با اشاره ‌به مضرات ‌و آسیب ‌ها ‌و ‌بیماری‌های ناشی ‌از مصرف مواد دخانی ‌در کشور،  اظهار کرد: سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف ‌دخانیات، ‌جان خود را از دست می ‌دهند. مصرف مواد دخانی ‌در کشور منجر به بروز بیماری هایی می ‌شود که نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان، هزینه برای نظام سلامت ‌دارد.

بهزاد ولی‌زاده، با بیان اینکه ۷۰ هزار میلیارد تومان ‌ضرر اقتصادی مصرف دخانیات ‌در کشور است، افزود: هزینه‌ای ‌که مصرف مواد دخانی ‌به دولت تحمیل می کند، بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ‌با انتقاد ‌از برخی ‌تلاش ها برای ‌تسهیل در مصرف مواد دخانی ‌به ‌خصوص قلیان در کشور، گفت: مسئولان اگر از قوانینی ‌که در جهت کاهش مصرف مواد دخانی ‌در کشور اتفاق است، مراقبت نکنند، در آینده ای نزدیک شاهد طغیان بیماری ها ‌و سرطان های ناشی ‌از مصرف مواد دخانی ‌خواهیم بود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه همه کشورها ‌به ‌سمت اقداماتی ‌در جهت کاهش مصرف مواد دخانی می روند، اظهار کرد: ما نباید قوانینی وضع کنیم که منجر به تسهیل مصرف مواد دخانی ‌در کشور شود.

انجام درمان ناباروری در سه نوبت ‌به ‌صورت رایگان

مدیرکل دفتر جمعیت ‌و سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: امروزه اقدامات ‌خوبی از سوی وزارت بهداشت در ‌حوزه درمان ناباروری و مدیریت آن انجام گرفته است ‌و اقدامات غربالگری و مداخلات ناباروری انجام می‌شود. درمان ناباروری در سه ‌نوبت به صورت رایگان انجام می‌شود.

حامد برکاتی با بیان اینکه ۸۴ مرکز ناباروری ‌در سراسر کشور مشغول ارائه ‌خدمات ‌درمانی ‌به زوجین نابارور هستند افزود: درمان ‌ناباروری ‌در سه سیکل ‌به ‌صورت رایگان انجام می‌شود همچنین یک نوبت سونوگرافی علاوه بر بسته‌های بهداشتی ‌از پیش تعیین شده ویژه درمان زوجین نابارور، رایگان ‌است.

مدیرکل دفتر جمعیت ‌و سلامت خانواده وزارت بهداشت با تاکید بر ‌حمایت وزارت ‌بهداشت از مادرانی ‌که دارای فرزند دو ساله یا یک فرزند هستند گفت: آموزش‌های لازم نیز به افرادی که بعد از سه سال ازدواج هنوز فرزندی ندارند ‌در قالب بسته‌های خدمتی داده می‌شود.

وی ‌تاکید کرد: ترویج فرهنگ فرزند آوری ‌و مراقبت از سلامت مادران، نوزادان ‌و کودکان ‌در زمینه افزایش شاخص رشد جمعیت است و وزارت بهداشت مراقبت ‌از سلامت مادران را توسعه داده است.

تاثیر قند بر مغز

داشتن رژیم غذایی با قند بالا بر روی رفتار و مغز افراد تاثیر گذاشته و اثرات مخربی به دنبال دارد. بدن با مصرف گلوکز به زندگی ادامه می‌دهد ‌و مصرف این ماده برای ‌بدن ضروری است. "گلوکز" یک کلمه یونانی به معنای "شیرینی" است. گلوکز به نوعی ‌سوخت سلولها است که بدن ما را تشکیل می‌دهند. غذاهای قندی منبعی سرشار از انرژی هستند.

