اجرای برنامه‌های فرهنگی در محور چهارباغ برای معرفی شهر

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: محور چهارباغ، گنجینه خاطرات و میراث فرهنگی شهر و مکان بسیار جذاب برای تعاملات‌ اجتماعی است و به عنوان کانون و مرکز ثقل ویژگی‌های شهر اصفهان، محل مناسبی برای معرفی جاذبه‌های شهر به‌ گردشگران خارجی‌ است.

مهرداد کیهانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش اجتماعی چهارباغ اظهار کرد: با گذشت زمان و با گسترش شهر، نقش چهارباغ به تدریج از نقش محوری برای تردد، به نقش اجتماعی تغییر پیدا کرده‌ است.  

 وی گفت: برای برنامه‌ریزی صحیح باید نقش‌ و هدف‌ از پیاده‌راه‌ کردن‌ چهارباغ مشخص شود زیرا برای نقش تاریخی، اجتماعی، فرهنگی‌ و یا ترکیبی از آنها رویکرد اجرایی متفاوت خواهد بود البته عناصر مختلفی پیاده‌راه چهارباغ‌ را تشکیل می‌دهند، اما «درختان» به عنوان عنصر اصلی و محوری در برنامه ریزی باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه در دنیا برای طرح‌های شهری، روش آزمون و خطا  منسوخ و برنامه‌ریزی استراتژیک جایگزین آن شده است، گفت: در این روش برای مردم کار نمی‌شود بلکه با مردم کار می‌کنند به عبارت دیگر مسئولان و متخصصان از مشورت مردم محلی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر در طراحی پروژه‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: پروژه پیاده‌راه چهارباغ اقدام خوبی بوده که انجام شده، اما برای ادامه‌ کار بهتر است از حس و حال مردم در مواجه با آن در طراحی‌ها استفاده کرد.

 کیهانفر گفت: چهارباغ ظرفیت گردشگری زیادی دارد و به عنوان کانون و مرکز ثقل ویژگی‌های شهر اصفهان، محل مناسبی برای معرفی جاذبه‌های اصفهان به‌ گردشگران خارجی‌ است به همین دلیل با دوچرخه سواری در آن مخالف هستم.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است وزن فرهنگی پیاده‌راه، غالب باشد و امکان توقف‌ها و مکث‌هایی برای مردم فراهم شود به طوری‌که در طول مسیر کوتاه، برای بچه‌ها، بزرگسالان و سالمندان، برنامه‌های سرگرمی متفاوتی مثل تئاتر خیابانی، نمایشگاه‌ کتاب، عرضه غذاهای سنتی و صنایع دستی‌در نظر گرفت تا بدون احساس خستگی یا ناراحتی، ساعت‌ها در این محور سرگرم باشند.

کد خبر 397290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.