اوج بارش اسدی در شرایط بارانی آسمان ایران

امروز در حالی بارش شهابی اسدی به اوج خود می‌رسد که به دلیل شرایط جوی بارانی و نور روز، امکان رصد این پدیده نجومی از آسمان ایران وجود ندارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز نجوم آماتوری ایران، امروز زمان اوج یکی از بارش‌های مشهور سالیانه شهابی به نام بارش اسدی است که با توجه به نور روز از یک سو و نور ماه در تربیع آخر، شرایط مناسبی برای مشاهده شهاب‌های این بارش که ذرات به جا مانده از دنباله‌دار تمپل-تاتل است وجود ندارد.

بارش اسدی معمولاً هر ساله در فصل پائیز روی می‌دهد و کانون بارش آن صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد؛ این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود.

منشا این بارش شهابی دنباله‌دار تمپل-تاتل (Temple – Tuttle) است؛ این دنباله‌دار دارای دوره ۳۳.۳ ساله بوده و تقریبا هر ۳۳ سال یک بار با بازگشت آن، تراکم گرد و غبار در مسیر گردش زمین به دور خورشید بیشتر شده و رگبار بارشی بیشتری اتفاق می‌افتد.

دنباله‌دار تمپل-تاتل، آخرین بار در سال ۱۳۷۸ در مدار خود از محل تقاطع با مدار زمین عبور کرد و به همین خاطر، در آن سال بارش شهابی اسدی چشمگیر و پرتعدادی را مشاهده کردیم، اما در سال‌های اخیر، این رقم به ۱۰ تا ۳۰ شهاب در ساعات اوج بارش رسیده است.

کد خبر 397238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.