اجرای ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه در شهر/افزایش ۲۰ برابری بودجه حلقه حفاظتی

عمران و آبادانی در شهرها با اجرای پروژه‌های مختلف رقم می‌خورد و با توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهروندان در جای جای شهر می‌توانند از خدماتی مناسب بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری اصفهان از دو سال پیش عزم خود را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر و علاوه بر آن اجرای پروژه‌هایی بزرگ و کوچک شهری و منطقه‌ای جزم و یک انقلاب عمرانی در این کلانشهر به راه انداخته است.

خوشبختانه با تدابیر مدیریت شهری اصفهان پروژه‌های عمرانی بزرگ و کوچک در سطح مناطق مختلف شهر با قوت در حال اجرا بوده به طوری که در حال حاضر ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه در شهر اصفهان فعال است.

برای اطلاع از اقدامات عمرانی انجام شده در سطح شهر، گفت‌وگویی با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پروژه‌های نیمه تمام شهر در چه وضعیتی قرار دارند؟

برای ارایه گزارشی از اقدامات عمرانی در دوسال گذشته بهتر است مقایسه‌ای دو ساله فعالیت‌ها از مهرماه سال ۹۶ تا ابتدای مهرماه سال ۹۷ به عنوان سال نخست فعالیت شهرداری در دوره جدید و از ابتدای مهرماه سال ۹۷ تا ابتدای مهرماه سال‌جاری به عنوان سال دوم فعالیت‌ها ارایه کنم.

شهرداری اصفهان در دو سال گذشته قراردادهایی را برای انجام پروژه‌های بزرگ مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای، پروژه میدان امام علی(ع) همچنین پروژه‌های خیابان‌سازی، پیاده‌روسازی، مراکز فرهنگی ورزشی، پل و تقاطع، تأسیسات آب‌رسانی و پارک و فضای سبز منعقد کرده است.

به عنوان مثال برای پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای از سال ۹۶ تا ۹۷ تنها یک قرارداد با ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار منعقد شد، اما در سال دوم یعنی از سال ۹۷ تا ۹۸ تعداد ۱۶ قرارداد با ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار منعقد شده و شاهد افزایش شش برابری تخصیص اعتبار برای این پروژه بودیم.

شهرداری اصفهان برای پروژه میدان امام علی (ع) نیز در سال نخست دو میلیارد تومان و سال دوم ۵.۵ میلیارد تومان پروژه منعقد کرده است البته در میدان امام علی(ع) بیشتر پروژه‌ها تعمیراتی یا راه‌اندازی و به روایتی دیگر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مثل سیستم تأسیسات، آسانسورها و پله‌های برقی بوده است.  

پروژه میدان امام علی(ع) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پروژه میدان امام علی (ع) پروژه‌ای نیست که یک زمانی شروع و یک زمانی تمام شود، زیرا در یک محدوده ۳۲ هکتاری زیرپروژه‌های زیادی دارد.

بعضی از پروژه‌ها باید در این میدان به شهروندان خدمت‌رسانی کند، از جمله مثل پارکینگ و تجاری که پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای آنها تعریف شده است.

در این میدان پروژه مجتمع تجاری کمرزرین توسط شهرداری اصفهان در حال احداث بوده و در صدد هستیم بتوانیم طی ۳۰ ماه البته با انتخاب پیمانکار این پروژه را به اتمام برسانیم، اما سایر پروژه ها توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

در حال حاضر آزادسازی پروژه جلوخان در میدان امام علی(ع) باقی مانده که شامل تعداد زیادی از مغازه‌های طلافروشی است؛ البته اگر انتقال طلافروشی‌ها و آزادسازی این بخش به اتمام برسد و پروژه میدان جلوخان تکمیل شود، می‌توان گفت بخش «میدان» به اتمام رسیده است.

احداث پروژه‌های سرمایه‌گذاری ممکن است سال‌های سال به طول انجامد، اما آنچه شهروندان به عنوان میدان امام‌علی(ع) می‌شناسند، بخش جلوخان و بازار A۱ است که باید آزادسازی انجام شود و آزادسازی آن مستلزم انتقال واحدهای طلافروشی به مجموعه تجاری دراحال ساخت کمرزرین است.

دیگر قراردادهای عمرانی منعقد شده در دو سال گذشته چه بوده است؟

قراردادهای خیابان‌سازی ۱۱ میلیارد تومان در سال نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری اصفهان بوده که در سال دوم به ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قرارداد رسیده است.

