تشخیص آلزایمر با ساخت حسگر زیستی

محققان در پژوهشگاه رویان، طراحی و ساخت حسگر زیستی الکتروشیمیایی ویژه تشخیص بیماری آلزایمر را آغاز کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است که در کشورهای توسعه نیافته با شیب تند رو به افزایش است. اگر تشخیص آلزایمر پنج سال زودتر صورت گیرد، با استفاده از داروهای موجود می‌توان فراموشی را به تعویق انداخت.

از این رو محققان پژوهشگاه رویان تلاش خود برای طراحی و ساخت یک حسگر زیستی الکتروشیمیایی برای تشخیص بیماری آلزایمر آغاز کردند؛ این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.

آلزایمر به واسطه تغییر ماهیت یک پروتئین درون سلولی به نام "تائو"  که به شکل نرمال در بدن وجود دارد، در شرایط خاص دستخوش تغییرات شده و ماهیت سمی و مضر پیدا می‌کند، به وجود می‌آید. این حسگر نیز با تشخیص میزان پروتئین تائو و تغییرات آن در خون، بیماری را تشخیص می دهد.

 با انجام این طرح پژوهشی، نخستین حسگر زیستی برای تشخیص آلزایمر ساخته می‌شود تا به عنوان ابزاری برای شناسایی "مارکرهای زیستی استفاده شود. "مارکر تائو فسفریله" عنوان پروتئینی است که در خون افراد مبتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد. بنابراین با شناسایی آن می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

برای این کار نیاز به حجم کمی از خون فرد است تا این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود؛ با ساخت این دستگاه گامی برای پیشگیری بیماری آلزایمر برداشته شد، آن هم در مقطعی که آمار این بیماری رو به افزایش است.

کد خبر 397254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.