برای ‌به ‌حداکثر رساندن بقا، مغز انسان به مصرف غذاهای شیرین گرایش دارد. زمانی‌که  افراد غذاهای قندی مصرف می‌کنند، سیستم دوپامین مزولیمبیک ‌در مغز آنها فعال می‌شود. دوپامین یک ترکیب آلی است که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد. دوپامین مهم‌ترین نقش را در ایجاد لذت دارد، افزایش دوپامین در مناطق خاصی از مغز که به مرکز پاداش معروف اند در فرد ایجاد حس سرخوشی می‌کند. این ماده از خوردن قند حاصل می‌شود و بدن را به مصرف مجدد مواد قندی سوق می‌دهد.

مغز به طور مداوم و از طریق فرآیندی به نام "انعطاف‌پذیری عصبی" خود را دوباره بازسازی و ترمیم می‌کند. این بازسازی می‌تواند در سیستم پاداش مغز اتفاق بیفتد. فعال شدن مکرر در مسیر پاداش، در مغز توسط داروها و یا مصرف زیاد مواد قندی حاصل می‌شود و باعث تحریک مکرر در مغز و منجر به نوعی تحمل می‌شود.
در مورد غذاهای شیرین این بدان معنی است که برای به دست آوردن این احساس بدن به نوعی به خوردن مواد قندی اعتیاد پیدا می‌کند. این نیاز به مصرف بیشتر قند به هنگام گرسنگی و استرس بیشتر می‌شود. به این ترتیب هوس بدن به مصرف بیشتر و بیشتر قند افزایش می‌یابد و دسته‌ای از نورون‌ها به کنترل این رفتار می‌آیند. آنچه که افراد می خورند بر توانایی آنها در مقاومت در برابر وسوسه برای خوردن غذاها تاثیر می‌گذارد. ممکن است این امر عامل دشوار بودن در تغییر رژیم غذایی باشد.

قند ‌می‌تواند تشکیل حافظه را مختل کند ‌و بخش هیپوکمپوس مغز را تحت تاثیر قرار دهد. هیپوکمپوس قسمتی ‌از مغز است که مرکز یادگیری و ‌حافظه است. سازمان بهداشت جهانی ‌در این رابطه توصیه می‌کند که مصرف قند اضافی در رژیم غذایی را به پنج درصد کالری دریافتی در رژیم غذایی خود برسانیم که ۲۵ گرم(شش قاشق چای‌خوری) است.

خطر سه برابری ابتلا به آلزایمر در افراد بی سواد

نتایج یک بررسی ‌جدید به خوبی نشان می‌دهد افراد بی‌سواد دست کم سه برابر بیش از سایر افراد ‌در معرض ‌اختلال ‌حافظه ‌و درنهایت آلزایمر هستند. محققان ‌آمریکایی نزدیک به یک هزار نفر را در دهه 70 سالگی خود طی یک دوره چهار ساله مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، این افراد دست ‌کم سه برابر بیش از آنهایی که ‌خواندن ‌و نوشتن بلد هستند، در معرض آلزایمرند.

دانشمندان ‌می‌گویند سواد داشتن به افراد اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های تحریک کننده مغز شرکت کنند. محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک، خطر ابتلا به اختلال در حافظه را سه برابر بیشتر در افرادی که هرگز خواندن یا نوشتن آموزش ندیدند، پیدا کردند. با سواد بودن به افراد این امکان را می‌دهد تا ‌در فعالیت‌هایی که مغز را تحریک می‌کند، مانند خواندن روزنامه‌ها و کمک به تکالیف نوه‌ها مشارکت کنند.

براساس آمارهای موجود، حدود ۷ میلیون انگلیسی سواد خواندن و نوشتن ندارند و شمار زیادی از آنها در معرض زوال عقل هستند. محقق ارشد این مطالعه اظهار کرد: ‌مطالعه جدید ما شواهد بیشتری را ارائه می‌دهد که خواندن و نوشتن ممکن است عوامل مهمی در حفظ سلامت مغز باشند.

