رویکرد شهرهای هوشمند جهان برای توسعه چیست؟

افزایش روزافزون جمعیت شهرها و پیش‌بینی‌های موجود مبنی بر افزایش تقریبا ۷۰ درصدی جمعیت آن‌ها تا سال ۲۰۵۰ منجر به افزودن مفهوم جدیدی به دنیای واژگان شهری شده است؛ شهر هوشمند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها و نیاز برنامه‌ریزان شهری به فن‌آوری‌های کمکی برای مدیریت این جمعیت و نیازهای آن‌ها، مفهومی جهانی با عنوان "شهر هوشمند" به واژگان مدیریت شهری وارد شده که عبارت است از ورود همه‌جانبه فن‌آوری‌های دیجیتالی به اکوسیستم‌های شهری و استفاده از آن در تمامی وجوه زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی اعم از بهره‌وری از انرژی، حمل و نقل، بهداشت، ساخت بناها، سیستم‌های نظارتی و غیره در راستای بهبود شرایط زندگی شهرنشینان. این فن‌آوری دیجیتالی با جمع‌آوری اطلاعات لازم از جریان زندگی در شهرها و ایجاد ارتباط میان بخش‌های گوناگون، به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کند که با به حداکثر رساندن میزان بهره‌وری، زندگی در شهرهای شلوغ و پرتردد را برای ساکنان آن‌ها آسان‌تر کنند و با بهبود وضعیت جاری علاوه بر ایجاد یک زندگی خوب برای نسل امروز، آینده شهرها و منابع آن‌ها را برای نسل‌های آینده نیز تأمین کنند. در ادامه با چند نمونه از شهرهای هوشمند جهان و راهکارهای آن‌ها برای نشان دادن چگونگی تاثیر رویکردهای هوشمندانه بر روند توسعه شهری و ایجاد جوامع پایدار و پررونق در سطح جهان آشنا می‌شویم.

بستر زیرساختی هوشمند

افزایش میزان داده‌های قابل دسترس در زمان واقعی، می‌تواند برای هدفی فراتر از پرداخت صورتحساب‌ها مورد استفاده قرار گیرد. چند شرکت مستقل برق، گرما و آب در "جوتلند" دانمارک در تلاش برای ایجاد یک بستر داده مشترک هستند که به کمک آن تکنسین‌ها می‌توانند از داده‌های بزرگ در راستای بهینه‌سازی عملیات و حفظ و نگهداری زیرساخت‌ها استفاده کنند. این بستر جدید منجر به وارد آمدن کم‌ترین میزان ضرر و زیان به شبکه‌های برق، گرمایش و آب می‌شود و زیرساخت‌های موجود در این بخش‌ها را بهبود می‌بخشد. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بستر که سطح آگاهی مشتری را در مورد الگوهای مصرف و چگونگی بهبود آنها افزایش می‌دهد، ارائه یکسان آن برای انواع مصارف در تأسیسات گوناگون است.

استفاده از سنسورها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بارگیری ضایعات

 شهرداری "آلبرتسوند" در حال آزمایش شیوه‌های مختلف نابودی زباله‌ها با استفاده از سنسورها و سیستم‌های تأمین‌کننده است. این آزمایش نتیجه‌ای تجاری به دنبال دارد که دانش انسانی را در زمینه بهینه‌سازی سیستم جمع‌آوری زباله و از بین بردن پسماندها بهبود می‌بخشد. به منظور مقایسه عملکرد و جمع‌آوری داده‌ها، در تعدادی از خانه‌ها، ادارات، محیط‌های صنعتی و اماکن عمومی از سنسورها و سیستم‌های مختلفی استفاده شده است که شامل سطل‌های زباله، کانتینرهای کوچک، کانتینرهای مخصوص زباله‌های آماده دفن و کانتینرهای زباله‌های صنعتی می‌شود که نتیجه آن به‌وجود آمدن رابطه نزدیک میان شهروندان و حاملان، ارائه خدمات بهتر با عوارض کمتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده است.

مدیریت ترافیک و بهبود کیفیت هوا

از جمله پرهزینه‌ترین مشکلات جهانی، مسائل بهداشتی و سلامتی مربوط به کیفیت پایین هوا است. بنا بر تحقیقات انجام گرفته، ۸۰ درصد از جمعیت جهان در معرض آلودگی بالاتر از میزان توصیه شده قراردارند که بخش عمده آن را آلودگی ناشی از ترافیک تشکیل می‌دهد. راهکار کپنهاگ برای این مشکل استفاده از سیگنال‌هایی برای کاهش زمان سفر شهروندان است. این شهر در حال انجام آزمایشات جدید روی تنظیم سیگنال‌های کاهش آلودگی هوا در دو تقاطع مشابه، با هدف کسب دانش جدید برای مدیریت ترافیک و رابطه آن با کیفیت هوا است. با استفاده از این روش می‌توان در آینده کیفیت هوای شهرها را از طریق تغییر در مدیریت ترافیک بهبود بخشید. در طول دوره آزمایش، اطلاعات مربوط به کیفیت هوا و شمارش ترافیک جمع‌آوری می‌شود. این داده‌ها با سرعت ترافیک محیط خارجی ترکیب می‌شود تا درک عمیق‌تری از رابطه ترافیک و آلودگی هوا و نیز فواید سلامتی ناشی از کنترل ترافیک حاصل شود.