قراردادهای پیاده‌روسازی که پروژه‌های مناسب‌سازی  نیز در آن خلاصه می‌شود، دیگر فعالیت‌های عمرانی در حال اجرا به شمار می‌رود. در قراردادهای پیاده‌روسازی هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با ۲۰ پروژه در سال اول فعالیت انجام شد که در سال دوم به ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان با ۲۶ پروژه افزایش یافت.

به عنوان مثال همزمان با پیاده‌روسازی محور چهارباغ پایین حدفاصل چهارراه تختی تا میدان شهدا، مناسب‌سازی مسیر نیز انجام می‌شود، اما مناسب‌سازی باید پیوست تمام پروژه‌ها شود. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیاده روهای شهر مناسب‌سازی شده، اما معتقدیم تحقق کامل آن یک نقشه جامع و عزم فراگیر نیاز دارد.

علی‌رغم مناسب‌سازی‌های انجام شده، شهروندان از وجود موانع در پیاده‌روهای شهر گلایه دارند! در این خصوص چه تدابیری در نظر دارید؟

مناسب‌سازی یک موضوع فراگیر است و همه باید رعایت کنند، یعنی حتی تولیدکننده اتوبوس نیز باید مسایل مربوطه را رعایت کند؛ کسی که بلوک فرش تولید می‌کند و فردی که آن را اجرا می‌کند باید ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کند زیرا یک زنجیره بهم پیوسته است که اگر یکی نباشد، دیگر اقدامات سودی نخواهد داشت البته حرکت‌های بسیار خوبی در چند سال گذشته در چهارراه‌ها، خیابان‌ها، معابرعمومی، ساختمان‌های شهرداری و... انجام شده، اما کافی نیست.

باید یک عزم همگانی وجود داشته باشد و بیشتر تلاش کنیم تا مناسب‌سازی برای همه نهادینه شود، ضمن اینکه انجام اقدامات فرهنگی نیز لازم و ضروری به نظر می‌رسد زیرا پیاده‌روها مناسب‌سازی می‌شود، اما برای ممانعت از ورود موتورسیکلت و خودروها ناچار به نصب موانع هستیم و همین موانع باعث ایجاد مشکلاتی برای تردد کالسکه، ویلچپر و تردد نابینایان می‌شود.

چند قرارداد برای احداث پل و تقاطع منعقد شده است؟

در قراردادهای پل‌ها و تقاطع‌ها که پروژه حلقه حفاظتی شهر نیز جزو آن است، در سال اول فعالیت این دوره شهرداری هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ۹ قرارداد اعتبار در نظر گرفته شده بود که در سال دوم با ۱۱ قرارداد با اعتبار ۱۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان یعنی حدود ۲۰ برابر افزایش اعتبار رو به رو شد.

این اعداد و ارقام بیانگر تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و یک انقلاب عمرانی در شهر است، یعنی مدیریت شهری برای احداث حلقه حفاظتی شهر عزم جدی داشته که برای آن ۲۰ برابر بودجه در نظر گرفته است.

در قرارداد تأسیسات آب‌رسانی و انتقال آب، یکی از مشکلات و معضلات خشکسالی اصفهان بود و باید تلاش می‌شد شهرداری از پتانسیل پساب استفاده کند پروژه‌های خیلی خوبی تعریف کرد این هم در عدد و ارقام خودش را نشان داد.

سال اول پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون با ۱۷ قرارداد داشتیم و در سال دوم ۴۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با ۲۷ قرارداد داشتیم. این هم در حدود هشت برابر شده است. این پروژه‌ها عملکرد عمرانی شهر و سیاست‌های مدیریت جدید نشان می‌دهد که در همه زمینه‌ها رقم‌های دوبرابر، سه برابر، ۲۰ برابر در حلقه حفاظتی داشتیم، این خلاصه‌ای از عملکرد عمرانی شهر در این دوسال است.

اشاره‌ای به پروژه‌های فعال شهر داشته باشید!

در حال حاضر ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه فعال در شهر اصفهان است که تعدادی از آنها از قبل به صورت نیمه تمام بوده و برای تعدادی دیگر طبق آمار جدیداً قرارداد منعقد شده است.

مهم‌ترین پروژه‌هایی که اجرا می‌شود، علاوه بر خط دوم قطارشهری، پروژه حلقه حفاظتی شهر است.

در حال حاضر ادامه بلوار فرزانگان از خیابان بعثت تا اتصال آن به رینگ چهارم به طول یک کیلومتر در منطقه ۱۴ در دستور کار است.

پیشرفت پروژه بلوار فرزانگان حدود ۶۲ درصد است که تا بهمن‌ماه به اتمام خواهد رسید.