پیش بینی می ‌شود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال ۲۰۴۰ بیش از دو برابر شود؛ از ۸۸۰ هزار نفر به ۱.۶ میلیون در انگلیس و ۴.۷ میلیون به ۸.۵ میلیون نفر در ایالات متحده برسد.

بیماری های روحی و روانی علل شایع بی اشتهایی

یک متخصص ‌تغذیه و رژیم درمانی، ‌گفت: باید ‌بی‌اشتهایی ‌در افراد جدی گرفته شود زیرا طیف وسیعی ‌از بیماری‌ها باعث ‌بی‌اشتهایی می‌شوند. بیماری‌های روحی ‌و روانی  عاملی هستند برای کم اشتهایی افراد، که اگر این بی اشتهایی ‌درمان نشود و ادامه‌دار باشد منجر به کاهش وزن، سوء تغذیه ‌و بیماری‌های ثانویه ناشی از سوء تغذیه می‌شود.

کوروش ‌صمدپور، اظهار کرد: اگر فردی به بیماری‌های ‌تب دار، بیماری‌های ویروسی ‌و بیماری‌های عفونی ‌دچار شود ممکن است این بیماری‌ها سبب کاهش اشتها شود. همچنین فردی که دچار بیماری پنومونی، ناراحتی گوارشی عفونی، کولیت ‌و یا بیماری عفونی دیگری مثل مننژیت باشد با شروع تب بی ‌اشتها می‌شود.

این ‌متخصص ‌تغذیه ‌و رژیم درمانی ‌علل شایع ‌کم ‌اشتهایی ‌را بیماری‌های ‌روحی ‌و روانی ‌دانست ‌و افزود: انواع افسردگی‌ها، استرس‌ها ‌و آنورکسیا ‌که ‌یک ‌اختلال ‌در ‌غذا خوردن است باعث بی اشتهایی فرد می‌شود.

صمدپور تصریح کرد: زمانی ‌که بیماری‌های کبدی، انواع هپاتیت‌ها، بیماری‌های کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری HIV، کم کاری تیروئید مزمن شوند، اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: ممکن است سرطان دستگاه گوارش در ابتدا با بی اشتهایی فرد نمود پیدا کند ‌پس انواع سرطان‌ها هم می‌توانند باعث ‌بی ‌اشتهایی شوند. برای همین ‌است که فردی که اشتها ندارد باید ابتدا بیماری‌هایی که ممکن است از این طریق به آن دچار شود را مورد بررسی قرار داده و در مرحله دوم به بیماری‌های روحی روان به آن توجه شود.

این متخصص‌تغذیه‌ و رژیم ‌درمانی، ‌گفت: افرادی ‌که ‌به ‌هر ‌نحوی ‌داروهایی که از ترکیبات آنفتامین (موادی ‌که ‌در شیشه وجود دارد) ترکیبات ‌کدئین ‌زیاد ‌(هروئین) ‌تولید می‌شوند مصرف می‌کنند ممکن است باعث بی ‌اشتهایی آن‌ها شود. همچنین افرادی که در حال شیمی درمانی هستند نیز با کمبود اشتها مواجه می‌شوند.

او اضافه کرد: اگر فردی ‌بدون ‌علت و به ‌یکباره دچار بی ‌اشتهایی شد؛ باید برای بررسی کامل ‌به پزشک مراجعه کند تا درمان صورت گیرد. همچنین ‌در کنار آن بعضی از افراد هستند که از کودکی وزن ‌خوبی نداشته ‌و به ‌تبع آن اشتهایی ‌خوبی ‌هم ندارند این افراد باید مواد غذایی ‌با ‌حجم کم استفاده کنند. با این روش فرد ‌با ‌خوردن ‌غذا آن هم در حجم کم می‌توانید تمام ویتامین‌های و کالری مورد نیاز بدنش را تأمین کند.

کد خبر 397395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.