ترکیب چندین منبع اطلاعاتی برای مدیریت خودکار نشت آب

دو تأمین‌کننده بزرگ آب در منطقه‌ای از پایتخت دانمارک، بخشی از شبکه‌های توزیع آب اطراف کپنهاگ را به یک فن‌آوری پیشرفته تبدیل کرده‌اند و بر نشت آب نظارت می‌کنند. در این سیستم، کنتورهای هوشمند مصرف نهایی آب را اندازه می‌گیرند و سوپاپ‌ها و پمپ‌های هوشمند مسئول کنترل فشار آب هستند، بدین ترتیب خطر ترکیدن لوله‌ها پایین می‌آید. ترکیب داده‌های جمع‌آوری‌شده با مدل هیدرولیک و پردازش سیستم‌های مدیریت آنلاین اطلاعات منجر به مدیریت خودکار نشت آب می‌شود.

ذخیره کامل انرژی در شهرداری دانمارک

۴۰درصد از کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در سراسر اتحادیه اروپا از ساختمان‌ها حاصل می‌شود. با این حال دانمارک با بهره‌وری انرژی در بخش‌های دولتی، میزان انتشار این گازها را کاهش داده است. ساختمان شهرداری میدلفارت از سال ۲۰۱۷ به یک بستر نرم‌افزاری تحلیلی مجهز شده است که حجم بزرگی از داده‌های دریافتی از سیستم‌های مدیریتی ساختمان را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارشاتی در زمینه انرژی، آب و هوای داخلی و مدت زمان ثبات دما فراهم می‌آورد که شامل پیشنهاداتی برای رفع وضعیت نامناسب است؛ این گزارشات عکس‌العمل سریع کارکنان را به دنبال دارد. شهرداری میدلفارت با این اقدام در مصرف حداقل ۲۶ درصد انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

ساخت دومین آسمان خراش بلند دنیا با استفاده از فن‌آوری هوشمند

برج ۶۳۲ متری شانگهای، دومین ساختمان بلند و یکی از پایدارترین آسمان‌خراش‌های جهان است که با طراحی‌های خاص در زمینه کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا در یکی از شهرهای پیشرفته جهان قرار دارد. برای پایداری جریان آب، در این برج ۶ هزار و ۷۰۰ دریچه دانفوس نصب شده است که بدون توجه به دمای طبقات پایین، حرارت مورد نیاز طبقات بالایی را تأمین می‌کند. علاوه بر این ۶۶۰ درایو دانفوس با سرعت‌های متغیر در این برج تعبیه شده است که تضمین می‌کند پمپ‌ها، کمپرسورها و فن‌ها هرگز سریع‌تر از میزان موردنیاز برای رسیدن به دمای مناسب فعالیت نکنند. این فن‌آوری ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف انرژی برج را کاهش داده است.

دیجیتالی شدن سیستم گرمایشی

آرهوس، سیستم خدمات گرمایشی دومین شهر بزرگ دانمارک، کامستروپ است که در سال ۲۰۱۷ هوشمندسازی کنتورهای خود شامل خواندن کنتورها از راه دور را آغاز کرد. این عمل اولین گام درراستای بهینه‌سازی سیستم گرمایشی منطقه بود که انرژی کافی و کربن‌خنثی فراهم می‌آورد. افزایش داده‌های این بخش منجر به افزایش آگاهی از شبکه توزیع می‌شود و در کنار حذف مشکلات جمع‌آوری دستی داده‌ها و هزینه تصحیح اشتباهات، سطح جدیدی از عیب‌یابی و بهبود عملکرد سیستم را ایجاد می‌کند.

تصفیه فاضلاب، تولید انرژی و بازیابی منابع به صورت یکجا

عملکرد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به اصول اقتصاد در گردش بستگی دارد. در این بخش منابع ذخیره‌شده در فاضلاب‌ها و پسماندها به نحوی بازیافت می‌شود که حداقل ۹۸ درصد انرژی تجدیدپذیر، گرما و کودهای آلی را فراهم کنند. Billund BioRefinery با ترکیب جدیدترین فن‌آوری‌های تصفیه آب، بهینه‌سازی انرژی و تولید بیوگاز به صورت یکجا، با حداقل سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز، سه‌برابر بیشتر از مصرف خود در پالایشگاه، انرژی تولید و با استفاده از روشی کارآمد فاضلاب و ضایعات را بازیافت می‌کند.

نورپردازی در فضای باز و آزمایشگاه زندگی شهری هوشمند

آزمایشگاه نورپردازی فضای باز دانمارک (DOLL)، بزرگ‌ترین مرکز آزمایشی، نمایشگاهی و نوآوری اروپا است که به سیستم‌های نظارتی جابجایی و پارکینگ، سیستم‌های ارتباطی اینترنت اشیا، نظارت بر محیط زیست و مدیریت پسماند مجهز است. با توجه به نیازهای شهرهای هوشمند در حال ظهور، DOLL اقدام به ایجاد یک فضای ابتکاری و مجموعه‌ای از محیط‌های خصوصی و عمومی برای تحقیق، آموزش و نوآوری کرده است. در این مجموعه‌ها، جمعی از تأمین‌کنندگان نورپردازی‌های خیابانی، تولیدکنندگان، مشاوران ، معماران و شرکت‌های مرتبط، در کنار هم قرا گرفته‌اند تا تجربه استفاده از راهکارهای مدرن در محیط‌های طبیعی را مورد آزمایش قرار دهند. این راهکارها به‌منظور ایجاد بینش و دانش گسترده‌تر برای سرمایه‌گذاری در شهرهای هوشمند آینده، در مرکز بازدیدکنندگان DOLL، واقع در قلب آزمایشگاه زندگی این مجموعه، جمع آوری و تحلیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

شهرهای هوشمند آینده چگونه است؟

تحول زیرساخت‌های دیجیتالی در شهرهای آینده

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 397275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.