حلقه حفاظتی در منطقه ۱۴ و تقاطع آفتاب یک قرارداد، اما در دو بخش بوده که یک بخش پل بتنی تقاطع است که  یک برنامه ۱۰ ماهه داشته و طبق برنامه تمام شده است.

در این پروژه چهارهزارو ۹۰۰ متر پل‌سازی بتنی داریم ولی اتصال این پل به رینگ و فرزانگان خواهد بود تا بتوانیم این قسمت تا آخر سال به بهره‌برداری برسانیم.

علیرغم اینکه قرارداد اتمام تقاطع آفتاب تا خرداد سال ۹۹ است، سعی داریم بتوانیم سه ماه زودتر از موعد یعنی تا پایان سال پروژه همراه با راه‌های اتصال این پل که شامل لوپ‌های پل و یک کیلومتر در منطقه ۱۴ می شود، به اتمام برسانیم.

پروژه بعدی تقاطع نصف جهان به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ حلقه حفاظتی شهر است، این پروژه شامل پنج پل می‌شود که طول پل اول ۴۹۵ متر و طول پل‌های دوم، سوم و چهارم ۵۰۰ متر و طول پل پنجم ۱۳۰ متر است.

مساحت پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف‌جهان ۲۶۰ هزار مترمربع است، عرض کل پل نیز در سه تیپ ۱۸، ۱۶ و ۱۴.۲ متر خواهد بود. پروژه مجموعه پل‌های تقاطع غیر همسطح نصف‌جهان دارای یک هزار و ۴۰۰ متر مسیر کندرو همچنین دارای ۵۳ هزار مترمربع فضای سبز و ۱۵۳ هزار مترمربع مساحت آسفالت است.

طبق قرارداد زمان احداث این پروژه ۲۴ ماه بود که طبق دستور شهردار به ۱۸ ماه کاهش زمان تغییر پیدا کرد؛ البته بر اساس برنامه ۱۸ ماهه تقریباً حدود درصد از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم که برنامه جبرانی در نظر گرفته شده تا به زمان مورد نظر برسیم.

دیگر پروژه مهم شهرداری مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای  است که تا حدود یک سال و نیم پیش تقریباً پیشرفت اجرایی چندانی نداشت، اما از اواخر سال گذشته با توجه ویژه شهرداری و اختصاص بودجه مورد نیاز رشد قابل توجهی پیدا کرد و خوشبختانه در حال حاضر پیشرفت پروژه امیدوار کننده است.

با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم بتوانیم سالن پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای را تا پایان سال ۹۹ تحویل دهیم. عملیات اجرایی پروژه پل روح الامین در ورودی مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای خوشبختانه از برنامه جلوتر بوده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

دو پارک سوار پایانه‌های صفه و قدس پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و برای بهره برداری آماده می شود تا تبادل مسافر بین اتوبوس و تاکسی انجام شود علاوه بر این پروژه‌ها، در مناطق شهری سه مرکز ورزشی در حال ساخت است  که دو مورد آن در منطقه ۱۴ است.

مرکز توانمندسازی زنان خودسرپرست نیز در منطقه ۱۲ و دو مرکز فرهنگی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان احداث خواهد شد. خیابان‌های کمکی ارتش، مهدیه و پروژه‌های خیابان‌سازی در مناطق شش، ۱۰، ۱۲ انجام خواهد شد که برای خیابان‌سازی‌ها حدود ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار، پیاده‌روسازی ها ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و مراکز فرهنگی و ورزشی ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برای احداث خطوط انتقال آب در مناطق ۱۰، ۹، ۱۴ و هفت در حدود ۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. این پروژه‌ها علاوه بر اقداماتی است که سازمان عمران برای لکه‌گیری، آسفالت و روکش خیابان‌ها، تعمیرات و نگهداری پل‌ها و... انجام می‌دهد که البته به لحاظ کمّی و کیفی کنترل می‌شود.

آزمایشگاه معاونت عمران یکی از آزمایشگاه های مهم شهر اصفهان است که چندگواهی استاندارد داشته و به عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد فعال است و در آن لایه به لایه خاک‌ها و بتن های مورد استفاده نمونه‌برداری و مصالح کنترل می شود.

در نهایت باید گفت سیل عظیمی از نیروهای متخصص فعالیت می‌کنند تا یک حرکت عمرانی در شهر اتفاق بیفتد؛ به هر حال ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه آن هم در این شرایط اقتصادی کم نیست که البته ماحصل تلاش شهرداری برای آزادسازی، تأمین بودجه و همکاری تمام معاونت‌ها، سازمان‌ها و عزم و اراده مدیریت شهری است.

کد خبر 397341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.